جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/آثار فقها و علمای دینی باید در موزه‌های دینی به نمایش گذاشته شود؛ چراکه آثار بسیار زیادی از علما و بزرگان دینی وجود داشته که شناخته‌شده نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،حضرت نوری همدانی عصر امروز در مراسم افتتاح موزه دین و دنیا که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به تأسیس موزه دین و دنیا اظهار داشتند: تأسیس چنین موزه‌ای بسیار مهم و با ارزش است، چرا که موضوع و ارتباط این موزه به‌صورت مستقیم با مسائل اعتقادی و دینی مرتبط است.

استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر برخی فضیلت‌های علمای دینی افزودند: ارتباط مستمر با ائمه اطهار(ع) و حضرت ولی‌عصر(عج) از مهم‌ترین فضیلت‌ها و امتیازات علمای دین است.

معظم له بابیان اهمیت راه‌اندازی موزه در موضوعات مختلف دینی گفتند: تجسم مدرکات سمعی به‌صورت بصری در عرصه‌های مختلف دینی نتیجه و اهمیت بسیار فروانی دارد، تجسم آثار و تعالیم دینی در قالب موزه امری بسیار مهم و ارزشمند بوده که نظیر آن تاکنون در کشور اتفاق نیفتاده است.

حضرت آیت‌الله  نوری همدانی عنوان کردند: باید در این موزه آثار فقها و علما به نمایش گذاشته شود؛ چراکه آثار بسیار زیادی از علما و بزرگان دینی وجود داشته که شناخته‌شده نیست، بخش قابل‌توجهی از آثار و تعالیم علمای دینی در پی سده‌های گذشته از کشور خارج‌شده و امروزه در موزه‌های کشورهای اروپایی نگهداری می‌شود.

این مرجع تقلیدادامه دادند: با حضور در موزه‌های کشورهای خارجی به‌خوبی می‌توان به غارت آثار اسلامی پی برد چراکه بخش بزرگی از آثار موجود در این موزه‌ها را آثار اسلامی بزرگان اسلامی تشکیل داده‌اند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی ابراز کردند: فقه شیعی ازنظر اتقان و وثاقت در مرتبه بسیار والا و قابل‌اعتمادی قرار داشته که در بین تمام ادیان دیگر بی‌نظیر است، فقه شیعی دارای اصالت و ریشه‌های قابل‌اعتماد بسیار فراوانی است، بالغ‌بر 57 هزار حدیث و روایت فقط در مباحث عملی در فقه شیعه مطرح‌شده است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به ابعاد مختلف فقه اسلامی تأکید کردند: معارف فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی، اقتصادی، عملی، اعتقادی و غیره از جمله مهم‌ترین ابعاد  مختلف فقه در منطق شیعه بوده که تجسم و در قالب تصویر کشیدن این امور نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیاد مادی و معنوی است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کردند: فقه شیعی باهنر توأم شده است، هنر فقه شیعی استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تجسم فقه و احکام اسلامی است که اثر گذری بیشتری نسبت به سایر قالب‌های علمی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha