جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مشکل آب کشاورزی

حوزه/ آیت الله طباطبایی نژاد، استان اصفهان را به نوعی، قربانی ناپختگی مسئولان و عملکرد گروهی و جناحی آنان می‌داند و تأکید دارد که هر دولتی که بر روی کار می‌آید به فکر ۴ سال فعالیت خود است.

خبرگزاری «حوزه»- اصفهان/ حال و روز امروز اصفهان و بحران کمبود آب مسئله تازه ای نیست و نمی توان آن را یک شبه سامان داد، این، موضوعی است که دولت ها و مسئولان در سال های مختلف باید با دوراندیشی از بروز آن جلوگیری می کردند اما انگار امروز اصفهان، قربانی ناپختگی و عملکرد جناحی مسئولان است.

مردم استان اصفهان چند سالی است که با بحران و کمبود آب در بخش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌ کنند، مسئله کمبود آب مشکلات عدیده ای را برای بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و آشامیدنی به وجود آورده است به طوری که شاهد اعتراضات کشاورزان اصفهانی به دلیل عدم رهاسازی آب در بستر رودخانه زاینده رود و نگرانی مردم نسبت به تأمین آب شرب در فصل تابستان هستیم.

تذکرات پیوسته به مسئولان

با نگاهی به سخنان نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به خوبی می‌توان دید که مسئله بحران آب، یکی از موضوعات اصلی صحبت های آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مسئولان مختلف استان و کشور از معاونان رئیس جمهور و وزرا گرفته تا مدیران ادارت است، او که همواره سخنان خود را صریح و بدون پرده بیان می‌کند بارها و بارها بر ضرورت چاره اندیشی برای برطرف کردن مشکل تأمین آب در استان اصفهان تأکید داشته و این مهم را از بیش از ده سال گذشته در جلسات و دیدارهای مختلف بیان کرده و به مسئولان اجرایی گوشزد کرده است که باید از سال‌ها پیش، چاره اندیشی در خصوص بحران آب در اصفهان صورت می گرفت که در سالهای اخیر این تذکرات شدت بیشتری گرفت.

به عنوان مثال وی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین علی یزدان پرست، مشاور فرهنگی و دینی وزیر نیرو در دولت فعلی، از عدم توجه دولت آقای احمدی نژاد نسبت به تکمیل سد تونل سوم کوهرنگ انتقاد کرده و می‌گوید: همزمان با سفر رهبر انقلاب اسلامی به اصفهان در سال 1381 مبلغ 30 میلیارد تومان به پروژه تونل سوم کوهرنگ اختصاص یافت و با اجرا شدن این پروژه و انتقال 250 میلیون متر مکعب آب به اصفهان، می توانست خدمتی ماندگار برای مردم رقم بخورد.

وی می افزاید: 24 کیلومتر طول این تونل است، بنده در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به وی گفتم این تونل در حال تکمیل است، قدری دیواره‌های آن ریزش دارد و برای آبگیری باید سد مربوط به این پروژه احداث شود و این کار 3 سال به طول می انجامد.

امام جمعه اصفهان گفت: حتی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) اعلام آمادگی کرده بود که این سد را بسازد و بعداً پول آن را دریافت کند اما این طرح اجرایی نشد.

دولت، بحران آب در اصفهان را جدی بگیرد

وی استان اصفهان را به نوعی، قربانی ناپختگی مسئولان و عملکرد گروهی و جناحی آنان می‌داند و تأکید دارد که هر دولتی که بر روی کار می‌آید به فکر 4 سال فعالیت خود است؛ تصمیم‌ها در راستای اهداف بلند مدت اختصاص نمی یابد و با پختگی عمل نمی‌کنند.

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری همواره به مسئولان توصیه کرده است تا ساخت سد تونل سوم کوهرنگ را در اولویت قرار دهند تا مشکلات ناشی از کمبود آب در استان اصفهان کمتر شود؛ وی در دیدار مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و جمعی از مدیران این شرکت در ابتدای سال 97 گفته است: دولت باید بحران آب در استان اصفهان را جدی گرفته و از اقدامات و طرح‌های ارائه شده برای تأمین آب در بخش‌های مختلف حمایت کند.

آیت الله طباطبایی نژاد در دیدار محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان با اشاره به وضعیت بحرانی آب در استان اصفهان عنوان می کند: امسال بدترین سال آبی را داشته ایم و روند کاهش نزولات آسمانی و خشک سالی زندگی مردم، کشاورزان و صنایع را با مشکل مواجه می سازد.

وی با یادآوری دیدار مردم اصفهان با رهبر معظم انقلاب به مناسب 25 آبان سال 95 می گوید: در دیداری که بنده با رهبر معظم انقلاب داشتم گفتم که مردم اصفهان توقع دارند همانگونه که برای احیاء دریاچه ارومیه از صندوق ذخیره ارزی برداشت شد، برای احیاء زاینده رود نیز این کار انجام شود که آقا با ناراحتی فرمودند که دولت درخواست نکرده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان از کم کاری دولت در این بخش می گوید و می افزاید: بر اساس قانون دولت برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی باید از رهبر انقلاب تقاضا کند و ضرورت این کار را توضیح دهد که حتی هنوز با وجود انتقال تذکرات این مهم صورت نگرفته است .

محافظت از درختان چندین ساله اصفهان ضروری است

امام جمعه اصفهان محافظت و جلوگیری از خشک شدن درختان کهن سال اصفهان را ضروری می داند و در دیدارهای مختلف از جمله دیدار شهردار و مسئولان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان می گوید: درختانی با قدمت بسیار در اصفهان وجود دارد که اگر آب به این درختان نرسد همگی از بین می رود و روند خشکی اصفهان سرعت بیشتری خواهد گرفت .

وی انتقادی به عدم ساماندهی عرض رودخانه زاینده رود و عرض متفاوت آن دارد و عریض بودن بیش از اندازه را سبب هدر رفت آب مطرح می‌کند، او رهاسازی آب در مسیر رودخانه برای تأمین آب صنایع را سبب هدر رفت آب معرفی کرده و لازم می داند که برای تأمین آب ذوب آهن و فولاد مبارکه از لوله گذاری استفاده شود .

کشاورزان محل درآمدی به جز کشاورزی ندارند

آیت الله طباطبایی نژاد بارها در دیدارهای مسئولان کشوری و استان پرداخت خسارت به کشاورزان را مطالبه می‌کند و در دیدار مدیرکل منابع طبیعی و رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به مشکلات کشاورزان استان اصفهان بر پرداخت خسارت کشاورزان و حقابه داران استان اصفهان تأکید می کند و می گوید: کشاورزان محل درآمدی ندارند و آبی هم برای کشت نیست.

وی همچنین در خطبه های نماز جمعه 24 فروردین 97 با اشاره به سوء استفاده بعضی افراد و گروه ها از تجمعات و اعتراض به مسئله آب، طلب آب برای کشاورزی در شرایط موجود را کاری غیر ممکن و خواسته غیر معقولی می داند و خاطرنشان می‌سازد: بعید است که فرد متدین، مؤمن و مسلمانی کار غیر ممکنی را طلب کند لذا تجمعات پی در پی و برخی شعارها نشان می دهد که افرادی مغرض با سوء استفاده از این تجمعات به دنبال فتنه و آشوب هستند.

امام جمعه اصفهان می افزاید: پیش از این کمک های نقدی به کشاورزان پرداخت شد و مسئولان با پیگیری پروژه تونل کوهرنگ و موارد دیگر پیگیر حل مشکل هستند، ساخت سد شروع شده و قرار است از خلیج فارس آب بیاید که زمان‌بر است در حالی که آب به اندازه کافی نیست و حتی برای تأمین آب شرب نیز امکان دارد در تابستان با مشکل مواجه شده و مجبور به سهمیه بندی شویم.

وی تأکید می‌کند که به عنوان کسی که همواره طرفدار کشاورزان و‌حق و حقوقشان بودم از امروز اعلام می کنم که دیگر به آن‌ها حق نمی‌دهیم در راهپیمایی‌ها شرکت کنند زیرا به نظر نمی‌آید این کار از سوی کشاورزان متدین انقلابی باشد و آن‌ها خود را از مغرضین جدا کنند.

 هیچ گاه نگفته ام که از کشاورزان حمایت نمی کنم

آیت الله طباطبایی نژاد پس از برخی از شایعه سازی های کانال های تلگرامی مبنی بر اینکه امام جمعه اصفهان حق اعتراض را از کشاورزان اصفهانی گرفته است، در دیدار  اعضای سازمان نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان می گوید: هیچ گاه نگفته ام که از کشاورزان حمایت نمی کنم، بنده از ادامه اعتراضات خیابانی حمایت نمی کنم زیرا سبب سوء استفاده دشمنان انقلاب شده و این کار جایز نیست، بنده به عنوان امام جمعه در تمامی دیدارها و برنامه ها به دنبال برطرف کردن مشکلات در حوزه آب بوده ام، مشکلات مربوط به این بخش را به مسئولان کشوری و حتی رهبر معظم انقلاب انتقال داده ام و همچنان پیگیرم.

البته به خوبی مشهود است که برخی از کانال های ضد انقلاب از آب گل آلود اعتراضات کشاورزان به خوبی ماهی خود را صید می کنند؛ در یکی از این مطالب منتشر شده از سوی این کانال ها می خوانیم: «آقای امام جمعه یادش رفته که در موضع حق دادن یا ندادن نیست؛ بلکه الان وقت پاسخگویی است به مدیریت چهل ساله نظام مطلوبش که محیط زیست ایران را به ورطه نابودی کشانده است.» آنان بیش از اینکه نگران محیط زیست و یا حقوق کشاورزان باشند، در تلاش اند تا نظام اسلامی را به چالش بکشانند و کارآیی نظام را زیر سئوال ببرند بدون آنکه قصور دولت‌ها و اشتباهات آنان را ببینند و به پای نظام اسلامی نگذارند.

افراد مغرض به کشاورزان القا می کنند که ائمه جمعه مقصرند

امام جمعه اصفهان همچنین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا با اشاره به برخی اعتراضات به انتقال آب به یزد و ضرورت رعایت حقابه کشاورزان از زاینده رود، گفته است: قرار بر این بود که ابتدا آب مورد نیاز اصفهان تأمین و پس از آن به یزد انتقال داده شود که تأمین نشد؛ موضوع انتقال آب به یزد مربوط به حدود 20 سال قبل است که این کار در آن زمان هیچگونه ضرری برای اصفهان نداشت اما شرایط و تغییرات اقلیمی در زمان حاضر باعث پدیدآمدن چالش کم آبی و خشکی زاینده رود شده است.

وی با کنایه به برخی دیگر از شعارهای معترضین افزود: در بعضی از شعارها بنده را مقصر انتقال آب به یزد خطاب داده اند، در حالی که 5 سال قبل از حضور بنده در اصفهان این طرح بهره برداری شده بود.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه آب هم مثل نفت، معادن و کوه ها جزو انفال است و در دست حکومت قرار دارد و مربوط به گروه خاصی نیست، عنوان کرده است که حاکم اسلامی باید آب را بین همه ملت توزیع کند و در این زمینه هم هیچ تفاوتی بین افراد جامعه وجود ندارد.

وی می گوید: هم اکنون همه مسئولان در سطح استانی و ملی تلاش دارند تا با مشکل کمبود آب مقابله و مشکل کشاورزان را حل کنند، اما وضعیت به گونه ای است که این کار نیاز به زمان و تدابیر اساسی دارد زیرا دیگر نه می توان آب یزد را قطع و نه می شود آب کشاورزی اصفهان را تأمین کرد و اکنون نیز مشکل آب شرب هم به آن افزوده شده. وی یادآور می شود که برخی افراد مغرض به کشاورزان القا می کنند که ائمه جمعه در این موضوع مقصرند اما واقعیت این است که آنها همیشه به دنبال حل مشکل کشاورزان بودند.

حضور کشاورزان در خیابان ها و داد و بیداد ضرورتی ندارد

در هر صورت واضح و روشن است که حضور کشاورزان در خیابان ها و داد و بیداد ضرورتی ندارد و راهکار درستی نیست چراکه امکان اختصاص آب برای کشاورزی وجود ندارد و برطرف کردن این مشکل نیازمند زمان است. از سوی دیگر با اجرای طرح هایی که دولت و مسئولان اجرایی در دست دارند می توان امیدوار بود که هم خسارت کشاورزان به موقع پرداخت شود و هم بحران آب در استان اصفهان تا حدودی کنترل شود.


منبع: پایگاه شمیم ولایت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha