پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: کلامی که با محتوای کافی، روش مناسب و اخلاق محمدی همراه باشد، اثرگذار است و مخاطب را به سمت حق و عدل راهنمایی و ارشاد می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در نشستی با اساتید و طلاب شهرستان بشرویه، در محل مدرسه علمیه ملاعبدالله با اشاره به ویژگی «کثیر المعونه قلیل المؤنه» اظهار کرد: زهد این نیست که انسان کناری بنشیند و بگذارد دنیاگراها و مادی گراها که به دنبال بردگی انسان ها هستند، آنان را استعمار کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به لزوم تلاش برای تعلیم و تربیت اشاره و خاطر نشان کرد: امروز عالم شدن نسبت به گذشته کار سخت تری است و باید برای رسیدن به این امر زحمت کشید.

وی با اشاره به ظرفیت بالای طلاب جوان برای تحصیل علوم دینی، اظهار کرد: طلاب جوان مایه امید حوزه و آینده جهان اسلام هستند و به همین علت با توجه به ظرفیت بالای خود همیشه باید شعار «می توانیم» را در راس اندیشه و کار خود  قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: جوان مصمم، متدین، تحول خواه، انقلابی و با اراده، با توکل به خداوند متعال و توسل به امام زمان(عج) به عنوان سرباز ایشان امکان ندارد که رشد نیابد و جهالت و جهل را در هم نشکند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به جنگ نرم فرهنگی اشاره و اظهار کرد: امروز در دنیا به شدت و با بی انصافی و خشونت نسبت به مقوله فرهنگی کار می شود و از همین رو همه ما باید نسبت به این قضیه آگاه باشیم و به مقابله با آن بپردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به روایت «رَحِمَ اللّهُ عَبدًا أحيا أمرَنا. فَقُلتُ لَهُ: فَكَيفَ يُحيي أمرَكُم؟ قالَ: يَتَعَلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا»، اظهار کرد: حدیث امام رضا(ع) نشان می دهد که برای ادامه اصل ولایت در طول تاریخ سه مولفه محتوا، روش و اخلاق را باید دارا باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از محتوای علمی، دانشی، بصیرتی و اخلاقی سرشار بشویم، گفت: در دنیایی که به تعبیر مقام معظم رهبری «شبیخون فرهنگی» وجود دارد، با دست خالی نمی توان ولایت و حاکمیت دینی را استمرار داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: شبیخون فرهنگی هر روز با چهره و دسیسه ای نو هجوم می آورد که در این عرصه باید دست طلاب علوم دینی از علم، تربیت و ایمان پر باشد.

وی، برخوردار نبودن از علم کافی را بزرگترین آسیبی دانست که ممکن است در طول تاریخ به شیعه وارد شود که البته دشمن در 14 قرن تلاش کرده که تشیع را از بین ببرد ولی جهاد علمی و عملی علمای بزرگ در طول تاریخ موجب شد آنان به این امر دست نیابند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، شیوه تبلیغ و بیان دین به طور جذاب را مولفه ای دیگر در رسالت طلاب علوم دینی دانست و اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) به گونه ای قرآن و کلام الهی را بیان می فرمودند که دشمن نیز جذب می شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، مولفه دیگر را اخلاق دانست و توضیح داد: «محاسن کلامنا» در واقع به دو مولفه روش و اخلاق اشاره دارد؛ بنابراین، کلامی که با محتوای کافی، روش مناسب و اخلاق محمدی همراه باشد، اثرگذار است و مخاطب را به سمت حق و عدل راهنمایی و ارشاد می کند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha