شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت‌الله بوشهری گفت: نام علامه شهید شوشتری پس از ۴۲۰ سال همچنان در تاریخ تشیع ماندگار مانده بوده و علت آن نیز خدمات بی نظیر این مجاهد در ترویج و صیانت از مکتب تشیع بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه سه شنبه، چهارم اردیبهشت ماه جاری، در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی علامه قاضی نورالله شوشتری که در بیت امام جمعه اهواز برگزار شد، اظهارداشت: علامه شهید شوشتری در تاریخ تشیع به عنوان شهید ثالث شناخته می‌شود و سخن گفتن پیرامون عالمانی که با اخلاص برای جایگاه دین و پاسداری از حریم تشیع از جان مایه گذاشتند، بسیار دشوار است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علامه قاضی نورالله شوشتری در شهر شوشتر متولد شده و تا ۲۳ سالگی در آن زندگی کردند، عنوان کرد: ایشان در شوشتر نزد پدر بزرگوار خود به تحصیل علوم دینی پرداختند و سپس برای تکمیل دانش عازم مشهد مقدس شدند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور گفت: علامه شهید شوشتری ۱۲ یا ۱۴ سال در مشهد نزد عالمان بزرگی در رشته‌های مختلف مانند فقه، حدیث، کلام و فلسفه به فراگیری علم مشغول بود و آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشت.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به عزیمت علامه شهید شوشتری به هندوستان به دلیل آشوب‌های مشهد، بیان کرد: در فضای آن روز هند، مذهب شیعه مخالفان بسیاری داشت و برای آنها سخت بود که یک عالم شیعه توسط شخص اول مملکت عهده‌دار منصب قضاوت باشد.

وی افزود: علامه نورالله شوشتری در هندوستان نیز با تمام وجود برای حفظ اسلام سینه سپر کردند و تألیفات ارزشمندی همچون «مجالس‌المؤمنین» و «احقاق‌الحق»، داشتند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اضافه کرد: قاضی نور‌الله شوشتری توسط مخالفان تشیع به وسیله چوب‌های خاردار مورد شکنجه قرار گرفت و پیکر او را شبانه در جنگل انداختند.

وی با بیان اینکه نام علامه شهید شوشتری پس از ۴۲۰ سال همچنان ماندگار مانده است، اظهار کرد: إن شاءالله کنگره این شهید بزرگوار در شهر، استان و حتی دیگر کشورها نیز برگزار خواهد شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: امروزه در هند مرقد مطهر این عالم بزرگ نه ‌تنها محل زیارت شیعیان و مسلمانان است، بلکه از ادیان مختلف دیگر نیز برای تبرک جستن به آنجا می‌روند.

وی با تأکید بر ضرورت معرفی علامه نورالله شوشتری به نسل امروز، تصریح کرد: جامعه ما باید مفاخر خود را بهتر بشناسد و با این الگوهای معرفتی که فداکارانه در راه تمدن اسلام و تشیع جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند، آشنا شوند زیرا سعادت دنیا و آخرت از راه این الگو برداری‌ها است.

رئیس همایش بزرگداشت قاضی نورالله شوشتری عنوان کرد: مدتی است در جامعه مدرسین به دنبال تشکیل دبیرخانه‌ای برای بزرگداشت شخصیت‌های تأثیرگذار هستیم و اولین حرکت خود را از علامه شهید شوشتری آغاز کردیم تا بتوانیم در حق ایشان تا حدی ادای دین کرده باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کنگره جهانی علامه شوشتری بستری برای معرفی یاد و نام و اثار این شهید فراهم می‌کند. همچنین صحبت‌هایی کردیم تا آثار ایشان به‌گونه‌ای بازنویسی شود که قابل ارائه به جوانان و نوجوانان بوده و همه بتوانند از این مرجع مهم استفاده کنند.

 

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha