جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مرتضی وافی/ موسسه خانه خورشید

حوزه/ نهضت حدیث خوانی در حوزه علمیه از برکات حوزه اسلامی و انقلابی است که بیش از صد جلسه حدیث خوانی با حضور ۴۵ استاد هفته ای یک جلسه برای طلاب سطوح عالی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مرتضی وافی در نشست علمی دلالت های فرهنگی سیاسی صحیفه سجادیه که عصر امروز در خبرگزاری رسا برگزار شدگفت: یکی از حلقه هایی که قطعا در مسیر توسعه فرهنگ اسلام و نگاه متعالی انقلاب در جامعه دارای اهمیت است دارا بودن نگاه تمدنی اسلام است.

وی افزود: همین نقطه تتفاوت انقلاب ما بسیاری از انقلاب ها و جنش ها در سطح جهان است که ما به دنبال تمدن نوین اسلامی بودیم و اعتقاد ما این است که نگاه انقلابی اسلامی می تواند همه ابعاد جامعه و نیازهای انسان و زمینه های زندگی انسان را متعالی کرده و مدیریت کند.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه بیان کرد: مفاهیم اسلام با متون نورانی آن زمینه جهانی شدن را ایجاد می کنند و در این بین آیات قرآن کریم، زیارات و روایات و ادعیه ای که از لسان پاک ائمه به مارسیده و به عنوان مهمترین منابع دریافت حقایق دین مطرح است.

حجت الاسلام وافی بیان کرد: صحیفه سجادیه که زبورآل محمد(ص) و کتاب زندگی عاقلانه، عارفانه، عاشقانه و خردمندانه است و به همین لحاظ باید این کتاب نورانی در مبانی و لایه های مختلف فردی و اجتماعی نهادینه شود.

وی گفت: این بنیاد در همین راستا تشکیل شد؛ این بنیاد بر اساس سه اصل مهم حرکت می کند که نخستین آن یکپارچه سازی در اقدامات فردی، جمعی، سازمانی، ملی و بین المللی در مسیر ایجاد صحیفه و شبکه جهانی است.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه دومین اصل بنیاد را فعالیت در عرصه پژوهش، نگارش و تبلیغ در محور صحیفه و در حوزه هنر و رسانه دانست و تصریح کرد: سومین اصل این مجموعه برخورداری از نفوذ فکری و اعتبار جهانی به عنوان یک مرکز گفتمان سازی و الگو بخشی پیرامون ابعاد فلسفی، کلامی، فقهی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، در کنار تولید معرفت و دانش و تدوین نظام معنایی براساس تدقیق واژگان وگفتمان سازی بر اساس تولید محتوا بر ساحت صیحفه سجادیه است.

حجت الاسلام وافی بیان کرد: وظایف و ماموریت های این بنیاد شامل 6 ماموریت اصلی است که در حوزه برنامه ریزی و جمع آوری ایدها و نگاه اساتید از دو جهت دارای محرومیت بودیم نخست آنکه خلاقیت ها به کار گرفته نشده بود که بنیاد مذکور در این مسیر سعی کرده است در سه سال خلاقیت و ایده ها را جمع آوری و عناصرتأثیر گذار در این زمینه را شناسایی کند.

وی با ذکر این مطلب که اکنون12 نهاد بین المللی و 24 نهاد ملی که در زمینه صحیفه سجادیه فعالیت می کنند بیان کرد: در این عرصه تلاش شده است که با ایجاد اتفاق و همدلی بین نهادی فعالیت های فاخری را سامان دهد.

وی از فعالیت 100پژوهشگر در عرصه صحیفه سجاد خبردادو گفت: در بنیاد صحیفه سجادیه شش مجموعه راه اندازی شده است که یک بخش پژوهش است و نظرات و متون درسی اساتید و سبک های تدریس را جمع آوری کرده است؛ بخش دیگر آموزش و تربیت مربی است که سه مجموعه در کشور به این کار مشغول هستند.

حجت الاسلام وافی، جذب و شناسایی را سومین وظیفه این مرکز دانست و گفت: در کشور ما نیروهای فعالی وجود دارد، اما زمینه های فعالیت برای آنها فراهم نبوده است حتی در بخشی از این شناسایی ها و زمینه های فعالیت برخی افراد نیازمند انگیزه بخشی بوده اند که این مجموعه این کار را انجام می دهد.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه بیان کرد: خوشبختانه خبر خوش ایجاد نهضت حدیث خوانی در حوزه علمیه بسیار خرسندکننده بود و به طور کلی می توان آن را بی سابقه دانست.

وی گفت: البته نباید از نظر دور داشت که نهضت حدیث خوانی در حوزه علمیه از برکات حوزه اسلامی و انقلابی است که بیش از صد جلسه حدیث خوانی  با حضور 45 استاد هفته ای یک جلسه برای طلاب سطوح عالی برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha