شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران در همایش ملی «حکیم طهران» گفت: خطاهاي بسيار جدي در ادبيات فلسفه هاي مضاف صورت مي گيرد. البته اين ها طبيعي است، از جمله اين خطاها اين است که گاهي تصور مي شود فلسفه هاي مضاف رئوس ثمانيه است، در حالي که بخشي از آن فلسفه مضاف است، يعني نسبت آن ها عام و خاص من وجه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري حوزه از تهران، استاد علي اکبر رشاد، رئيس شورای حوزه علمیه استان تهران، در همايش ملي حکيم طهران که پيش از ظهر امروز در حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) برگزار شد، گفت: مجمع عالي حکمت مي تواند يکي از برکات انقلاب اسلامي که خود انفجار نور بود، تلقي شود.

وي، تهران را شهر هزار حکيم خواند و افزود: مرحوم آقا علی مدرس زنوزي را «حکيم مؤسس» تعبير مي کنند که دو دليل دارد، نخست با انتقال ايشان و شاگردانش به تهران حوزه متأخر اين شهر تأسيس شد و مي توان گفت ايشان مؤسس حوزه متأخر تهران است. دليل دوم اين است که مرحوم آقاعلي مکتب حکمي و عرفاني تهران است. با حضور اين حکما و عرفا حکمت از اصفهان کوچيد و به تهران آمد.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکيد بر اين که بايد هويت تاريخي حوزه تهران را احيا کنيم، خاطرنشان کرد: هرچند فقه در تهران جايگاه داشته، ولي حکمت نمود بيشتري داشته است.

وي ادامه داد: يکي از توصيه هاي رهبر معظم انقلاب اين است که حکمت در عرصه معيشت مسلمانان و کشور  حضور داشته باشد   . پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي نيز در اين زمينه کارهايي انجام داده است و تا زماني که حکمت و فلسفه را به عرصه هاي حيات جامعه امتداد ندهيم فلسفه و حکمت براي گروه خاصي خواهد بود و ارتباطي با بدنه جامعه برقرار نمي کند.

استاد رشاد با بیان این که بايد مفاهيم فلسفي را در معرض حل مشکلات عرصه هاي حيات جامعه به کار گيريم که بحمدالله اين روند آغاز شده است، ادامه داد: البته به سبب نو بودن اين حرکت حکمي و فلسفي، احساس مي شود لغزش هايي در روند مطالعاتي آن صورت مي گيرد، به همين جهت اگر لغزش هايي در اين روزگار و در ادبيات اين حوزه صورت گيرد چه بسا جهت هاي غلطي در پيشروي اين حوزه هاي مهم معرفتي ايجاد کند، لذا آسيب شناسي فلسفه هاي مضاف بايد مورد اهتمام ويژه قرار گيرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان ساخت: خطاهاي بسيار جدي در ادبيات فلسفه هاي مضاف صورت مي گيرد. البته اين ها طبيعي است، از جمله اين خطاها اين است که گاهي تصور مي شود فلسفه هاي مضاف رئوس  ثمانيه است، در حالي که بخشي از آن فلسفه مضاف است، يعني نسبت آن ها عام و خاص من وجه است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: گاهي تصور مي شود فلسفه مضاف مبادي علوم است، در حالي که تلقي صحيحي نيست، چون فلسفه مضاف اعم از مبادي پژوهشي است. گاهي ميان انواع فلسفه هاي مضاف خلط صورت مي گيرد. از خطاهاي شايع در ادبيات فلسفي که در فلسفه غربي و اسلامي وجود دارد این است که گاهي ميان فلسفه دو مبحث خلط مي شود، مانند اين که فلسفه فقه و اصول را يکي مي دانند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که گاهي در تلقي علوم اشتباه مي کنند، تصریح کرد: هنوز ادبيات علمي فلسفه مضاف بسيار فقير است. البته اين موضوع طبيعي است چون اين نسل، نسل مؤسس است.

استاد رشاد با اشاره به این که از ديگر خطاهاي شايع، خطا در قلمرو فلسفه مضاف است و گاهي در غايت فلسفه مضاف به خطا مي روند، اظهار کرد: اين خطاها در مقالات و کتب بسيار زياد است. فلسفه هاي مضاف را عهده دار تجويز و توسعه بيان مي کنند، در حالي که اين موضوع کار فقه و اخلاق است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران افزود: ما در مقطع خطيري هستيم و يکي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب که محل توجه قرار نگرفت، توليد معرفت است. انقلاب سبب توليد معرفت در ايران شد، ولي اين موضوع مطلقا مورد فراموشي قرار گرفت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در پایان با بیان این که در اين انقلاب علوم بسياري توليد شد، گفت: توليد معرفت و نوآوري در حوزه به قدري است که مي توان درباره آن دايرة المعارف نوشت. حوزه در اين زمينه زاينده است و بقيه مراکز چنين نيستند و بايد اين ها را به افراد معرفي کرد.

انتهاي پيام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha