جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شاعر حوزوی

حوزه/شاعر حوزوی کشور با بیان اینکه خوشبختانه ادبیات فارسی توام با مفاهیم قرآنی بوده است گفت: ظرفیت های فراوانی در این زمینه وجود دارد و شاعران بسیاری در ادوار مختلف شعرهایی سروده اند و حتی در زمان های گذشته شاعران شعر فارسی خود علما و مفسران و حافظان قرآن بودند و با قرآن انس داشتند

حجت الاسلام زکریا اخلاقی در حاشیه برگزاری همایش بین المللی بینات در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در مورد شعر قرآنی گفت: قرآن کریم کتابی است که در اصول، معارف، اخلاق، آداب، احکام و قوانین منبعی غنی و سرشاری است که می تواند دستمایه شاعران قرار گیرد و شعر قرآنی از این سرچشمه زلال و منبع لایزال وحیانی بهره بگیرد.

وی تصریح کرد: جامعه امروز ما به سمت قرآن حرکت می کند و برنامه های متعدد قرآنی نشان می دهد مردم به سمت تدبر و آشنایی با قرآن حرکت می کنند و این آشنایی و انس گرفتن جامعه با قرآن اهمیت زیادی دارد و شاعران نیز باید با قرآن بیشتر مانوس می شوند.

حجت الاسلام  اخلاقی با اشاره به ادامه این مسیر در آینده ادبیات و بهره گیری از آیات الهی در شعرهای آیینی افزود: امید است آینده شعر ما سبقه قرآنی بیشتری داشته باشد و در آینده در شعر فارسی مفاهیم قرآنی بیش از پیش متجلی شود و از این رو قطعا مبانی اخلاقی نیز در اشعار پیاده می شود و مفاهیم و معانی قرآنی باید در شعر آینده متجلی شود.

این شاعر حوزوی کشور با بیان اینکه خوشبختانه ادبیات فارسی توام با مفاهیم قرآنی بوده است گفت: ظرفیت های فراوانی در این زمینه وجود دارد و شاعران بسیاری در ادوار مختلف شعرهایی سروده اند و حتی در زمان های گذشته شاعران شعر فارسی خود علما، مفسران و حافظان قرآن بودند و با قرآن انس داشتند و گنجایش معارف قرآنی در آن ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه منظور از شعر قرآنی این نیست که شاعران آیاتی از قرآن را ترجمه کنند، تصریح کرد: لازم نیست شعر بیان شعارگونه و مستقیم داشته باشد، بلکه باید معارف قرآن با جان شاعر در آمیزد و غیر مستقیم و شاعرانه در شعر تجلی یابد. زبان فارسی دارای ظرفیت های خوبی در معانی انتزاعی و معارف اهل بیت (س) است و به خوبی می تواند حقایق قرآنی و ماورائی الهی را در شعر متجلی سازد.
 
حجت الاسلام  اخلاقی ابراز کرد: ظرفیت خوبی در شعر فارسی پیرامون قرآن کریم وجود دارد و در مورد شعر من هم مقالاتی نوشته شده است که تجلی مفاهیم قرآنی در ادبیات را نشان می دهد در شعر شاعران معاصر کمابیش این مضامین قرآنی وجود دارد و در شعر معاصر هم دیده می شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه بینات هم باید جلوه های قرآنی را مورد توجه قرار بدهد، گفت:  در اشعار پیشینیان ما از مضامین قرآنی استفاده شده است باید در شعر معاصر نیز با تحقیق و پژوهش این مضامین را شناسایی کرد. البته برخی از کمبودها و آسیب ها در مسیر وجود دارد که دبیرخانه باید به این آسیب ها و موانع توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مضامین توحیدی که در قرآن کریم آمده در اشعار من نیز وجود دارد، گفت: مضامینی چون زنده شدن مردگان و آمدن فصل بهار در اشعار من مورد استفاده قرار گرفته است.

حجت الاسلام  اخلاقی در پایان یادآور شد: قرآن یک نقطه مشترک بین ما و همه مسلمانان جهان است و مذاهب اسلامی به این قرآن کریم به عنوان محور توجه دارند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha