پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست « پارادایم‌های اجتهادی اندیشه و دانش تفسیری»

حوزه/ نشست تخصصی دومین کنفرانس قرآن پژوهی پیشرفت، با عنوان « پارادایم‌های اجتهادی اندیشه و دانش تفسیری» در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پنجاه و یکمین نشست تخصصی دومین کنفرانس قرآن پژوهی پیشرفت، با عنوان«پارادایم‌های اجتهادی اندیشه و دانش تفسیری» امروز  با سخنان حجت الاسلام مهراب صادق نیا  در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) برگزار شد.
برپایه این گزارش: اهم مباحث این نشست عبارت بود از:  معرفی پارادایم های شناخت در دو فصل  شامل؛ پارادایم‌های بر اساس محتوا در مثل پارادایم ارائه شده از سوی کنت وپارادایم‌های روش شناخت در پاسخ به سه پرسش هستی شناخت و معرفت شناخت و روش شناخت  در دو سر فصل اصلی پارادایم های اثبات‌انگار و پارادایمهای تفسیری و برساختی.
 مدخلی بر مناسبات فهم هرمنوتیکی در پهنه دین در سه سطح فهم ربانی، فهم فلسفی و فهم علمی و سکولار.
مروری بر سه جریان تفسیری؛ جریان بی اعتمادی دین به علم،‌جریان همسازی و همدلی بین بخشی از علم و بخشی از دین و نادیده گرفتن بخش دیگر و پیدایش الهیات لیبرال و سکولار  جریان تلاش الهی دان‌ها برای فهم دین از طریق علوم تجربی و فروکاست و تقلیل نقش دین و پیدایش سکولاریزاسیون.
 الگوی پیشنهادی در راستای دستیابی به فهمی نو از آیات قرآن با استفاده و بهره‌گیری از نظریات علمی و مطالعه تطبیقی میان فهم دین و مدرنیته.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha