جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
توسعه روابط فرهنگی و دانشگاهی بین ایران و افغانستان

حوزه/ در نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان و هیأت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه کابل، بر ضرورت توسعه روابط فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور تأکید شد.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان، با حضور جمع قابل توجهی از رؤسای دانشگاه‌ها و هیأت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه کابل، برگزار شد.

حمیدالله فاروقی، رییس دانشگاه کابل در آغاز سخنرانی خود، نشست امروز را نقطه عطفی در روابط فرهنگی به ویژه همکاری‌های دانشگاهی دو کشور دانست.

وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه کابل به سفر سال گذشته خود به تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه کابل آمادگی عقد تفاهمنامه با دانشگاه‌های ایران و توسعه اقدامات تفاهمات گذشته را دارد.

وجود اشتراکات فرهنگی مشترک بین ایران و افغانستان

در ادامه، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی، این نشست را ادامه همکاری‌های گسترده دانشگاهی بین ایران و افغانستان دانست و ضمن اعلام آمادگی برای برنامه تبادل اساتید و توافقات صورت گرفته گذشته، سفر خود را تداومی برای پیگیری و اجرای آن توافقات عنوان کرد.

وی همچنین، برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و افغانستان و نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی جهت فراهم ساختن زمینه اعتلای علمی اساتید و دانشجویان افغانستان عنوان کرد.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به مسیر طی شده بین دو ملت، اشتراکات فرهنگی مشترک را کم نظیر دانست و گفت: موظف هستیم همه اقدمات خود را در جهت توسعه روابط فرهنگی سامان دهیم.

پس از آن، کافی، رییس دانشگاه فردوسی مشهد ضن معرفی این دانشگاه، آمادگی همکاری در زمینه پژوهش‌های کاربردی با دانشگاه‌های کابل را اعلام و پیشنهاد ارایه بسته‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های مشترک دکتری را داد.

در بخش پایانی این نشست، رؤسای دانشگاه‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، یزد، علامه طباطبایی (ره)، بیرجند و الزهرا (س) آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دانشگاهی اعلام کردند و رؤسای دانشگاه‌های افغانستان خواستار برگزاری جلسات مشابه امروز و اجرایی شدن تفاهمات دو کشور شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha