پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست طلاب جوان حوزه با رئیس دانشگاه کاتولیکی فرانسه

حوزه/ به میزبانی مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه، هم اندیشی نخبگان جوان حوزه با پرفسور دولهوگ، رئیس دانشگاه کاتولیکی فرانسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ابتدای این نشست صمیمی حجت الاسلام و المسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر در نشست اظهارداشت: امروز این مرکز افتخار دارد میزبان دو مهمان ویژه پرفسور « هنری دولهوگ»، رئیس دانشگاه کاتولیک فرانسه و حجت الاسلام و الملسمین دکتر جازاری که سالهاست در فرانسه حضور دارد و از اساتید دانشگاه سوربن هست، باشیم.

مدیر عامل حبرگزاری حوزه افزود: خدا را شاکریم که به ما این توفیق را داد تا این جلسه ارزشمند را برگزار کنیم و در آن گفتگویی میان فضلا و علمای دو دین بزرگ توحیدی، دین اسلام و مسیحیت رخ بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: تشکر می کنم از جناب پرفسور که علی‌رغم برنامه های متعددی که داشت و همچنین خستگی ناشی از فشردگی برنامه های ایام گذشته که قبول زحمت نمود، نکاتی در مورد نظام آموزشی حوزه های علمیه و بعضی رویکرد ها و جهت گیری های آن ارائه می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

بهره مندی از تجربیات علمای ادیان آسمانی از ضرورت های این دوره است

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه بیان داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری لازم هست که علما و اندیشمندان ادیان آسمانی از تجربیات هم بهره ببرند و برای دنیایی پر از معنویت و صلح با هم همکاری کنند، ما امروز در حوزه های علمیه ایران، ظرفیت قابل توجهی از فضلا را داریم که تحصیلات آکادمیک با رویکرد های بین الادیانی دارند. خصوصا در بحث مسیحیت فضلای زیادی در سطوح عالی تحصیل می کنند و آشنایی های تفصیلی در این زمینه وجود دارد اما احساس ما این است که این افراد باید بیش از گذشته با بزرگان دیگر ادیان خصوصا مسیحیت ارتباط داشته باشند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه اظهارداشت: در میان گروه های مسیحیت هم ارتباط خوبی با کشورهای ایتالیا، انگلستان و آلمان برقرار بوده، اما با کشور فرانسه رابطه خاصی برقرار نبوده است و امیدواریم این جلسه نقطه عطفی در این رابطه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: ما هم جایگاه والای دانشگاه کاتولیکی فرانسه در بین سایر دانشگاه های کاتولیک می دانیم و هم جایگاه شما را در بین عالیجنابان علمی و دینی کشور فرانسه می شناسیم و امیدواریم این جلسه نقطه ای برای برقراری ارتباطات فرهنگی و علمی بیشتر بین دو کشور باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: جمعی که در جلسه حضور دارند تعدادی از فضلای حوزه علمیه هستند که در رشته های مختلفی از جمله؛ « علوم اجتماعی»، « علوم انسانی» و «علوم اسلامی» تخصص دارند و بخش دیگری از دوستان نیز متخصصان مباحث ادیان خصوصا مسیحیت می باشند.

در ادامه این نشست صمیمی پرفسور هِنری دولهوگ با بیان اینکه " برای دو چیز عذرخواهی می کنم" گفت: اولا من فارسی بلد نیستم و شما مرا دعوت کردید و من باید در این زمینه تلاش می کردم که فارسی یاد بگیرم و دوم اینکه زمان محدودی را در محضر شما اساتید، محققان و اندیشمندان علوم اسلامی هستم که این برای من ناراحت کننده است.

در نظام آموزشی دولتی فرانسه عقیده و ایمان جایگاهی ندارد

رئیس دانشگاه کاتولیکی فرانسه افزود: در خصوص شیوه آموزش در فرانسه طبیعتا شرایط ما منحصر به فرد است، لذا سه چیز را باید از هم جدا کرد: ابتدا دانشگاه های دولتی که در آن نظام دینی آموزش داده نمی شود و در تاریخ فرانسه مستحضرید که دولت و دین در کشور ما جدا هستند و این اندیشه ای بود که از انقلاب فرانسه شکل گرفت و برنامه ای برای جدا کردن دین از برنامه دولت بود، این برنامه پروتستان ها و دولتی ها بود که آمدند و ایده خود را پیاده کردند. طبیعتا در نظام آموزشی دولتی درس هایی مثل جامعه شناسی، مردم شناسی و اینگونه متن شناسی ها انجام می شود. اما در این نگاه هرگز عقیده و ایمان جایگاهی ندارد.

پرفسور دولهوگ ادامه داد: ما زمانی که دین را در این نظام لائیک مورد بررسی قرار می دهیم، صرفا از دیدگاه جامعه شناسی، مردم شناسی، پدیدار شناسی، همچنین سنت هاست و ما در این سیر، وقایع مذهبی را به عنوان یک واقعه نگاه می کنیم نه یک جریان که بشود از آن قابلیت دینی و عرفانی برداشت کرد.

به دنبال رویکردهای تعاملی مسیحیت با سایر ادیان و فرق هستیم

وی بیان داشت: دیگر دانشگاه ها اعم از دانشگاه های کاتولیک و دانشگاه های پروتستان می باشند که همان دروس را با نگاه دینی ارائه می کنند، در این نظام ما برنامه کاری مان بنا بر این است که بتوانیم افتراق و تفاوت ها و کثرت های ادیان را مورد مطالعه قرار دهیم. آن هم با کمک موسسه دین، دانش و الهیات بطوریکه در این موسسات از اساتید مختلف ادیان گوناگون دعوت می کنیم. ما صرفا به دنیال شناخت انواع ادیان نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که مسیحیت چه رویکرد و تعاملی نسبت به دیگر جریانات مذهبی می تواند داشته باشد.

پروفسور دولهوگ

رئیس دانشگاه کاتولیکی فرانسه گفت: بخاطر اینکه ما می توانیم دیگر ادیان را با مراحل مختلفی ببینیم، گام اول این است که دیگران را با نگاه منفی ببینیم که ما برتریم و آنها نه، در طول سالهای مختلف در کلیسای کاتولیک و پروتستان این نگاه غالب بوده و این همان نگاهی است که ما در اسلام هم آن را می بینیم که ما بر حق هستیم و دیگران نه. ما اگر می خواهیم خدا را بشناسیم به آن عنوانی که خدا می خواهد، باید به مضمون قرآن برگردیم که می فرماید اگر خدا می خواست چنین بشود این کار را می کرد.

نمی توانیم به دلیل تنوع دینی درب را به روی دیگران ببندیم

پرفسور دولهوگ افزود: اگر ما بخواهیم خوب نگاه کنیم، یک سوم جهان مسیحی اند، یک چهارم مسلمان اند، و بخشی در همین حدود هم هندو هستند که در برنامه خدا قرار گرفته اند. بنابراین اینکه می بینیم خدا این تنوع را در دین و تفکر ایجاد کرده است، نشانه ای است که بدانیم خدا این برنامه را در نظر گرفته است و ما نمی توانیم در جایگاهی قرار بگیریم که درها را رو به بقیه ببندیم.

وی بیان داشت: با این نگاه به مرحله دوم می رسیم که باید در متون اصیل خود بگردیم و آن چیزی که به ما نحوه برخورد با دیگران را می آموزد کسب کنیم. من چگونه باید بفهمم وقتی یک مسلمان برای شفاعت به امامی متوسل می شود این کاری صحیح است و اگر او در مسیر حقیقی قرار گرفته باشد پس من باید به دنبال گام دوم باشم که دریابم او چگونه در حدود حقیقت قرار گرفته و سپس باید بازشناسی کنم آن چیزی که ما را از هم جدا کرده است چیست؟.

این محقق و پژوهشگر فرانسوی ادامه داد: بنا براین من به عنوان یک مسیحی معتقدم که حضرت مسیح فرزند خداست و ما بعد از او نباید منتظر پیامبر دیگری باشیم. اما وقتی وارد حقایق موجود می شویم می بینیم که اسلامی هست که یک چهارم بشر را تشکیل می دهد که در چارچوبی با خدا ارتباط دارند. پس ما دیگر نمی توانیم مثل گذشته فکر کنیم و جایگاه حضرت عیسی برای ما این محدودیت را ایجاد نمی کند که ما راه را برای دیگران ببندیم و این باید به ما کمک کند که حالا چگونه نسبت به مسلمانان نگاه کنیم.

وی به تعبیر سومی نیز اشاره کرد و گفت: تعبیر دیگر برعکس آن که دانشجویان مسلمان به ما منتقل می کنند، که قرآن تنها وحی موجود است و آنچه قرآن بیان می کند بنابر متوقف کردن همه جریانات قبلی است و می دانید که تفاوت های عمیقی بین قرآن و انجیل وجود دارد، بنابر این مسلمانان باید این اندیشه را برای خود مطرح کند که من چطور می توانم قرآن را آخرین کتاب آسمانی و پیامبر را آخرین رسول بدانم و آیا همه چیزهایی که قبلا بوده باید حذف شده یا اینکه آنها هم هنوز جایگاهی دارند؟

پرفسور دولهوگ ادامه داد: پس اگر بگوییم خیلی از اینها باقی اند مسئله تحریف را چگونه باید حل کنیم؟ بنابراین اینها نمونه هایی بود راجع به مثال هایی که می توانسیتم بازگو کنیم. هم درباره بازکردن دلها و هم راجع به توجیهاتی که می توانیم برای این سوالات پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه کاتولیکی فرانسه اظهارداشت: صحبت از گفتگوی ادیان، یک منازعه ای در میان ماست که ما خودمان باید آن را حل کنیم. « پانیکار » بیان می کند، که مادری هندو دارد و پدری مسیحی. این یک دیالوگ فوق دینی است. خب این نگاهی است که ما در دانشگاه های مسیحی خودمان داریم. در نظام آموزشی، کشیش های ما مراتب مختلفی دارند. یکی از آنها بحث آموزه های علمی است.

وی با بیان اینکه ما برای آموزش دانشگاهیانمان باید چهار رکن را در نظر بگیریم، گفت: اولین بحث آموزش های انسانی است، توانمندی فرد برای ارتباط با دیگران، هویت بخشیدن به روابط جمعی و آنچه در این میان برای این هویت انسانی لازم است.

وی گفت: دومین بُعد را باید در ارتباط با بُعد عرفانی فرد دید، طبیعتا می دانید که یک کشیش مسیحی باید زندگی خود را اختصاص بدهد برای عقیده ملکوتی خودش بصورت مجرد و حق ازدواج ندارد و شما می بینید برخی از صوفی ها هم این زندگی را انتخاب می کنند. پس شما می بینید که او باید وظایف معنوی اش را انجام دهد و این یک موقعیت مادی و معنوی برای خدمت به پروردگار است، طبیعتا ما بدون اینها نمی توانیم ارتباطی را با خدا ایجاد کنیم.

این محقق و پژوهشگر فرانسوی ادامه داد: سومین بُعد همان وظایف و شغل روحانیت است، اداره کردن کلیسا، اداره مرکز دینی و انجام و ریاست مردم مذهبی مجموعه فعالیت های هر کشیش است.

پرفسور دولهوگ خاطرنشان کرد: آن بُعد آموزش های علمی و نظری تقریبا 6 سال طول می کشد. آموزش طلاب هم نزدیک به 7 سال است. 6 سال متکی بر فلسفه و تفسیر متون دینی، زبان عبری و یونانی، و فراگیری الهیات در گروه ها و شاخه های مختلف که گوشه از سیستم آموزشی ما در کشور فرانسه است.

باید به سمتی حرکت کنیم که تعامل بهتری با سایر اندیشه ها داشته باشیم

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین ساجدی، از محققین حوزه علمیه در سخنانی اظهارداشت: ایشان موضوع بحثشان را در باب شیوه های آموزش و پرورش در فرانسه بخصوص در بُعد تعالیم دینی بود که به مطالبی هم اشاره کردید، ما هم باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم ارتباط بهتری با سایر اندیشه ها و ادیان برقرار کنیم. به نظر می رسد ما در حوزه علمیه قم پس از انقلاب گام های مهمی را در مسیر بستر سازی برای تعامل هرچه بیشتر نظری و عملی با سایر ادیان برداشته ایم و محصول آن قابل بحث و بررسی در جلسات بیشتری است.

وی افزود: اولین گام مهم برای چنین تعاملی، شناخت شایسته و درست نسبت به دیگران است و در همین راستا حوزه علمیه مراکز تخصصی متعددی را افتتاح کرده است و آثار قلمی به صورت مقالات و کتابهایی به طبع رسیده که اگر چه بسیاری از آنها ترجمه نشده است، اما با توجه به این احساس نیاز فکر می کنم مناسب هست که فهرستی از مراکز و موسسات تحقیقاتی که به این امر پرداخته اند و در مجلات پژوهشی و ترویجی و تخصصی ارائه شده است را خدمت شما ارائه کنیم تا شما بتوانید این تحقیقات موجود در ایران را به سایر اندیشمندان هم وطن خودتان ارائه کنید.

عوامل اجتماعی جهان مانع فهم صحیح رویکردها می شود

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: اگرچه فکر می کنم در همین گام اول این کار به سادگی صورت نپذیرد و عوامل اجتماعی که ما در جهان با آن روبرو هستیم چه بسیار مانع فهم صحیح رویکرد های ما در هر دو سو می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ساجدی بیان داشت: ما تجاربی از برخی از اساتید برجسته سایر کشورها داشتیم که اینها نسبت به وضعیت پژوهشی و علمی ما سوالاتی مطرح می کردند که موجب تعجب ما می شد. یکی از ویژگی های حوزه علمیه برای شناخت سایر اندیشه ها برگزار می شود برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است که محققان می توانند در آن هرگونه اندیشه ای را بدون هیچ خط قرمزی مورد مطالعه قرار دهند و در این راستا به آنها کمک های مالی هم می شود که با دقت بیشتر مسائل ادیان را مورد بررسی قرار دهند.

وی اظهارداشت: در حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی برخی فکر می کنند که محدودیت هایی وجود دارد، اما باید گفت برای ورود در چنین بسترهایی تشویق هایی هم وجود دارد، در رابطه ادیان با علوم اجتماعی و اسلامی تحقیقاتی صورت گرفته است که می تواند به حل مشکلات اخلاقی و اجتماعی بشر امروز منجر بشود.

نشست نخبگان حوزه با پروفسور دولهوگ

این مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد:  فکر می کنم،  اگر بتوانیم همدیگر را بهتر بشناسیم و نیاز امروز جامعه جهانی که همان امنیت و صلح و کنارگذاشتن سوء فهم ها و جلوگیری از خشونت بخواهیم، به چنین جایگاهی دست یابیم، می توانیم در سایه برجسته کردن آموزه های ادیان چنین خدمتی را به حل مشکلات بشر و رشد اخلاق و معنویت در جهان داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین ساجدی یادآور شد: در همین رابطه هم تحقیقات و مقالات متعددی نگاشته شده و جلسات زیادی برگزار شده است که نشان دهنده ظرفیت بالای اسلام برای گسترش اخلاق و معنویت در جهان و تعامل شایسته با سایر ادیان در جهان است. ما امیدواریم که بتوانیم بستر مباحث علمی بین ادیان مختلف خصوصا اسلام و مسیحیت را در زمان های بیشتری مورد توجه و گفتگو قرار دهیم.

همه ادیان الهی باید بر روی مشترکات تکیه بزنند

در ادامه این نشست صمیمی یکی دیگر از فعالین عرصه بین الملل گفت: با توجه به اینکه امروز مرزهای علم و دانش گسترده شده است باید در مورد نگاهی که در گذشته بوده، "که من حق هستم و دیگران باطل اند"، باید فراموش شود و همه ما باید به سوی مشترکات برویم و بر اساس آیه یا أهل الكتاب تعالوا إلی كلمة سواء بیننا و بینكم ألاّ نعبد إلاّ الله ... بر همین اساس مبنای ما توجه به مشترکات ادیان با توجه به مخالف مشترکی به نام الحاد و اومانسیم باید باشد.

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: نکته دیگری که فرمودید راجع به اینکه دانشجویان شما می گویند که قرآن تنها وحی موجود است من این جمله را اصلاح می کنم، مسلمانان معتقدند اسلام آخرین وحی خداوند است. وحی به حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی (ع) از مسلّمات ما است، قرآن می فرماید؛ « مصدقا لما بین یدیه»، در جای دیگر می فرماید «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم»، بنا بر این قرآن وحی های گذشته را تصدیق می کند.

در قم 5 مرکز دانشگاهی و موسسه آموزش عالی ادیان شناسی فعال است

وی افزود: نکته سوم اینکه ما در قم حداقل 5 مرکز دانشگاهی و موسسات عالی آموزشی داریم که در حد دکتری راجع به مسیحیت و کاتولیک کار می کنند و ارتباطاتی که بین حوزه قم و دانشگاه های جهان خصوصا دانشگاه واتیکان داریم  که هنوز هم در جریان است، امیدوارم چنین تعاملی را در دانشگاه های کاتولیکی فرانسه هم ببینیم که کرسی های تدریس اسلام شناسی و شیعه شناسی با استفاده از اساتید برجسته اسلامی صورت بگیرد که این بهترین راه برای گفتگوی بین ادیان است.

حجت الاسلام طاهری در پایان سخنان خود پیشنهاد آغاز کار همایش های مشترک، نشست های علمی و مکتوبات و دیدارهای مشترک میان نخبگان علمی دو کشور را داد.

کرسی های بزرگ اسلامی شناسی در دانشگاههای فرانسه برپا می شود

پس از سخنان برخی از صاحب نظران و اساتید حوزوی پرفسور دولهوگ در سخنان تکمیلی خود تاکید کرد: ممنون از توجهات شما، خوشبخاته در این مورد ما از اساتید بزرگ اسلامی در کرسی هایمان استفاده می کنیم که رو به گسترش هم هست. واقعیت این است که بین حقایق و وقایع تفاوت است. خیلی وقت ها ما نمی توانیم حقایق را تبدیل به واقعه کنیم. به عنوان مثال در سوره مائده و سوره برائت آیاتی در مورد مسیحیت هست که در سوره برائت در مقابل مسحیت نازل شده است.

رئیس دانشگاه کاتولیکی فرانسه ادامه داد: و اینکه ما چه تفسیری را از قرآن داریم و چه حقیقتی در قرآن بیان شده، متفاوت است. شما می بینیند هم داعش به قرآن استناد می کند و هم گروه های میانه رو. پس کار دشوار است! ما باید دایره را برای دریافت آنچه دیگران بازگو می کنند باز کنیم. به همین جهت من سخن از منازعه درونی به میان آوردم، در هر کدام از ما نوعی از الهام و حالات وحیانی وجود دارد. این حالات و آنچه خدا می خواهد، تطبیقش با ماست.

دین و وحی بعد از حضرت مسیح تمام نشده است

این اندیشمند فرانسوی گفت: من چگونه باید بدانم که انجیل نجس نیست و کسی که این عقیده را دارد نجس نیست. من صرفا نمی خواهم اسلام را نقد کنم. تمام تلاش من این است که به مسیحی ها هم بفهمانم که دین و وحی بعد از حضرت مسیح تمام نشده است و امروز یک چهارم جهان به آنچه بعد از دین مسیحیت آمده است معتقدند.

وی تصریح کرد: من نمی خواهم این ادعا را مطرح کنم که اسلام و مسیحیت هر دو نسبت به هم نگاهی باز دارند؛ بلکه ما باید دنبال این باشیم که مسیر درستی در مقابل قرار دهیم. در سنت های هرکدام از ما یک عناصری وجود دارند که به ما کمک کنند که دیدگاه نسبت به سایرین را درست کنیم و به آنها ارزش بدهیم.

نشست نخبگان حوزه با پرفسور کانادایی

سپس حجت الاسلام فولادی از محققین حوزه علمیه در سخنانی اظهارداشت: بسیار خرسندم که شما در میان اعضای یک دین و تفکر دیگر قرار گرفته اید و این نکته نشان دهنده عزم شما بر گفتگوی بین ادیان است.

دوری علمای ادیان الهی از یکدیگر باعث بروز سوءتفاهم ها می شود

وی افزود: ما در جهانی زندگی می کنیم که سرشار از خشونت های دینی و مذهبی است و برای پایان دادن به آنها ما باید در راستای گفتگو تلاش های بیشتری کنیم و اگر بزرگان ادیان از هم دوری کنند باعث سوءتفاهم هایی خواهند شد.

حجت الاسلام فولادی گفت: پیشنهاد عملیاتی برای اینکه ادیان تعامل و گفتگوی سازنده تری با هم داشته باشند وجود دارد، اگر شما گفتگوی میان ادیان را صرفا به گفتگوی میان بزرگان ادیان محدود کنید، شخصت های برجسته هرگز به جواب های مورد نظرشان نمی رسند چرا که چنین افرادی برای خود چارچوب های اجتماعی دارند که نمی توانند فراتر از آن حرکت کنند، اما ما با سرمایه گذاری بر روی نخبگان جوان میان دو دین می توانیم به این هدف دست یابیم.

وی اظهارداشت: آنها هستند که با نزدیک شدن به یک دیگر اگر بین آنان انس و الفت شکل بگیرد، در آینده مراجع مسلمانان و کاردینال های مسیحیان خواهند بود که می توانند با صمیمیت بیشتری کار کنند. ما در حوزه قم چنین ظرفیتی را داریم که این گفتگو را برقرار کنیم و به صورت عملیاتی پیشنهاد می کنم که سایت و شبکه های اجتماعی مشترک و فرصت های مطالعاتی مشترک برای جوانان نخبه فراهم کنیم که ما را در رسیدن به این هدف یاری می کند.

ما بر روی گفت وگوی بین ادیان مصمم هستیم

در ادامه نیز  حجت الاسلام والمسلمین جازاری از اساتید دانشگاه سوربن با بیان جملاتی گفت: واقعیت این است که وقتی بحث از جوانان مطرح شد من فکر می کردم که این جلسه طولانی ترین جلسه خواهد بود. باید عرض کنم که ایشان در طول این جلسات فهمیدند که ما واقعا بر روی گفتگوی بین ادیان مصمم هستیم، اما بنده خودم این تاسف را خوردم که کاش می توانستیم زودتر این ملاقات را داشته باشیم و جلسات را موضوع بندی می کردیم.

دیگر پژوهشگر حاضر در این نشست صمیمی حجت الاسلام حسینی بود که در سخنانی گفت: ما اعلام آمادگی می کنیم که این تبادلات و تعاملات گسترده تر شود و اساسا حوزه علمیه سند جامعی راجع به ادیان و مذاهب تدوین و دفتر خاصی هم برای اینکار تاسیس کرده است.

وی افزود: حوزه علمیه امروز در 12 رشته نظام دانش حوزوی را طراحی کرده است که یکی از آنها رشته ادیان و مذاهب می باشد و برنامه های مفصلی طراحی و حتی شورای ویژه ادیان هم شکل گرفته است و مشتاق هستیم این برنامه ها با فرانسه هم ادامه یابد خصوصا با شخصیت های کاتولیک فرانسوی که پرفسور نیز در این مسیر پیش قدم شدند.

نخبگان جوان نیاز به حمایت دارند

در ادامه نیز حجت الاسلام فولادی بیان داشت: من یک توضیحی راجع به بحث نخبگان جوان عرض می کنم. وقتی کسی به جایگاهی می رسد شاید دیگر به حمایت ها نیازی نداشته باشد، اما نخبگان چون در وسط راه هستند به این حمایت ها نیاز دارند.

وی افزود: از سال گذشته دبیرخانه ای را در حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه های علمیه سراسر کشور پایه ریزی کرده ایم، برای حمایت های زیستی و معیشتی. یکی از موانع رشد نخبگان جوان ما همین نکته است.

وی ادامه داد: مرکز خدمات بر اساس همان ماموریتی که در این زمینه دارد با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین ربانی، کار ما کمی پیش رفت و ما سال گذشته طرح بسیار خوبی با عنوان دیدار و تکریم راه انداختیم و به دیدار خودشان رفتیم و از خانواده ایشان نیز تجلیل کردیم.

حجت الاسلام فولادی ادامه داد: زیرساخت های نرم افزاری هم شکل گرفته است  تسهیلات برای آنان باز می شود. طرح ها و اردو های مختلفی هم برگزار کردیم و طرح بیمه ای ویژه ای را آغاز کرده ایم، که تعهدات بیمه ای نخبگان ما تا 10 برابر نسبت به طلاب معمولی افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: معمولا افرادی که در فضای بین الملل ممتاز هستند، از طلبه ها نیستند. چون اساتید عالی ما معمولا یا زبان نمی دانند و یا ورود به مباحث بین المللی را جدی نمی گیرند و در این جا افرادی پیدا می شوند که زبان بلد هستند؛ اما از نظر علمی بهره چندانی نبرده اند و با ارتباطاتی که دارند می روند در فضای بین الملل مشغول کار می شوند.

در پایان نشست صمیمی با رئیس دانشگاه کاتولیکی فرانسه حجت الاسلام و المسلمین سیدمفید حسینی کوهساری در سخنانی پایانی ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان اظهارداشت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که جای امثال شما در عرصه بین الملل بسیار خالی است، عمده رویکرد طلاب و فضلا در حوزه بین الملل دارند رویکرد تبلیغی است و ما علی رغم ظرفیت گسترده ای که وجود دارد، در کارگاه ها و نسشت ها و کرسی های علمی بین المللی حضور خاصی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه افزود: این فعالیت امروز ما چند خلاء دارد، یکی اینکه عمدتا رویکرد تبلیغی است، نکته دوم اینکه در خلال سالهای بعد از انقلاب جامعه المصطفی از کشورهای مختلف افرادی آمده اند و تربیت شده اند و در خارج از کشور هم مراکزی هست که آموزش هایی را می دهد و اگر ما نباشیم هم اتفاق خاصی نمی افتد چون عمدتا این افرادی که برای کشور خود کار می کنند لسان قوم خود را می دانند و بهتر هم کار می کنند لذا شاید فعالیت عمده بین المللی ما نباید تبلیغی باشد.

کشورهای زیادی آمادگی برپایی کرسی های رسمی شیعه شناسی را دارند

مدیر عامل خبرگزاری حوزه ادامه داد: از طرف دیگر ما عرصه های آکادمیک فراوانی داریم که از ما درخواست می کنند تا اساتیدی بروند آنجا و تدریس کنند. کسی که زبان بداند و سطح سه و چهار را داشته باشند، کشورها حاضرند که کرسی هایی رسمی برای روحانیت شیعه برقرار کنند. اگر چه برخی کشور ها مشکلات و موانع خود را دارند، اما مسیر بن بست نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: ما حاضریم برای افزایش مهارت های نخبگان شروع به کار کنیم که این امکان فراهم است و شاید مقدورات بین المللی حوزه در حد مطلوب نباشد، اما می شود گام رو به جلو برداشت.

وی افزود: ما باید این فضا راهم فراهم کنیم که طلاب ما ولو اینکه زبان یاد نگرفته اند و در همایش های خارجی شرکت نکرده اند، نگاهشان را معطوف به فضای بین المللی کنند، شهید مطهری نه خارج از کشور حضور خاصی داشتند و نه زبان را به صورت خاصی می دانستند اما کتب ایشان بیشترین تعداد ترجمه را در میان اندیشمندان ما داشته است. چون نگاه ایشان یک نگاه فرا حوزوی و فرامرزی بوده است. الحمدلله همه عزیزان در این زمینه آشنایی هایی دارند. ما یک سیر مطالعاتی داریم طراحی می کنیم و کتبی که نگاه بین المللی به دوستان می دهد را آموزش دهیم و این آمادگی در ما وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه امروز بین المللی شدن حوزه یک بحث مستحب نیست، بلکه یک بحث واجب است، اظهارداشت: علی رغم تشنگی که نسبت به دین در فضای بین المللی وجود دارد، اما آنچه که از اسلام می دانند اسلام اهل سنت است و شیعه را خیلی کم می شناسند و مثلا در بحث فلسفه اسلامی به زمان فارابی و ابن رشد بسنده می کنند و خیلی کم هم درباره ملاصدرا شنیده اند.

وی ادامه داد: در عرصه های پژوهشی و همایش ها و مجلات علمی معتبر را ما معمولا اطلاع رسانی می کنیم و عزیزانی که در این موضوعات مقاله ای دارند، حتی در بحث ترجمه هم کمک می کنیم و تا جایی که بتوانیم در هزینه های سفرهم همراهی می کنیم، اما موانعی در این زمینه از کشور های مقصد وجود دارد و معمولا اینگونه است که کسی که مقاله ای در همایش ها و مجلات معتبر داشته باشد ادامه کار برای او راحت تر است.

خاطرنشان می شود : در ادامه جلسه چند تن از مبلغان عرصه بین الملل حاضر در این نشست مباحثی مطرح کردند.

تهیه و تنظیم: عطایی،پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha