جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم اختتامیه همایش بین المللی جریان شناسی دینی در عرصه بین الملل

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: جامعه المصطفی، مناظره جدال انگیز با دیگر فرهنگ ها و تمدن ها را نفی نموده، به دنبال تعامل و گفتگو با فرهنگ های فعال در عرصه بین المللی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاریحوزه، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی جریان شناسی دینی در عرصه بین الملل، ضمن تبریک اعیاد شعبان المعظم و تقدیر از برگزار کنندگان و ارائه دهندگان مقالات این همایش بین المللی، تصریح کرد: امیدوارم ماه پرفروغ شعبان در آیینه دل همه عزیزان تجلی کند.

وی ضمن تأکید بر بهره برداری حداکثری از تعالیم ماه شعبان، خاطرنشان کرد: مناجات ماه شعبان حاوی راه و رسم سلوک الی الله بوده، در آن 10 عامل و مانع مسیر سلوک الهی الله تبیین شده است؛ این مناجات خود یک دوره آسیب شناسی اصلاح نفس و سلوک الی الله است.

آیت الله اعرافی با بیان این که هر اندازه انسان برای استفاده از فرصت های معنوی مجاهدت نماید، باز برای تعالی خود کم کاری نموده، خاطرنشان کرد: باید با نگاه به گذشته خود، از این همه فرصت سوزی که گریبان گیر خود ساخته ایم، استغفار نماییم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که بشر در برابر بی نهایت قرار گرفته، فرصت های او بی نهایت است، اظهار داشت: تعالی بشر با نگاه به این فرصت سوزی ها، از مهمترین لوازمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که درک عظمت و شکوه بی پایان خداوند، نیازمند فرصت ها و ظرفیت های بی انتها و آه و ناله بی پایانی است، تصریح کرد: فرصت و ظرفیت بی پایان، راهی را پیش روی آدمی قرار می دهد، که خود بهترین ابزار برای بالندگی و پیشرفت است.

رئیس جامعه المصطفی تأکید کرد: امیدواریم خداوندوند متعال توفیق دهد تا در پیشگاه ذات اقدس الهی، با حضوری عارفانه و عاشقانه، از این فرصت ها بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل اشاره نمود و اذعان داشت: فرهنگ منظومه ای مرکب از بینش ها، باورها، نگرش ها، گرایش ها، سبک ها، آداب و رفتارها، آئین ها و هنرهای مشترک و نسبتا ثابت و پایداری است، که اختصاص به انسان و بشر دارد و طبیعت زیست انسان نیز مولد و سرچشمه این فرهنگ سازی است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که رشد و حرکت بشر در تاریخ، در بستر فرهنگ ها صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: بشر مقهور و مجبور به فرهنگ نیست، بلکه هم تحت تاثیر جریانات گوناگون فرهنگی است و هم سازنده، اصلاح گر و رشد دهنده و یا تنزل دهنده فرهنگ است.

وی با بیان این که فرهنگ از بینش ها آغاز و به آداب، رسوم و سبک های زندگی منتهی شده، در انواع دانش ها تجلی یافته، شکلی نسبتا ثابت و پایدار می یابد، اذعان داشت: فرهنگ از نوعی ثبات و اشتراک نسبی برخوردار است؛ باید بدانیم که فرهنگ دستاورد بشر است و در عین حال عامل موثر بر روی انسان ها و تأثیر پذیر و تأثیرگذار بر آدمی در قالب فرد و جامعه است.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که برش های غالب بر فرد و فرهنگ، بسیار متنوع است، تصریح کرد: فرهنگ با تمام مؤثرات و اثرات می تواند با ملاک های گوناگون، برش های مختلفی پیدا کند.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه به برخی از ملاک های بررسی فرهنگ انسانی اشاره نمود و تصریح کرد: جای هر انسانی در قفسه جریانات فرهنگی متغیر بوده، انسان در آن واحد می تواند، از منظر های گوناگون در جاهای متفاوتی قرار گیرد.

وی با بیان این که طبقه بندی فرهنگ ها را می توان طولی و عمودی و به صورت عام و خاص تقسیم نمود. ابراز داشت: فرهنگ را می توان به شکل سلسله ای از عام به خاص طبقه بندی نمود که فرهنگ شیعی ذیل فرهنگ اسلامی و فرهنگ اسلامی ذیل فرهنگ ادیان ابراهیمی قرار می گیرد؛ که با ملاک ها و مبانی متفاوت، برش های متنوعی تولید می شود.

آیت الله اعرافی ضمن اشاره به این که در طبقه بندی های عرضی، در آن واحد یک فرد را می توان در 10 جایگاه تصور نمود، تصریح کرد: فرهنگ ها در نسبت با هم از طیفی شروع می شود، که از وحدت کامل تا تعارض کامل، در ذیل آن طبقه بندی، قرار می گیرد.

وی جریان شناسی و طبقه بندی فرهنگ ها را امری مهم برشمرد و ابراز داشت: در حوزه تعریف و قلمرو ملاک ها، این ملاک ها گاهی طولی و گاهی عرضی است؛ گاهی متجانس و گاهی متعارض، که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که فرهنگ ها را می توان به صورت های مختلفی تفسیر نمود، اظهار داشت: بازشناسی فرهنگ ها با نگاه فلسفی در سیاست گذاری ها بسیار موثر خواهد بود.

وی ضمن اشاره به این که در حوزه مهندسی فرهنگ و در کار بست این واژه، تفاوت هایی وجود دارد، یاداور شد: تغییر فرهنگ با هویت جمعی، کار دشوار و سنگینی است؛ چرا که فرهنگ نسبتا پایدار و ثابت بوده، انسان های زیادی را پوشش داده، تجلی آن در بستر های پایدار قابل مشاهده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که فرهنگ اصلاح پذیر و فاسد پذیر است، خاطرنشان کرد: قواعد اصلاح فرهنگ بسیار پیچیده است و برای تغییر آن باید توده های گوناگون به ویژه نخبگان حضوری فعال داشته باشند.

رئیس جامعه المصطفی سرعت، قدرت، عمق و عظمت تغییر فرهنگ در جامعه دور از معادلات تمدنی را یکی از جلوه های اعجار پیامبر خدا و بعثت رسول الله(صلی الله علیه و آله) برشمرد و تصریح کرد: دشواری اصلاح و مهندسی فرهنگ، باید مورد مطالعات بیشتر قرار گرفته، قواعد و قوانین آن مهم شمرده شود.

وی با بیان این که فرهنگ شناسی، در حوزه مطالعات میان رشته ای و بینا رشته ای تعریف می شود، ابراز داشت: حوزه فرهنگ با تمام رشته ها در ارتباط است، به گونه ای که همه رشته ها یک پیوست فرهنگی دارند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: برای جامع بودن فرهنگ شناسی به منظور فرهنگ سازی و تعامل فرهنگی، باید در تمام رشته ها رویکرد فرهنگ شناسی را ایجاد نموده، همه رویکردهای را در رشته ای مجزا و تخصصی مورد توجه قرار دهیم.

آیت الله اعرافی نگاه اسلام در حوزه فرهنگ و فرهنگ شناسی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: مطالعات دینی و اسلام شناسانه در حوزه فرهنگ، خلاء جدی داشته، در حوزه فقه جای مطالعات گسترده تر با پیوست و رویکرد فقه فرهنگ خالی است.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که در حوزه کلامی و فلسفی نیازمند کارهای عمیقی هستیم، افزود: به رغم افتخار رشته سازی های المصطفی در طرح تحول و ترسیم 400 رشته و گرایش برای مقاطع علوم اسلامی و انسانی، همچنان با نیازهای گستره جهانی فاصله داریم و نیازمند پیگیری کارهای عمیق هستیم.

وی با بیان این که جامعه المصطفی به عنوان تفکر انقلاب اسلامی و تفکر حوزه ای، معتقد به تعامل فرهنگی است، اظهار داشت: تحصیل طلاب و دانش پژوهانی از مذاهب گوناگون اسلامی در جامعه المصطفی یکی از افتخارات این نهاد بین المللی به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه اذعان داشت: در برابر گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی و منطق جامعه المصطفی، منطق سلطه جویانه ای وجود دارد که یک دسته فرهنگ را در خورده فرهنگ های هالیوودی دنبال می کند.

وی برخورداری از منطق و اصول انسانی قابل دفاع را از مهمترین اندیشه های تمدنی اسلام برشمرد و ابراز داست: انقلاب اسلامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی، از منطقی والا برخوردار بوده، معتقد است؛ باید صاحبان اصلی سرزمین فلسطین در یک نظر سنجی و همه پرسی نظام حاکم خویش را خود، انتخاب نمایند.

رئیس جامعه المصطفی حوار، مباجثه، گفتگو  و سعه صدر را مبنای فعالیت های جامعه المصطفی دانست و یادآور داشت: جامعه المصطفی، مناظره جدال انگیز با دیگر فرهنگ ها و تمدن ها را نفی نموده، به دنبال تعامل و گفتگو با فرهنگ های فعال در عرصه بین المللی است.

آیت الله اعرافی در پایان در پایان ضمن تأکید بر تدوین سند جامع در حوزه فرهنگ، خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش گامی رو به جلو در راستای تدوین این سند ارزشمند قرار گرفته، بشریت به سمت آینده روشن و نورانی و دور از ستم و معیارهای ظالمانه در حوزه های فرهنگی حرکت نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha