پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
میلاد حضرت عباس

حوزه/چهارم شعبان، یادآورِ خاطره ای شاد و به یادماندنی از تولد نوزادی با چهره ای زیبا و شأنی والاست؛ روزی که خانه کوچک علی (ع) بار دیگر ستاره باران شد و تحفه ای دیگر از سوی پروردگار بزرگ به ایشان ارزانی گشت.

خبرگزاری حوزه- بیرجند/ همزمان با میلاد قمر بی هاشم، حضرت ابالفضل العباس(ع) موجی از شادی در میان اهل مدینه و خاندان علوی برپا شد. او متولد شد تا در رکاب حسین(ع) باشد.

حضرت عباس علیه السلام، جلوه عشق و ايثار، تبلور رادمردى، صفا و وقار، و تجسّم شجاعت، شهامت و كرامت است. او فرزند امیرالمومنین(ع) و فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسين علیه السلام در روز عاشورا بود و خود را فدای امام زمان خویش  کرد.

خبرنگار حوزه در خراسان جنوبی به سراغ چند تن از ائمه جمعه رفته و به بررسی ابعاد شخصیتی قمر بنی هاشم(ع) پرداخته است.

 حجت الاسلام حامد شاهبیکی در گفتگو با خبرنگار حوزه با اشاره به زیارتنامه حضرت ابالفضل العباس(ع)، گفت: زیارتنامه این حضرت گویای شناسنامه این حضرت است چرا که در این زیارتنامه آمده " سَلامُ اللّه وَ سَلامُ مَلائِکتِهِ المُقرَّبِینَ وأنبِیائِهِ المُرْسَلِینَ وَعِبَادِهِ الصّالِحینَ وَجَمِیعِ الشُّهداءِ والصِّدِّیقِینَ " یعنی خداوند، ملائکه، انبیاء و حتی بندگان صالح و شهدا و صدیقین به ایشان سلام می کنند.

وی افزود: این تعبیر برخواسته از این مورد است که حضرت ابالفضل العباس(ع) از جایگاهی بس والا برخوردار است.

حجت الاسلام شاهبیکی همچنین این سلام ها را به عبودیت حضرت تعبیر کرد و افزود: حضرت عباس(ع) در اوج غیرت و جوانمردی در حماسه عاشورای حسینی مظلوم واقع شد، چرا که بدن ایشان قطعه قطعه شد.

افتخار حضرت ابالفضل عبد خدا بودن است

امام جمعه شهرستان خوسف اضافه کرد: افتخار حضرت ابالفضل العباس(ع) عبد خداوند بودن است و این مورد یکی از ویژگی های بارز ایشان است که کمال یک انسان بالغ را می رساند.

حجت الاسلام شاهبیکی به فراز دیگری از زیارتنامه حضرت ابالفضل العباس (ع) پرداخت و اظهار کرد: این تعبیر که گفته می شود "أشْهَدُ لَک بِالتِّسْلِیمِ وَالتَّصْدِیقِ وَالوَفَاءِ والنَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِی صَلَّی اللّه عَلَیهِ وَ الِهِ" این مطلب را می رساند که حضرت ابوالفضل(ع) علاوه بر تسلیم و تصدیق در برابر امام خود، در اوج وفا بودند.

وی یادآور شد: حضرت ابالفضل العباس(ع) آن چیزی که یک عبد و بنده باید در برابر مولای خود داشته باشد را داشتند.

حجت الاسلام شاهبیکی ادامه داد: یعنی حضرت عباس(ع) در صحرای کربلا از امام حسین(ع) سرپیچی نکرده و از ایشان اطلاعت می کنند و دست به سخنوری و کار خاصی نمی زنند.

امام جمعه شهرستان خوسف با بیان اینکه هیچ حقی نبود که قمر بنی هاشم(ع) انجام نداده باشد، افزود: این حضرت نمود کامل یک انسان واقعی است که باید از ایشان درس بگیریم.

حجت الاسلام شاهبیکی با اشاره به سخنان امام موسی ابن جعفر(ع) تصریح کرد: در کلام این امام همام ما باید در برابر حق تواضع داشته باشیم همانطور که حضرت عباس(ع) در برابر مولایشان امام حسین(ع) جانب حق را مراعات فرمودند.

 ویژگی های برجسته حضرت عباس و مطیع امام بودن

وی ادامه داد: حضرت با این که در سخنوری، دانش، غیرت از ویژگی های برجسته ای برخوردار بود، ولی در زمان خودش مطیع امام خود بود.

امام جمعه شهرستان خوسف اضافه کرد: حضرت ابالفضل العباس(ع) القابی مانند "قمر بنی هاشم"، "ابوفاضل" و "سقای کربلا"، داشتند.

وی در میان این القاب به لقب ماه بنی هاشم اشاره کرد کرد و افزود: این لقب را از دو جهت به ایشان معروف است، نخستین مورد آن به زیبایی حضرت تعبیر می شود و دوم به درخشندگی حضرت بنی هاشم در میان بنی هاشم از منظر عقل و کمالات.

امام جمعه خوسف اظهار کرد: حضرت عباس(ع) بعد از خورشید یعنی امام حسین(ع)، سرآمد قوم بنی هاشم بود.

حجت الاسلام شاهبیکی، سعادت حضرت عباس را در دو مورد عنوان کرد و افزود: نخست شجاعت ایشان بود که در صحرای کربلا توانست خود را به نهر آب برساند و برای امام حسین(ع) و بچه های تشنه اش آب تهیه کند و دومین سعادت ایشان انسانیت وی در اوج مظلومیت بود که در اوج تشنگی، آبی ننوشید و در راه رساندن آب به بچه های امام حسین(ع) دو دستش را از دست داد و این یعنی اوج مظلومیت.

وی ادامه داد: ارزش هایی والای شجاعت، انسانیت و مظلومیت وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند برای ما بسیار درس آموز است چرا که هر انسانی غیر از مسلمانان را متاثر می کند و او را شیفته ماه بنی هاشم می کند.

حضرت عباس(ع) نماد غیرت دینی است

همچنین امام جمعه شهرستان فردوس در گفتگو با خبرگزاری حوزه از بیرجند ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: روز میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) با روز جانباز مقارن است چرا که ایشان در صحرای کربلا جانباز شدند.

حجت الاسلام محمد رضا بابایی اضافه کرد: حضرت عباس(ع) نماد غیرت دینی و جوانمردی است.

وی همچنین جوانمردی و غیرت حضرت عباس(ع) را سرآمد ویژگی های دیگرش دانست و گفت: همچنین عبادت و بندگی خدا را این حضرت بسیار به جا می آورد.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه جوانمردی باعث رشد متعالی حضرت عباس(ع) شده بود، اضافه کرد: هم اکنون باید جوانمردی، غیرت و ولایت پذیری حضرت الگوی ما باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha