جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 448205
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
بهار شهادت

حوزه/ علما و شخصیت های دینی و فرهنگی از کشور های مختلف جهان در چهاردهمین جشنواره بهار شهادت شرکت کردند که هر کدام به نوبه خود سخنرانی کرده و مطالبی را در خصوص این جشنواره و نتایج آن بیان کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، علما و شخصیت های دینی و فرهنگی از کشور های مختلف جهان در چهاردهمین جشنواره بهار شهادت شرکت کردند که هر کدامبه بیان نظرات و دیدگاه های خود درباره نهضت امام حسین و ظرفیت های این نهضت برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جهان اسلام پرداختند.

نماینده هیئت روسی: امت اسلامی منابع معنوی و فرهنگی متعددی برای بیرون راندن عناصر شرّ در اختیار دارد

نماینده هیئت روسی شرکت کننده در جشنواره فرهنگی بهار شهادت از اینکه امت اسلامی از این چنین منابع معنوی و فرهنگی در بیرون راندن عناصر شرّ گمراه و مسببان آن در اختیار دارد، ابراز خوشنودی کرد.

وی افزود: اینکه شما با تمامی امکانات برای وحدت مسلمانان و تقویت محبت و رابطه برادری میان امت اسلام تلاش می کنید، بسیار شگفت زده شدیم.

نماینده هیئت روسی تاکید کرد: رهبران دینی و معنوی مسلمان در روسیه در تمامی مناسبت ها، مساجد و مدارس در خوص فرقه های گمراه، آگاهی بخشی می کنند.

کشیش آمریکایی: امام حسین (ع) جان خود را در راه بشریت داد و این پیروزی بزرگی است

"جوزف کولنک" کشیش مسیحی از آمریکا که در جشنواره بهار شهادت شرکت کرده بود، طی سخنانی گفت: در ابتدا از حضرت آیت الله سید علی سیستانی و متولی آستان های مقدس حسینی و عباسی و تمام تلاشی که برای میزبانی از مهمانان جهانی انجام گرفت، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: مدت هاست که می خواستم به عراق بیایم  اما فرصت پیش نمی آمد، به همین خاطر زمانی که دعوتنامه شرکت در جشنواره بهار شهادت را دریافت کردم خوشحال شدم و علی رغم اینکه پزشکم به خاطر مسائل پزشکی با حضور من در این جشنواره مخالف بود، به اینجا آمدم.

کشیش مسیحی افزود: ابتدا در فرودگاه نجف اشرف فرود آمدیم و به زیارت حرم امام علی (علیه السلام) مشرف شدیم و سپس به کربلا شهر شهادت و جانفشانی آمدیم.

وی اشاره کرد: در روز هایی که در کربلا گذراندم، بار ها جمله "پیروزی خون بر شمشیر" از ذهنم گذشت. معنی این جمله این است که پیروزی بزرگ تنها با کشتن دشمنان نیست، بلکه زمانی است که ما به خاطر عشق به دیگران و طلب بخشش برای بشریت، آماده باشیم که جانمان را فدا کنیم.

کشیش آمریکایی افزود: این درسی است که از شهادت امام حسین (ع) آموخته ام و امام (ع) می توانست از خداوند طلب کمک کند تا دشمنان را نابود کند اما برای عشق و بخشش، جانش را فدا کرد و این پیروزی بزرگ است.

وی در پایان گفت: این نوع محبت و دوستی را داعش نمی فهمد؛ در این عشق و محبت اگر بر حق هم که باشی، از انتقام جویی دوری می کنی و جان خود را به خاطر دیگران فدا می کنی. من این محبت را کربلای معلی و چهره عراقی ها دیدم.

دار الافتای عراق:آیت الله سیستانی موجب وحدت عراقی ها شد

دارالافتای عراق گفت: فتوای آیت الله سیستانی در جهاد کفایی، عراق را یکپارچه کرد و آنان در کنار همدیگر از عراق دفاع کردند.

شیخ عامر البیاتی به نمایندگی از شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق در سخنانی گفت: فتوای آیت الله سیستانی بعد از شش روز از حمله داعش به عراق و فتوای مفتی اهل سنت عراق در حفظ وحدت موجب پیروزی این کشور شد.

وی تصریح کرد: انتخاب شعار بهار شهادت در آستان های مقدس حسینی و عباسی، شعار بزرگی است و ما همچنان برادر و دوستدار همدیگر هستیم؛ چرا که خداوند متعال در قرآن می فرماید: ((إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ)).

شیخ البیاتی در پایان گفت: در شهر حضرت سید الشهدا امام حسین (ع) به شما دورد می فرستم و هر بار که نام حسین را به زبان می آورم، در کنارش نام برادرش حضرت اباالفضل العباس (ع) را نیز می گویم.

يا آلَ بَيتِ رَسولِ اللَهِ حُبُّكُمُ ** فَرضٌ مِنَ اللَهِ في القُرآنِ أَنزَلَهُ

يَكفيكُمُ مِن عَظيمِ الفَخرِ أَنَّكُمُ ** مَن لَم يُصَلِّ عَلَيكُم لا صَلاةَ لَهُ

ای اهل بیت رسول الله حبّ شما واجب الهی است و در قرآن نازل شده است.

این افتخار بزرگ برای شما کافی است که هرکس بر شما صلوات نفرستد، مثل کسی است که نماز نخوانده است.

رئیس جمعیت "الاثر الطیب" لبنان: این جشنواره گامی در جهت احیای فرهنگ حقیقی اسلام بود

شیخ عبد القادر ترننی رئیس جمعیت "الاثر الطیب" برگزاری جشنواره بهار شهادت را گامی در جهت اصلاح اوضاع امت اسلامی دانست و گفت: کربلا به خاستگاهی برای تسامح و ارتباط میان تمامی ادیان، مذاهب و ملت های جهان تبدیل شده است.

وی افزود: این جشنواره گامی بود در راه احیای فرهنگ حقیقی اسلام که تمامی مکتب های فکری معتدل را دربر می گیرد و اکنون امت از تعصب و افراطی گری رنج می برد و نیاز است که امور اصلاح شود.

شیخ ترننی معتقد است: یکی از اولویت های متفکرین پرداختن به خطابه دینی و حفظ آن در جهان عربی و اسلامی برای رسیدن به یک دیدگاه جامع است.

وی اشاره کرد: باید به خطابه دینی اهمیت داد و از چند گرایشی و چند دستگی خارج شد تا بتوان به مشکلات طایفه ای و حملات جنایتکارانه ای که کشور های ما را درنوردیده و جان بسیاری از انسان های بی گناه را گرفته است، پایان داد.

شیخ ترننی افزود: اگر خطابه دینی پیرایش شود و با مضامین حقیقی همچون مدارا، تسامح، توافق، کنار گذاشتن خشونت و گسترش صلح همراه شود، خواهیم توانست با توطئه ها و برنامه هایی که علیه ملت های اسلامی و عربی انجام می شود، مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: علما و متفکرین باید از تفکر باز و مدارا و اعتدالگرایی و کسانی که مبلّغ این امر هستند، حمایت کنند تا از گرداب گمراهی و جنایت رهایی یابیم.

نماینده عتبات: عتبات مقدس عراق نقش بزرگی در رسیدن ارتباط میان کشور ها داشته است

نماینده عتبات مقدس گفت: عتبات مقدس عراق نقش بزرگ و فعالی در مجسم کردن ارزش ها و جانفشانی ها و ترسیم راه های امنیت و ایمان برای عموم انسانیت داشته است و این اختصاص به ادیان توحیدی یا دین اسلام ندارد.

وی افزود:آستان های مقدس حسینی و عباسی توانستند پل های آشنایی و ارتباطی میان کشور های مختلف جهان برقرار کنند.

نمایشگاه بین المللی کتاب کربلا شاهد حضور گسترده بود

نمایشگاه بین المللی کتاب کربلا که در کنار جشنواره بهار شهادت برگزار شد، شاهد حضور گسترده دوستداران کتاب در نمایشگاه بود.

در این نمایشگاه بیش از 133 ناشر و مؤسسه از هفت کشور «ایران، لبنان، انگلیس، اردن، سوریه، مصر، عراق» مشارکت داشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha