جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گاف اف بی آی ترامپ را در چاه جدید انداخت

انتشار کتابی جدید درباره دونالد ترامپ در آمریکا جنجال جدیدی به پا کرده است. نویسنده کتاب جدید معتقد است، ترامپ ویژگی‌های یک رئیس مافیایی را داراست و با همان نگرش بر آمریکا حکومت می‌کند. دونالد ترامپ سبب شد تا اقبال به سمت کتاب‌هایی که درباره رؤسای جمهور آمریکا نوشته شده است، در ماه‌های گذشته افزایش یابد. در صدر پرفروش‌های آثاری که با این موضوع نوشته شده‌اند، نام آثاری به چشم می‌خورد که درباره خود او نوشته‌ شده‌اند؛ چه در تأیید و چه در رد او.کتاب «The Higher Loyalty» نوشته جیمز کومی از جمله آثار تازه‌منتشر شده در این‌باره است. رئیس سابق اف‌بی‌آی در کتابش که در تاریخ 17 آوریل (28فروردین) منتشر شد، به بررسی ویژگی‌های رهبریِ اخلاقی می‌پردازد و پس از بررسی ساختار خانواده‌های مافیایی در آمریکا و دیدگاه سران مافیا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز همان سبک و ویژگی‌های یک رئیس مافیایی را داراست و با همان نگرش بر آمریکا حکومت می‌کند.

 

ترنور مالی نوروز به حساب اقماری گردشگری ثبت شد

 

معاون گردشگری کشور تخمین زد، مسافران نوروزی ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی برای کشور ایجاد کرده‌اند و معترض شد که برخی تاثیر سفر و گردشگری را نادیده می‌گیرند یا آن را به نام خود تمام می کنند.آماری که محمد محب خدایی از آن با عنوان ترنور مالی گردشگری در تعطیلات نوروز یاد کرد، درحالی اعلام شد که کشور هنوز به «حساب اقماری گردشگری» مجهز نشده تا میزان تاثیر اقتصادی و پیامدهای مستقیم گردشگری بر حساب های ملی را دقیق نشان دهد، به استناد همین خلاء است که آمارهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سفرهای نوروزی و بازدیدها به نقد کشیده شده است.وی توضیح داد: اگر میانگین اقامت مسافران در نوروز ۳.۸ شب درنظر گرفته شود، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر به سفر رفته اند که اگر هر نفر دست کم ۵۰۰ هزار تومان خرج کرده باشد، ترنور مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان بدست می آید. محب خدایی بیان کرد: متاسفانه آمار و تاثیر گردشگری گم شده است، مدام هم اعتراض می شود که تاثیر گردشگری کجاست و چه اشتغالی ایجاد شده و چه درآمدی داشته است. ما باید واقعیت ها را جلوه بدهیم، نباید آن ها را پنهان کنیم و نادیده بگیریم، نباید اثر سفر را به نام خود تمام کنند.

 

گورهای امانتی،این بار در کُریت به تاراج رفت

در میان خرابه‌های مهیب‌ترین زلزله ایران، اسکلت‌هایی برآمده از خاک دیده می‌شود که به جای باستان شناسی از کلاس‌های تشریح پزشکی سر درآورده‌اند تا نمره‌ای برای خوش خدمتی دانشجویان ثبت شود.عصر شهریور سال ۵۷ زلزله‌ای به شدت ۷.۸ ریشتر طبس را ویران کرد. قدرتمندترین زلزله‌ای که در تاریخ ایران ثبت شده است. کانون زلزله در نزدیکی روستای کُریت بود. جایی در ۱۵ کیلومتری طبس که بازماندگانش هیچ وقت حاضر نشدند دوباره به آن برگردند.کارشناسان نمی‌دانند قدمت این گورها به چه دوره‌ای می‌رسد، اما برخی از ریش سفیدان کُریت به یاد می‌آورند تا پیش از زلزله ۵۷ برخی همچنان این رسم امانت سپاری مردگان را اجرا می‌کردند.تقریبا بیشتر گورهای سپردنی باز و اسکلت‌هایی از داخل برخی حفره‌ها بیرون آمده است. شواهدی از تلاش ناکام حفاران غیر مجاز در کنار این گورها نیز دیده می‌شود که با احتمال کشف اشیاء گرانبها و عتیقه! بوده است. اما آنچه داستان گورستان کُریت را خاص کرده قبرهای برجسته «اسپردنی» (سپردنی) یا امانتی است که پیش از کشف راز آن‌ها، به دست باد، باران و انسان به تاراج می‌روند.

 

اعتاب مقدسه،بزرگ ترین گام در برابر کل تاریخ را برداشت

حسن بلخاری عضو هیأت علمی دانشگاه در نشست «هنر و معماری اسلامی در عتبات عالیات در دوران معاصر» گفت: وسعت توسعه اعتاب مقدسه در ۴۰ سال اخیر شاید با کل زمان قبل برابری کند. محمد طهرانچی معاون علمی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه فردا روز بزرگداشت شیخ بهایی است، اظهار داشت: معماری چهار دهه فعالیت هنرمندان در عتبات عالیات بی نظیر است و از آنجا که این چهار دهه تلاش به برکت پیروزی انقلاب اسلامی رونق یافت، لازم است که سبک و روش آن را در نظر بگیریم. وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی و شیعی معماری علاوه بر اینکه هنر و فن صرف باشد تلألویی از مبانی اسلامی است گفت: شیخ بهایی در حوزه عمل و نظر جایگاه ویژه ای دارد. معماری اعتاب مقدسه در طول معماری ایران سیر متحولی را پشت سر گذاشته است به طوری که ما این نوع معماری را در هیچ جای جهان نداریم.

 

بیشترین سهمیه عتبات به پهناورترین استان کشور رسید

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات  با بیان اینکه خروجی کارها و اقدامات ستاد بازسازی عتبات و عالیات در اعتاب مقدسه شاید تا 400 سال آینده همچنان وجود داشته باشد که البته تمام این اقدامات ما برگرفته از اعتقادات شیعیان بوده و بخشی از ارادت آنها به اهل‌بیت(ع) محسوب می‌شود،پلارک با اشاره به اینکه در سال 96 بیش از 500 میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف ستاد بازسازی عتبات و عالیات در اعتاب مقدسه هزینه شده است، گفت: بنا داریم در سال جاری این رقم را با افزایش مشارکت‌های مردمی و نذورات آنها به دو برابر برسانیم. وی افزود: در طرح‌های توسعه اعتاب مقدسه عمده اقدامات ما در بحث تملک زمین‌ها به ویژه در طرح توسعه حرم امامین عسگریین در سامرا است، افزود:  روند افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر در بازار ایران متاسفانه منجر به هزینه‌های ستاد بازسازی عتبات و عالیات به میزان حداقل 30 درصد خواهد شد.پلارک با بیان اینکه سه استان به عنوان استان‌های برتر در حوزه عملکردی و 4 استان به عنوان استان‌های خوب در حوزه عملکردی معرفی خواهند شد، تصریح کرد: مردم ولایت‌مدار و مذهبی استان کرمان توانسته‌اندهزینه‌های 150 میلیارد تومانی طرح ترفیع گنبد امام حسین(ع) و لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح را متقبل شوندکه برخی ازاین هزینه‌ها تامین شده وبرخی دیگر درحال تامین است.

 

خانه کتاب به احترام خصوصی ها،درب آنلاین را بست

مدیرعامل خانه کتاب از توقف فعالیت کتابفروشی آنلاین این موسسه از اواخر سال گذشته و با هدف آنچه که او حمایت از بخش خصوصی نامید، خبر داد. وی در عین حال از واریز آخرین قسط بدهی خانه کتاب به کتابفروشی ها شرکت کننده در طرح پائیزه کتاب ۹۶ در روزهای گذشته خبر داد.مدیرعامل خانه کتاب همچنین وعده داد: در طرح های آتی و قبل از آغاز طرح، میزان یارانه اختصاص یافته به هر کتابفروشی در طرح، اعلام شود.حسینی پور با اشاره به لزوم اصلاح آئین نامه طرح های حمایتی از کتابفروشی ها در خانه کتاب همچنین گفت: خانه کتاب قرار نیست رقیب بخش خصوصی باشد بلکه باید حامی آن باشد ولذا ما از ۱۵ اسفند ۹۶ بخش فروش آنلاین کتاب را در سایت خانه کتاب تعطیل کردیم.

 

گردشگری،استارت 2018 را از بزرگ‌ترین قطب اقتصادی شمال‌غرب ایران زد

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: این مراسم چهارم و پنجم اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهور در تبریز برگزار می شود. دی ماه سال گذشته آئین پیش رویداد را برگزار کرده و اقدامات لازم را انجام دادیم.وی گفت: شهر تبریز در حالی به عنوان شهر گردشگری کشورهای اسلامی پذیرفته شد که همزمان با آن شهرهایی از کشورهای عربستان، مالزی، بنگلادش و ترکیه در رقابت با آن بودند اما از آن جهت تبریز انتخاب شد که برخی از معیارهای آن قابل توجه بود مانند مناطق نمونه گردشگری، داشتن زیرساختهایی مانند هتل، هتل آپارتمان، رستوران،ثبت دو اثر ثبت جهانی، مجتمع های خدماتی، رفاهی و گردشگری، موزه های غنی متعدد که این شهر را برجسته می کرد. همچنین تبریز شهر جهانی فرش دستباف است که از عوامل مهم برای انتخاب تبریز به عنوان شهر گردشگری سال ۲۰۱۸ به شمار می آید. ما برای برنامه هایی که در سال ۲۰۱۸ داریم ۶ کمیته تخصصی زیرساختها، فرهنگی، اجتماعی، تبلیغات و امور بین الملل، اقتصادی و سرمایه گذاری، آموزش، ارزیابی، نظارت و سمن ها را تشکیل دادیم که در مجموع ۵۵ جلسه با ۴۵۰ مصوبه داشتند.

 

ری بردبری،کوه هنری خود را جمع آوری کرد

به نقل از آسوشیتدپرس، ری بردبری با خلق داستان‌های علمی تخیلی خود از جمله «فارنهایت ۴۵۱» در میان نسل‌های مختلف جایگاهی خاص دارد. وی بیشتر قرن بیستم را مشغول تولید داستان بود و کوهی از دست‌نوشته‌ها، مکاتبات و خاطرات را از خود به جای گذاشت.مجموعه گسترده یادداشت‌های بردبری که بیشترشان از سوی خانواده وی پس از درگذشتش در سن ۹۱ سالگی در سال ۲۰۱۲ اهدا شدند، اکنون تحت پروژه حفاظت دراز مدت در دفتر خودش در محوطه دانشگاه پوردو ایندیانا در ایندیاناپولیس نگه‌داری می‌شوند.مرکز مطالعات ری بردبری که برای بررسی آثار این نویسنده آثار فانتزی و علمی و ترسناک کار می‌کند به تازگی یک مبلغ ۵۰ هزار دلاری ‌از سوی صندوق ملی علوم انسانی دریافت کرده تا بتواند بررسی این آرشیو با ارزش را انجام دهد. این مرکز در عین حال دارد آماده می‌شود تا در میان مجموعه آثار به جای مانده از بردبری به بررسی و طبقه‌بندی اطلاعات بپردازد و آنها را به صورت دیجیتالی ثبت و ضبط کند.مسئول مرکز تاکید کرد که این وظیفه راحتی نیست زیرا مدارک به جای مانده نزدیک به ۳۰ هزار پوند وزن دارند که شامل آثار منتشر نشده این نویسنده نیز می‌شوند. این مجموعه شامل ۱۲۰ هزار صفحه از مطالب تایپی و مستنداتی از جمله عکس‌ها و خاطرات و حدود ۳۰ هزار صفحه نیز نامه‌ها و یادداشت‌هایی است که بردبری از فضانوردان و هوادارانش دریافت کرده است. حدود ۱۶۰۰ عنوان مجله نیز در این مجموعه جای دارد.به گفته الر بررسی این مجموعه سال‌ها وقت می‌برد و بودجه بیشتری برای نگه داری مناسب آنها مورد نیاز است.

 

سفره اکو،این بار در زنجان پهن شد

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان  با اعلام خبر فوق، اظهار کرد: زنجان از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۹۷  میزبان ۱۳ کشور در چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو جاده ابریشم خواهد بود.او ادامه داد: البته در زمان باقی مانده تا جشنواره امکان افزایش تعداد کشورهای شرکت کننده وجود دارد.این مسئول در خصوص کشورهای شرکت کننده افزود: آذربایجان، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، چین، افغانستان، تاجیکستان، بحرین، ترکیه و بلغارستان برای شرکت در این دوره از جشنواره بین‌المللی غذای اکو-جاده ابریشم اعلام آمادگی کرده‌اند.مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان در خصوص هدف برگزاری این جشنواره عنوان کرد: غذا به‌عنوان یک جاذبه گردشگری ذائقه گردشگران را به مردم محلی نزدیک می‌کند،  همچنین غذا ریشه در تمدن و باورهای مردم هر منطقه‌ای دارد رحمتی در خصوص برنامه‌های چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی غذای اکو-جاده ابریشم بیان کرد: غذا محوریت جشنواره است و در کنار آن نمایشگاه صنایع‌دستی متشکل از ۳۰ غرفه با حضور صنعتگران از اقصی نقاط کشور برپا خواهد شد.او افزود: بحث معرفی و فروش صنایع‌دستی مرتبط با غذا به‌عنوان اصیل‌ترین کالای ایرانی یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره است.نخستین جشنواره غذاهای کشورهای اکو ـ جاده ابریشم در سال ۱۳۹۴ همراه با دهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان برگزار شد.

 

میراث فرهنگی،حکم مجرم خانه 200 ساله لنگرود را برید

بیستم فروردین امسال خبر رسید، خانه تاریخی دریابیگی با قدمت ۲۰۰ سال که در محله "راه پشته" رشت قرار دارد، به طور کامل در آتش سوزی سوخت، وسعت آتش‌سوزی به حدی بود که حتی در این حادثه یک  خانه‌ی دیگر به طور کامل، یک مطب پزشکی و یک خانه دیگر ۶۰ تا ۷۰ درصد خسارت دید.روز بعد از وقوع این آتش‌سوزی؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان هر چند اعلام کرد بخشی از این بنای تاریخی دچار حرق شد، با این وجود اعلام کرد؛ «به دنبال این حریق مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفت.»ولی جهانی نیز در این زمینه توضیح داد: بعد از اطلاع از وقوع آتش‌سوزی در بنای تاریخی دریابیگی لنگرود که سال ۹۰ به شماره ۳۰۶۸۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود، به همراه نیروی یگان حفاظت در محل حاضر شدیم و نسبت به بررسی این موضوع اقدامات لازم انجام گرفت. سرانجام بعد از گذشت بیش از حدود ۱۵ روز از بروز این اتفاق؛ سردار امیر رحمت الهی، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: عامل آتش‌سوزی خانه دریابیگی لنگرود دستگیر شد.او توضیح داد:  به دنبال بروز این حادثه در بافت تاریخی شهرستان لنگرود، موضوع از سوی مسئول پایگاه حفاظت شهرستان به معاونت میراث‌فرهنگی استان اعلام و نیروهای یگان در محل حاضر شدند. به محض حضور نیروهای آتش نشان و به‌رغم گستردگی آتش و باریک بودن معابر اطراف اثر، مهار و جلوگیری از انتشار آتش به سایر بخش‌ها آغاز شد و  با توجه به اهمیت موضوع، پیگیری دستگیری عامل  یا عاملان حادثه در دستور کار یگان حفاظت قرار گرفت.وی بیان کرد: با انجام پیگیری‌های تخصصی و تحقیقات گسترده از سوی ضابطان خاص یگان حفاظت و با همکاری مالک اثر و مساعدت عوامل انتظامی و مرجع قضایی استان، یک ساعت پس از وقوع آتش سوزی، مظنونِ حادثه شناسایی و دستگیر شد.او افزود: در ادامه روند پیگیری موضوع و با توجه به اعتراف صریح فرد مذکور، متهم حادثه با صدور قرار مجرمیت از سوی بازپرس پرونده روانه زندان شد.

 

ناجا ،دست قاچاقچی ها  را از ساسانیان،کوتاه کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یگان حفاظت این اداره کل با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی شماری اشیای باستانی مربوط به دوره ساسانیان را درشهرستان دشتستان از قاچاقچیان کشف کرد.وی افزود: این اشیای باستانی شامل آتش‌دان، گوپال، هاون سنگی، سنگ آسیاب و جون سنگی است.وی اظهار کرد: اشیای کشف شده توسط فردی در سایت دیوار در معرض فروش قرار گرفته بود که با پیگیری های انجام شده یگان حفاظت این اداره کل و همکاری نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی این اشیا را کشف و به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دشتستان تحویل دادند.امیرزاده با تاکید براینکه اشیای کشف شده از لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای غنای منحصر به فرد و معرف هویت و تمدن این سرزمین است. گفت: براساس قانون هر گونه خرید و فروش اشیای تاریخی و فرهنگی ممنوع است و براساس قانون با متخلفان برخورد می شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از مردم خواست تا از حفاری‌های غیر مجاز در محدوده‌های تاریخی و باستانی پرهیز و اشیای تاریخی فرهنگی کشف شده را به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر و شهرستان‌ها تحویل دهند.وی یادآور شد: تاکنون بیش از یکهزار و 300 اثر تاریخی در استان بوشهر شناسایی شده است. شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان دارای آثار مهم تاریخی و باستانی از دوره های مختلف و قطب میراث فرهنگی استان بوشهر است.

 

عملیات بازی دراز،اسارت بزرگ را رقم زد

ارتفاعات سخت‌گذر بازی دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است این ارتفاعات به مثابه عرضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین ــ گیلان غرب ــ سرپل ذهاب واقع شده‌ است و برمنطقه تسلط کامل دارد نیروهای عراقی در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می‌کرد اما ویژگی‌های این ارتفاعات موجب شد با فعالیت‌های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان‌های عراق در آنجا مستقر شوند.برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال ۶۰ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند. نیروهای عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی یگان‌های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، با وجود این، از بین قله‌های منطقه سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله ۱۱۵۰ و یکی از قله‌های ۱۱۰۰ ناکام ماندند. در این عملیات هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا نمود و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی شهید شد.تجهیزات منهدم شده نیروهای عراقی شامل ۵۴ دستگاه تانک و نفربر ۳ فروند هواپیما ۲ فروند هلی‌کوپتر ۲ دستگاه ادوات مهندسی؛ غنائم جنگی ایران شامل ۱۲ دستگاه تانک و نفربر ۵ دستگاه ادوات مهندسی، تعداد تلفات نیروهای عراقی شامل ۱۵۰۰ نفر کشته و زخمی ۷۰۰ نفر اسیر بود.یادآور می‌شود؛ عملیات بازی‌دراز در محور سر پل ذهاب - ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در دوم اردیبهشت ماه سال ۶۰ به فرماندهی مشترک انجام شد.

 

عسگری از رقیبان بزرگ رسانه ملی،پرده برداشت

رئیس رسانه ملی گفت: رقابت رسانه ملی با ۲۹۰ ماهواره اهمیت بسیاری دارد که توانسته چنین نفوذی پیدا کند. رئیس رسانه ملی اظهار داشت: در شرایط سختی رسانه ملی توانست به جذب 86 درصدی مخاطب برسد؛ همه دارایی ما مردم هستند و تمام اصحاب رسانه برای آنها کار می کنند.علی عسگری ادامه داد: ما رقبای فراوان و دشمنان فراوانی داریم و وقتی یک پدیده مانند "پایتخت" یا "دورهمی" گل می کند و بیش از 70 درصد می رسد، این معنای دیگری دارد. وی افزود: وقتی حدود 290 ماهواره تلاش می کنند تا صحنه را از رسانه ملی بگیرند، این خیلی اهمیت دارد که صدا وسیما چنین نفوذی پیدا کرده است و این نشانه حضور هنرمندانه و قهرمانانه هنرمندان است.رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: سه عنصر "علم، هنر و تعهد" یک محصول رسانه ای را یک محصول فاخر می‌کند.علی عسگری با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم امسال بویژه در حوزه شعار سال و حمایت از کالای ایرانی که محصول هویت کشور ماست، تلاش کنیم و کشور را به رشد و توسعه برسانیم. معاونت سیما اظهار داشت: اخرین نظرسنجی رسمی که دو هفته بعد از نوروز صورت گرفته است 86.7 درصد، مخاطب برای برنامه ها ثبت کرده است به ویژه در این میان 2برنامه دارای بیشترین بیننده بوده است که بیش از 90 درصد رضایت مخاطبین را جلب کرده است.

 

قانون مسکوت،داد هنری ها را درآورد

با وجود اینکه سال‌هاست از تصویب قانون و اختصاص بخشی از بودجه دستگاه‌ها برای خرید آثار هنری سخن به میان می‌آید اما این موضوع هیچ‌گاه اجرایی نشده است و همچنان گله هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی را به همراه دارد. معصومه مظفری ـ رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش گفت: باید شورای نظارت بر این قانون وجود داشته باشد تا از یک طیف خاص خرید نشده و یک نوع سلیقه بر آن حاکم نشود.  زمانی که برای خرید آثار هنری روی اسامی خاصی از هنرمندان تمرکز می‌شود، نمی‌توانیم نام بازار هنر بر آن بگذاریم. باید هنرمندان جدید و تازه‌نفس وارد بازار شوند و طیف آثار گسترده‌تر شود. وی اظهار کرد: اجرایی شدن این قانون به بازار کار هنری رونق می‌بخشد. اگر این چرخه راه بیفتند می‌توانیم قیمت آثار را ارتقا بدهیم و زمانی که آثار هنری به حراجی‌های خارج از کشور می‌رود می‌تواند با پشتوانه بهتری به فروش بالاتری برسد.

 

شورای شهر ،موزه فرش را نجات داد

مخالفت‌ها برای ایجاد هواکش خط ۶ مترو مقابل موزه ملی فرش ایران جواب داد و سرانجام سازه‌ی ابتدایی برپایی کارگاه هواکش مترو، از مقابل این موزه حذف شد.با پیگیری‌های شورای شهر و گاها میراث فرهنگی؛ شرکت مترو که تا ان زمان برای ایجاد این هواکش در معبر ورودی موزه فرش اصرار داشت و معتقد بود جای دیگری برای انجام این کار وجود ندارد، مجبور به بررسی دوباره‌ی موقعیت‌های مکانی مختلف در تقاطع خیابان کارگر و فاطمی شد تا دست‌کم موزه ملی فرش ایران از عبور مترو در نزدیکی‌هایش جان سالم به در ببرد. هواکش ایستگاه مترو در خط شش دقیقا روبروی موزه فرش جانمایی شده بود که موجب اعتراضات مسئولان میراث فرهنگی و برخی از اعضای شورای شهر شد. هر چند تمهیداتی در خصوص بهبود شرایط هواکش و طراحی آن متناسب با فضای موزه فرش انجام شده بود اما نهایتا تصمیم گرفته شد که این هواکش جابجا شود.

 

سهم ملت از وزیر درباره بازداشت در برج تجاری،سکوت شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر، در سخنانی با تاکید بر اینکه حضور حداکثری سینما و سینماگران ایرانی در عرصه‌های جهانی مورد نظر است، در عین حال ترجیح داد درباره برخی پرسش‌های روز عرصه فرهنگ و هنر اظهار نظر نکند.سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - از پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بازدید کرد و در برابر پرسش خبرنگاران، فقط به پرسش‌های سینمایی جواب داد.  این در حالی است که ماجرای ساختمان سلمان مشهد که به دستگیری رییس اداره ارشاد مشهد منجر شده است، از جمله سوالات خبرنگاران از وزیر مشهدی فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که بی‌پاسخ ماند.این در حالی است که رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد از چند روز گذشته، در پی برگزاری یک برنامه قرعه‌کشی در یک برج تجاری، در بازداشت به سر می‌برد. در زمان وقوع این رویداد که با حکم قضایی انجام شده، سیدعباس صالحی در سفر عراق حضور داشت و تا کنون نیز این وزارتخانه و شخص وزیر هیچ موضعی در قبال این اتفاق اعلام نکرده‌اند.

 

زبان پارسی به دپارتمان کابل رسید

مراسم آغاز ساخت دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کابل (اول اردیبهشت‌ماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، و حمیدالله فاروقی، رییس این دانشگاه، برگزار شد.به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابراهیمی‌ترکمان در سخنرانی خود در این مراسم، با بیان اینکه ساخت این دپارتمان به مساحت سه‌هزار مترمربع در قلب پردیس دانشگاه کابل گام مهمی در توسعه روابط فرهنگی ایران و افغانستان به شمار می‌رود، گفت: این دپارتمان می‌تواند به عنوان مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی حلقه اتصال استادان و دانشجویان دو کشور باشد.

 

دولت آبادی،مجوز با ده سال قدمت را دریافت کرد

محمود دولت‌آبادی از مجوز گرفتن رمانش درباره جنگ با نام «طریق بسمل شدن» و عرضه آن به همراه دیگر آثارش در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.این نویسنده پیشکسوت گفت: رمان «طرق بسمل شدن» که روایتگر محدوده‌ای از جنگ است از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ نوشته شد و از یک سال بعد از آن در انتظار دریافت مجوز نشر بود که حالا بعد از حدود ۱۰ سال انتظار مجوز گرفته است.او در توضیح بیشتر درباره این کتاب، آن را نگاه دو نویسنده از این سو و آن سوی جنگ توصیف کرد.دولت‌آبادی همچنین گفت به‌جز رمان «زوال کلنل» و کتاب «عبور از خود» که هنوز مجوز نشر نگرفته‌اند، بقیه آثارش در نمایشگاه کتاب حضور دارند. «زوال کلنل» که با نام «کلنل» به زبان‌های دیگر ترجمه و منتشر شده روایت مقطعی از تاریخ ایران است. «عبور از خود» نیز به گفته نویسنده، خودزی‌نامه و مقداری از زندگی تجربی اوست که سال‌هاست به همراه رمان «زوال کلنل» در انتشار دریافت مجوز نشر است.اما از دیگر آثار دولت‌آبادی، چاپ‌ تازه «کلیدر» (انتشارات فرهنگ معاصر) به همراه چاپ تازه «جای خالی سلوچ»، «سلوک» و «بنی‌آدم» (نشر چشمه) در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

 

صالحی،تمدن فرهنگی را از مساجد آغاز کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه ها را مبدا تمدن سازی و مسجد را مطلع جامعه سازی عنوان کرد و گفت : در بخش برنامه ای، اینکه چگونه به توسعه کمی و کیفی کتابخوانی از طریق نهاد کتابخانه های عمومی کشور دست یابیم باید دغدغه اصلی باشد. صالحی گفت: یکی از ویژگی های خاص تمدن اسلامی این است که تمدن سازی از کتابخانه و جامعه سازی از مسجد آغاز می شود. انقلاب بزرگی که با بعثت پیامبر (ص) از مکه آغاز شد، جامعه سازی آن از مدینه و در مسجد شروع شد و وقتی خواست به تمدن اسلامی تبدیل شود از کتابخانه ها شروع شد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تعداد و وسعت کتابخانه های سراسر کشور فرصت دیگر نهاد کتابخانه های عمومی کشور است که از این طریق شبکه وسیعی از گروه های مختلف اجتماعی را در شهرها و روستاها در برمی گیرد.صالحی منابع انسانی و کتابداران را از دیگر فرصت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور برشمرد و افزود: ترکیب این فرصت ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به نهاد تحول آفرین در کشور تبدیل کرده است.

 

فرهنگ تعزیه به جهان ایرانی رسید

کتاب تحلیلی و نقلی «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» با ثبت و ضبط مجالس تعزیه از سراسر کشور در سه جلد به قلم نویسنده و محقق تاریخنگار فرهنگی ، کیوان پهلوان روی پیشخوان کتابفروش ها سراسر کشور قرار گرفته است. نویسنده و محقق این کتاب درباره اهمیت و ضرورت تالیف و گرداوری آن گفت که تعزیه از رکن های چند وجهی هنر ایرانی و شیعی است و ثبت و ضبط این هنر اصیل ، برای انتقال به نسل های آینده این هنر در عصر رسانه ها و ماهواره ها که فرهنگ و زندگی جوامع بشری را ( مثبت و منفی ) تحت تاثیر قرار داده و دگرگون کرده ، ضرروی و پر اهمیت است. این پژوهشگر با اشاره به این که این تحقیقات در 20 جلد و 10 هزار صفحه منتشر خواهد شد ، گفت : در این مسیر هر استان یا چند استان در یک مجلد به چاپ خواهند رسید و جلد آخر به فرهنگ تعزیه در مردمان سرزمین نوروز ( همه مناطق و کشورهای فارسی زبان ) می پردازد.پهلوان در پایان گفت : مجموعه متن های شبیه خوانی که از سوی انتشارات نمایش به چاپ رسیده، منابع خوبی برای همه شبیه خوانان و همچنین برای این فرهنگ بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha