پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کارگاه شناخت منابع

پژوهشگر حوزوی از همه پژوهشگران حوزوی برای شناخت منابع قابل دسترس حوزوی از نرم افزارهای پیشرفته تا سایت های پژوهشی برای ارتقای سطح پژوهشی و عمق بخشی به آثار پژوهشی حوزویان دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، فاطمه غفارنیا در کارگاه استانی شناخت منابع تحقیقی اسلامی، در یزد اظهار کرد: منابع تحقیقات اسلامی به سه دسته «نرم افزارهای پژوهشی»، «سایت های پژوهشی» و «جستجوگر علم نت» تقسیم می شوند که هر یک دارای کتب مرجع  هستند.

وی در تبیین نرم افزار های پژوهشی به تشریح نرم افزارهای مرکز تحقیقات اسلامی نور و نرم افزارهای حوزه علمیه اصفهان پرداخت و افزود: برخی از نرم افزارهای ساخته شده توسط هریک از پشتیبان ها ازجمله نرم افزارهای «جامع التفاسیر3»، «جامع الاحادیث 3/5»، «کتابخانه احادیث تفسیری»، «مرکز تحقیقات اسلامی نور» و نیز «مدینه العلم»، «باب العلم» و «ریحانه» و...نرم افزارهای حوزه علمیه اصفهان به شمار می رود.

این پژوهشگر حوزوی از همه حوزویان به ویژه بانوان حوزوی برای پیشبرد اهداف پژوهشی و ارتقای سطح کیفی آثار به بهره مندی از منابع معتبر مجازی، سایت های پژوهشی و نرم افزارهای پیشرفته دعوت کرد.

غفار نیا در ادامه این کارگاه، به معرفی سایت های پژوهشی پرداخت و مباحث را در  سه بخش سایت های منبع شناسی، سایته ای اختصاصی و معرفی سایت های پژوهشی مفید به صورت اجمالی پرداخت.

وی یکی از سایت های منبع شناسی را کتابخانه ملی  به آدرس http://www.nlai.ir معرفی کرد و گفت: سازمان‌ اسناد و كتابخانه‌ ملي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ مؤسسه‌اي‌ آموزشي‌، پژوهشي‌، علمي‌ و خدماتي‌ با ریاست رییس جمهور است‌ كه‌ اساسنامه‌ آن‌ به‌ تصويب‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ رسيده‌ است‌.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: شكل‌گيري‌ رسمي‌ كتابخانه‌ ملي‌ به‌ سال‌ 1316 بازمي‌گردد که در سال‌ 1358 مركز خدمات‌ كتابداري‌، و در سال‌ 1378 سازمان‌ مدارك‌ فرهنگي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در كتابخانه‌ ملي‌ ادغام‌ شدند و سرانجام‌ در سال‌ 1381 با تصويب‌ شوراي‌ عالي‌ اداري‌، كتابخانه‌ ملي‌ و سازمان‌ اسناد ملي‌ با هم‌ ادغام‌ شدند و سازمان‌ فعلي‌ شكل‌ گرفت‌.

غفارنیا در ادامه، برخی سایت های مختلف منبع شناسی کتاب، پایان نامه، مقاله، سایت های پژوهشی مفید در موضوعات عمومی، قرآن، حدیث، اهل بیت(علیهم السلام) و سایت های کتابخانه ای نظیر قائمیه را معرفی کرد.

برپایه این گزارش، کارگاه استانی شناخت منابع تحقیقی اسلامی به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با حضور جمعی از پژوهشگران و معاونان پژوهش مدارس علمیه استان، در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد.


انتهای پیام / 313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha