سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شادی و غم در اسلام

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) با بیان این که یکی از شاخصه های مهم شادی در اسلام، پرهیز جدی از گناه و معصیت است، تصریح کرد: شادی های گناه آلود از جمله عوامل ایجاد غم و اندوه حقیقی در انسان است.

دکتر زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با بیان این که شادی و نشاط داشتن يكي از نیازهای جدی انسان بر اساس میل و فطرت درونی اوست، اظهار داشت: بهجت و لذت در زندگي لازمه تحرک و موفقیت است، به خصوص در دنیای کنونی که اضطراب‌های فكری و تنش‌های روانی از مشكلات جدی انسان می باشد.

وی با بیان این که در عصر تكنولوژی و ارتباطات ،متاسفانه شادی های حقیقی و ماندگار مردم نیز کمتر از قبل شده است، گفت: این که ما به شادی و نشاط نیازمندیم یک امر مسلم است، اما قبل از آن به نظر بنده لازم است که منظور و هدف ما از شادی مشخص شود.

وی افزود: متاسفانه گاهی اوقات منظور افراد از شادی ، ناظر به دورهم جمع شدن های توام با گناه و بعضاً همراه با موسیقی های آنچنانی و مبتذل است که بی شک این نوع از شادی به هیچه منظور و مطلوب دین نیست.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: شادی باید محرک انسان به سمت نشاط حقیقی باشد تا به این وسیله انسان در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته و برای جامعه خود مفید باشد.

وی گفت: در دنیای امروز چیزی که به اسم نشاط و شادی از آن یاد می شود در واقع نشاط و شادی حقیقی نیست بلکه گاه دورهمی ها و تحرکاتی است که بیشتر برای انسان غم و اندوه به بار می آورد.

تاجیک افزود: استفاده از ابزارهای لهو و لعب و موسیقی آنچنانی با آن چه در دین از شادی و نشاط مطرح شده منافات دارد و بلکه منظور واقعی ، آن نشاط روحی است که انسان از نظر بعد فرامادی و معنوی پیدا می کند و می تواند به وسیله آن تعالی روحی مناسبی بیابد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، دست یابی به شادی به وسیله توجه به ارزش‌ها و اهداف معنوی، نیازهای اساسی، هدف دار بودن زندگی ومحبت به خداوند میسر است.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) با بیان این که یکی از ارزشمندترین و مؤثرترين نعمت های خداوند متعال برای انسان، نعمت شاد بودن، مهر و محبت و عشق ورزيدن است، ابراز داشت: دین مبین اسلام استفاده از شادی، لذت بردن از زندگی و رضایت‌مندی از آن را طی آموزه های سهل و آسان آموزش می‌دهد، تا جايی كه تبسم به چهره اهل ایمان و ديگران را پاداش داده و عملی دارای ثواب و اجر محسوب می کند.

وی گفت: اهمیت شادی و نشاط در نگاه دین ما و بزرگان آیین ما به گونه ای است که به عنوان مثال پیامبر اکرم(ص) در جایی می فرماید: "مؤمن شوخ و خنده رو و منافق اخمو و عصبانی است و امام صادق(ع) نیز تاکید می کنند که:" شوخی از خوشخویی است و تو به وسیله آن، برادرت را شاد می کنی"

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: تهمت ناروایی به افراد مذهبی می زنند که می گویند این ها، افراد بی نشاط و افسرده ای هستند و حال آن که این طور نیست و نشاط در بین آن ها کاملاً محسوس است منتهای مراتب از جنس کارهایی که این روزها به آن شادی می گویند و معمولاً توام با معصیت است، نمی باشد.

وی با بیان این که ماه شعبان به جهت وجود اعیاد مختلف و این که شهادت ائمه (ع) در آن قرار ندارد، بهترین فرصت برای شادی اهل ایمان و مسلمانان است، افزود: ماه شعبان ماهی است که اعیاد مختلف در آن است که نشاط معنوی و روحی فراهم است، ضمن آن که بعد از ماه شعبان وارد ماه رمضان می شویم که به وسیله عبادات خاصه به تعالی روحی می رسیم

تاجیک بیان داشت: نشاط معنوی ماه شعبان فرصت خوبی است تا درک بهتری از بهترین ماه یعنی ماه رمضان داشته باشیم و به خصوص این مساله زمینه ای شود تا در شب های قدر ، بهتر بتوانیم به راز و نیاز و مناجات با خالق هستی بپردازیم.

وی با بیان این که شادی حقیقی در انسان ایجاد امید و انگیزه برای حرکت بهتر می کند، گفت: اگر چیزی باعث تنزل انسان شود این موجب شادی نیست، بلکه غم هایی است که در نهایت متوجه انسان می شود.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: چه خوب است که در ماه هایی چون شعبان و ربیع الاول ، ما به جا یک روز و دو روز، یک دهه جشن و شادی بر اساس آموزه ها و شاخصه های دینی داشته باشیم.

وی افزود: به خصوص در ماه شعبان که نیمه آن ، ولادت بقیه الله الاعظم(عج) است و سرور و جشن حقیقی همه منتظران ظهور می باشد.

وی در خاتمه بیان داشت: آنچه مهم است این که ما بر اساس آموزه های دینی و کلام اهل بیت(ع) در پرتو همین جشن ها به تقویت بُعد ایمانی و اعتقادی مردم و نسل جوان اهتمام کنیم و به شبهات دشمن چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی پاسخ بدهیم.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha