پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پیش بینی ثروتمندترین فرد معنوی جهان درباره رهبری انقلاب همه را شوکه کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی بهجت، فرزند آیت‌الله‌العظمی در جلسه بزرگداشت آن مرحوم با عنوان نگاهی به سیر و سلوک معنوی آیت‌الله‌العظمی بهجت در دانشگاه معارف اسلامی قم گفت: در دنیای امروز بشر به این تصور و توهم رسیده که پیشرفت‌های تکنولوژیکی مایه سعادت است در حالی که همه این‌ها را خداوند زینت داده تا او را بیازماید. بهجت تصریح کرد: الان همه کسب علوم برای کسب دنیاست و هر چه برای دنیا باشد  در دنیا هم خواهد ماند و کسی چیزی به آن عالم نمی‌برد؛ تمام علوم حتی فقه و اصول در دنیا خواهد ماند بنابراین چیزی که بردنی است تزکیه و تهذیب است. فرزند آیت‌الله بهجت ضمن تبیین برخی سلوک معنوی ایشان از جمله پیش‌‌گویی رهبری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای براساس تعبیر یک رویای صادقه، گفت: آیت‌الله بهجت معتقد بود که علائم زمان‌بر حتمیه ظهور به جز سفیانی محقق شده است.علی بهجت در مورد رابطه آقای بهجت و رهبری هم گفت: آقای بهجت برخلاف حرف‌هایی که زده می‌شود سیاسی بود و قبل از انقلاب مواضع خیلی تندی هم داشت؛ در دوره رهبری مقام معظم رهبری نیز  ایشان رفت و آمد بیشتری نزد والد ما داشتند، البته قبل از انقلاب نیز آقای بهجت با رهبری رفت و آمد داشتند به طوری که حتی والد ما به منزل پدر ایشان در مشهد هم رفته بودند.فرزند آیت‌الله بهجت در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی آقای بهجت در مورد رهبری آقای خامنه‌ای گفت: اینکه آقای بهجت می‌دانست رهبری ایشان رخ می‌دهد یقینی است و خودم این مسئله را شاهد بودم؛ یک روز روضه داشتیم و یک فردی نزد آقا آمد و خوابی را تعریف کرد و آقای بهجت در تعبیرش فرمود که منظور این است که بعد از امام خمینی، رهبری به (سیدعلی آقا)  منتقل خواهد شد که باور این حرف در زمانی که جانشین رهبری تعیین شده و مرجعیت هم شرط رهبری بود برای ما سخت بود ولی ایشان با صراحت این مطلب را گفتند.

 

اعرافی به شایعات واتیکان جدید،پایان داد

امام جمعه قم با بیان اینکه باید به شهر قم نگاه ویژه ای کرد و دلیل آن ظرفیت عظیم جوانان در این شهر است، اظهار داشت: این حرف به این معنا نیست که شهر قم تبدیل به کشور شود، بلکه منظور این است در این شهر ظرفیت های زیادی از مراکز علمی و جوانان از کشورهای مختلف دنیا قرار دارند و همین امر می طلبد نگاه به شهر قم ویژه باشد.آیت الله اعرافی افزود: قم می تواند با وجود جوانان زیاد اثر گذار برای کشور و نظام باشد، چون جوانان زیادی از شهرهای مختلف و جهان به این شهر می آیند.عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: برای مدیریت این قشر لازم است به جوان مسئولیت داد، در بحث هنر و دانش افزایی سرمایه گذاری کرد.امام جمعه قم ادامه داد: حوزه آماده است تا منطق نسل جوانان را ارتقاء دهد و در عین حال به آگاه سازی نسل جوانان بپردازد تا  اهداف نظام را تأمین شود.

 

مربع توحیدی،80 درصد جهان را در برگرفت

تقریبا ٨٠ درصد از مردم جهان (جمعیتی بالغ بر ۶/٩ میلیارد نفر) مسیحی، مسلمان، هندو و بی دینان خدامحور هستند.طبق تحقیقی که از سوی مرکز تحقیقات پیو انجام شده، مسیحیت در حال حاضر بزرگترین دین در بین ادیان دنیا است. با توجه به آخرین آمار (که در سال ٢٠١۵ جمع آوری شده)،حدود ٢.٣ میلیارد نفر از مردم زمین به دین مسیحیت پیوسته اند که حدود ٣١.٢ درصد از جمیعت جهان هستند.دین اسلام با داشتن تقریبا ١.٨ میلیارد پیرو، در رتبه دوم قرار دارد.در بین مسلمانان مذهب سنی بیشترین پیرو را دارد (چیزی در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد) و بقیه دارای مذهب شیعه هستند (۱۰تا ۲۰ درصد).این درصد در مقیاس جهانی به این صورت است که ٢۴ درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می دهند به عبارت دیگر، ١/٨ میلیارد نفر از مردم دنیا مسلمانان هستند.بی دین ها، سومین گروه بزرگ را تشکیل می دهند. حدود ١.٢ میلیارد نفر از جمعیت جهان خود را بی دین تلقی می کنند. بزرگان این مذهب برای خود اسم های مختلفی برگزیده اند، همانند: سکولار، اگنوستیک، اتئیست و بی دین.۵٠ درصد این گروه بزرگ خدا پرست اما بدون دین هستند. انسان گرایی هم جزئی از این دسته بندی است.در رتبه چهارم، دین هندوییسم با ۹۰۰ میلیون پیرو قرار دارد. طرفداران این مذهب اکثریت در شبه قاره هندوستان زندگی می کنند.این مذهب به دلیل اینکه موسس مشخصی ندارد با بقیه ادیان فرق می کند. این دین دارای کتاب و نوشته های مقدس زیادی است. احکام بسیاری دارد و این احکام برای همه مذاهب یکسان نیست.بوداییسم با ۴٠٠ میلیون پیرو در جایگاه پنجم قرار می گیرد.

 

مرجع نجف از تروریسم اداری،هشدار داد

آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با جمعی از شهروندان این کشور دیدار کرده و به گلایه های آنان نسبت به اوضاع خدماتی گوش فرادادند.ایشان سپس بر لزوم رعایت انصاف در حق مردم تأکید کرده و گفتند: دولت باید مراعات شهروندان و کارمندان و کارگران را داشته باشد و هر که نسبت به حق مردم تعرض کند را مورد بازخواست قراردهند.این مرجع تقلید افزودند: فسادکنونی درسازمان های دولتی مشکلات بزرگی به همراه داشته و دولت باید با شیوه های مختلف فساد در ارگان های خود مبارزه کند.آیت الله نجفی خطر فساد اداری را کمتر از تروریسم ندانسته و تصریح کردند: دولت باید به کارکنانی که با اخلاص به مردم خدمت کند، توجه ویژه ای داشته باشد.ایشان همچنین در دیدار طلاب آفریقایی حوزه علمیه نجف اشرف به بیان توصیه و رهنمودهایی در زمینه تحصیل در این حوزه پرداختند.این مرجع تقلید اظهار داشتند: طلاب علوم دینی باید حرص فراوانی نسبت به تزکیه و طهارت نفس داشته باشند و به صورت مستمر به محاسبه عملکرد خود بپردازند تا از زشتی دور بمانند.

 

رهبری از بانیان فلسفه،قدردانی کرد

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی) که در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۷ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش منتشر شد. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از رونق علوم عقلی در حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی، نقادی و نوآوری را موجب ترویج و اعتلاء این شاخه از علوم برشمردند و افزودند: از خصوصیات برجسته مرحوم آقاعلی زنوزی همین روحیه نقادی و بیان حرف نو در علوم عقلی است و این‌گونه بزرگداشت‌ها صرفاً بزرگداشت یک شخص نیست بلکه در واقع تکریم و ترویج یک جریان فکری و اندیشه‌ورزی است.ایشان با یاد کردن از برخی بزرگان فلسفه و تأکید بر لزوم شناساندن شخصیت و آراء آنان به جامعه علمی، اهمیت تدوین خلاصه‌ای قابل‌فهم از نظرات فلسفی و عمیق این بزرگان را یادآور شدند و گفتند: دعوت جوانان به علوم عقلی و توجه حوزه‌های علمیه به علوم عقلی و بویژه فلسفه بسیار مهم است.رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حذف فلسفه از حوزه علمیه قم موجب خواهد شد افرادی سطحی و کم‌عمق، متصدی تبیین و تدریس این علم شوند، بنابراین فلسفه باید در حوزه‌ علمیه قم و همچنین حوزه علمیه تهران که روزگاری مرکز فلسفه بوده است، رواج پیدا کند.ایشان همچنین از مدرسان فلسفه و مجمع عالی حکمت اسلامی و حضرات آیات جوادی‌آملی، سبحانی و مصباح‌یزدی که هدایت و نظارت بر این مجمع را برعهده دارند، تقدیر و تشکر کردند.

 

 

آیت الله مکارم،مسئولین را به جنگ خادم مجازی استکبار فرا خواند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم بار دیگر به موضوع فضای مجازی اشاره کردند و گفتند: فضای مجازی مانند آن است که بیگانه ای آمده و آهسته وارد منزل ما شده و درب باغ سبزی به ما نشان داده و امروز در خانه ما لانه کرده است و برخی باور کردند که وجود او برای زندگی ما ضروری است؛ حال فهمیدیم این بیگانه، عقائد، اخلاق جوانان، نظام و اقتصاد ما را هدف قرار داده است.این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: تقویت و غنی سازی شبکه های داخلی، فرهنگ سازی برای مردم، جلوافتادن سران و مسئولین مملکت بر لغو حضور در این شبکه و ... از جمله کارهایی است که باید در راستای تقویت پیام رسان های داخلی انجام شود.این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: با خروج از شبکه های پیام رسان خارجی، خطر بزرگی از جامعه برطرف می شود و ما در اغتشاشات اخیر دیدیم که چه فعالیت هایی در این شبکه ها انجام شده است.حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: صاحب تلگرام، شخص یهودی روسی تبار است که سر بر فرمان صهیونیست ها و آمریکایی هاست؛ باید تلاش کنیم که روی پای خود ایستاده و ان شاءالله این مشکل با همت عموم برطرف شود.

 

حوزه،جلوی پدیده های نحس در حوزه مهدویت را سد کرد

یکی از پدیده‌های شوم و نحسی که در طول 10، 12 سال اخیر وارد حوزه مهدویت شد، ماجرای «أحمد الحسن» است؛ او فردی عراقی نزدیک بصره است که مدعی شد با چهار نسل به حضرت مهدی (ارواحنا له الفداه) می‌رسم.او ادعا می‌کند که پدرم حضرت مهدی به من دستور داده تا زمینه را برای آمدن ایشان فراهم کنم. طرفداران این شخص در بصره درگیری ایجاد کردند، ارتش عراق وارد شد و بیش از 250 کشته بر جای گذاشتند. او به سمت بحرین فرار کرد و بعد از آن از ایشان خبری نیست.متأسفانه مشاهده می‌کنیم بعضی از افراد یا بهتر بگویم با تأسف بیشتر بعضی از طلاب حوزه‌های علمیه ما مفتون شبهات این فرد شده‌اند.در جلسه گذشته بنده نمونه‌هایی از انحرافات عقاید این افراد را عرض کردم؛ اولاً نسب این شخص اصلاً مشخص نیست. او گاهی می‌گوید: "من با چهار واسطه به حضرت مهدی می‌رسم"، گاهی می‌گوید: "از جد چهارم مقطوع النسب هستم."او به بعضی از روایات استناد می‌کند که این روایات به ضرر آن‌ها بیشتر دلالت می‌کند، تا به نفعشان! همچنین نسبت به انبیاء جسارت‌های وقیح دارد و ادعا می‌کند که حضرت یونس جهنمی است، وارد جهنم شده است و تا ابد در آنجا مانده است.بنده نمونه‌هایی از این موارد را در جلسه گذشته در همین این مسجد برای عزیزان از کتاب‌های «أحمد الحسن» نشان دادم. اگر دوستان ما نورهای نزدیک ما را کمتر کنند تصویری که روی پرده می‌فرستیم برای عزیزان روشن‌تر می‌شود.ما بارها از این افراد درخواست کردیم برای مناظره بیایند. از خود ایشان خبری نیست، اما طرفدارانشان مغز چندین طلبه ناآگاه را مورد خدشه قرار می‌دهند، وسوسه می‌کنند و از طریق اجنه و سحر به خواب این افراد می‌آیند و بعضی از افراد را گرفتار این فتنه می‌کنند.

 

آیت الله سیستانی،نسخه دشمنان عراق را درهم پیچید

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کردند: آیت‌الله العظمی سیستانی دشمنان اسلام را در عراق به انزوا کشاندند و از این جهت نقش برجستۀ ایشان در صیانت از کیان اسلام و مسلمین، در تاریخ تشیّع ماندگار خواهد شد. حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان اینکه در زمان حاضر، مؤثّرترین عامل برای شوکت و اقتدار اسلام، حفظ اتّحاد مسلمانان است، خاطرنشان کردند: حضرت آیت‌الله سیستانی در طی این سال‌ها با ایجاد اتّحاد بین طوائف گوناگون عراق و نیز حفظ وحدت شیعه و سنّی و با تدابیر عالیۀ خود، به فضل الهی و لطف حضرت ولی‌عصر«ارواحنافداه» دشمنان اسلام را در عراق به انزوا کشاندند و از این جهت نقش برجستۀ ایشان در صیانت از کیان اسلام و مسلمین، در تاریخ تشیّع ماندگار خواهد شد.معظم له همچنین از فعالیّت‌های خالصانه و تلاش‌های عالمانۀ حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در ادارۀ امور مربوط به آیت‌الله العظمی سیستانی و خدمت به حوزه‌های علمیه، به‌ویژه حوزۀ علمیۀ قم قدردانی کرده و تصریح کردند: یکی از امتیازهای جناب آقای شهرستانی، عقلانیّت، درایت و تدبیر است که در پیشبرد اهداف بزرگ حضرت آیت‌الله سیستانی، تأثیر بسیار به‌سزایی دارد.

 

ایروتیموس دوم،دست اسلامی ایران در دست یونانیان گذاشت

عالیجناب ایروتیموس دوم در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزاری دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این گفت‌وگوها نقش مهمی در تعاملات یونان و ایران دارد. اسقف اعظم یونان نیز، خواستار تقویت ارتباطات بین ادیان الهی و اجرای طرح‌های همکاری مشترک برای پیشرفت امور و برقراری صلح عادلانه در جهان شد.وی همچنین، برگزاری دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ادامه این دور از گفت‌وگوها در تهران می‌تواند نقش بسزایی در تعاملات دو کشور داشته باشد.ایروتیموس دوم ابراز امیدواری کرد برای حل معضلات کنونی جهان بتوانیم به نقطه مشترکی برسیم که این اتفاق مشترک، همان ایجاد صلح و دوستی بین ملت‌هاست.در ادامه این دیدار، ابراهیمی‌ترکمان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر نقش گفت‌وگوهای دینی و رهبران دینی برای حل مشکلات جهان و ترویج ارزش‌های الهی تأکید کرد.رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت‌وگو را بهترین وسیله برای ارتباط طرفین عنوان کرد و گفت: گفت‌‌وگو نگرش‌های پیروان ادیان را توسعه می‌دهد و تنها راه مستقیم رسیدن به درک متقابل اعتقادی و دینی ادیان از یکدیگر است.

 

تبحر شهید،مذاهب اربعه را مبهوت کرد

حجت الاسلام و المسلمین سید هشام زیدی، از مبلغان عرصه بین‌الملل، امروز در همایش بین‌المللی بزرگداشت آیت الله قاضی سید نورالله شوشتری، اظهارداشت: قاضی شوشتری با حضور در حاکمیت هندوستان با فساد مالی و فکری دربار مقابله کرد در حالی که بسیاری جرأت این کار را نداشتند.وی افزود: قاضی شوشتری در ۲۳ سالگی شوشتر زادگاه خود را ترک می‌کند و عازم مشهد مقدس می‌شود و همچنین در ۳۴ سالگی برای پاسداری از حریم تشیع به هندوستان مهاجرت می‌کند.حجت الاسلام و المسلمین زیدی، با اشاره به دعوت دولت هندوستان از قاضی شوشتری، عنوان کرد: این عالم جوان شیعه با توجه به تسلط بر مذاهب اربعه اهل سنت، پس از مهاجرت به هند مشغول به تدریس فقه این مذاهب شد.وی خاطرنشان کرد: پادشاه هند اکبر شاه آن‌چنان شیفته قاضی شوشتری می‌شود که فوری به او پیشنهاد تصدی منصب قاضی‌القضات لاهور را می‌دهد. قاضی شوشتری نیز شرط می‌کند که باید طبق فقه مذاهب چهارگانه به قضاوت بپردازد. این مسئله تبحر علمی و فکری شهید را می‌رساند.وی خواستار انجام تحقیقات گسترده در زندگی‌ و کارنامه پر افتخار قاضی شوشتری شد و بیان کرد: در این زمینه می‌توان بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه استخراج کرد و با این کار ضمن معرفی بیشتر شهید، علوم و مجاهدت‌های علمی او نیز زنده می‌شود.

 

ورزش به شبکه حوزه پیوست

کشور عربستان سرمایه گذاری وسیعی در ارتباط با جذب جوانان کشورهای اسلامی کرده تا بتواند از طریق هزینه های زیاد، جلوی نفوذ ایران در بین جوانان کشورهای اسلامی را بگیرد.وزیر ورزش با دیدار با آیت الله اعرافی گفت: یکی از پیشنهادهای وزارت ورزش و امور جوان این است شبکه  تشکل طلاب جوان در کشور شکل گیرد. قطعا شکل گیری این مسئله برکات زیادی می تواند برای کشور داشته باشد و این وزارت خانه سعی می کند این تشکل را حمایت کند.معاون وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: این وزارت خانه آماده است تفاهم نامه ای در همین رابطه بین طرفین امضاء شود و همین مسئله می تواند اتفاقات خوبی در حوزه و وزارت ورزش و امور  جوانان بیافتد.تندگویان بابیان اینکه تاکنون 2هزار تشکل جوان در کشور شکل گرفته اعضاء آن 500 نفر می باشند و تا پایان سال این تشکل به 4هزار نفر  هم افزایش خواهد یافت افزود: هدف  این است از این طریق بتوانیم با کمک حوزه، آسیب های اجتماعی را در بین جوانان کاهش دهیم.تندگویان با بیان اینکه در بخش همایش ورزش جوانان کشورهای اسلامی، ایران توانسته در سالهای گذشته قدم های مثبتی بردارد، گفت: ولی کشور عربستان سرمایه گذاری وسیع دراین رابطه کرده تا بتواند از طریق  هزینه های زیاد، جلوی نفوذ ایران در بین جوانان کشورهای اسلامی بگیرد. در همین رابطه بخش بین الملل حوزه می تواند کمک شایانی به این وزارتخانه کند.

 

هند به دستان عالم شوشتری احیاء شد

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، پیش از ظهر امروز در آئین افتتاحیه نمایشگاه آثار و تألیفات قاضی سید نورالله شوشتری، در اهواز ابراز امیداوری کرد تا خیرات و برکات نمایشگاه مذکور که بیانگر آثار شخصیتی چنین انسان بزرگواری است به استان و ایران اسلامی و جامعه تشیع برسد.نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه قاضی سید نورالله شوشتری از شخصیت های کم نظیر تاریخ تشیع است، افزود: بعد از شیخ مفید، صدوق، پدر بزرگوار شیخ صدوق، عالمی با چنین تتبع و گستردگی دانش در زمینه های فقهی، تفسیری، کلامی را اگر بگوییم نداریم سخن به گزافه نگفته ایم.معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: بزرگداشت چنین عالمانی برای معرفی آنها به جامعه امروزی و استفاده افراد محقق از آثار علمی آنها است.آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه ۱۴۰ اثر از قاضی نورالله شوشتری ذکر شده است، اظهار داشت: تجدید چاپ و انتشار دوباره و بهره مندی اهل علم از چنین آثاری تحولی بزرگ را به وجود خواهد آورد.وی عنوان کرد: قاضی نورالله شوشتری در کنار منصب قضاوت به تألیف کتاب در هندوستان اشتغال داشت و شیعه را در آن سرزمین احیاء کرد.

 

نجف،تشیع را از واسطه تبرئه کرد

حضرت آیت الله حکیم از مراجع نجف اشاره کردند: شیعه، اسلام حقیقی را بدون هیچ تغییر و تحریفی از شهر علم پیامبر مهربانی حضرت محمد(ص) و دروازه این شهر یعنی امام علی (علیه السلام)گرفته است.حضرت آیت الله حکیم ادامه دادند: شیعه، اسلام حقیقی را بدون هیچ تغییر و تحریفی از شهر علم پیامبر مهربانی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) که امام علی (علیه السلام) درِ این شهر است، گرفته است و این اسلام صحیح از درگیری های سیاسی که چهره اسلام را مخدوش کرده و آن را بر پایه منافع شخصی  تحریف کرده، دور است.ایشان با بیان اینکه نهادهای دینی شیعه حق ندارند مفاهیم و آموزه های به حقّی که اسلام آورده را تغییر بدهند، اشاره کردند: وظیفه این نهادها حفظ موازین شرعی و تشویق مسلمانان به اجرای عمل دستورات اسلام و عدم تحریف آن است.حضرت آیت الله حکیم افزودند: این مسئله باعث شده که شیعه با وجود حملات و هجمه هایی که طی 14 قرن علیه آن انجام گرفته، پایدار و باثبات باشد.

 

دارالافتای عراق،دست مرجع عراق را بالا برد

دارالافتای عراق اعلام کرد: فتوای دفاع کفایی آیت الله العظمی سیستانی، عراقی ها را متحد کرد و آنها را برای اعتلای عراق در کنار هم قرار داد.این مرکز در پیامی خطاب به چهاردهمین جشنواره بهار شهادت که از سوی «شیخ عامرالبیاتی» سخنگوی دارالافتای این کشور و نماینده مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق قرائت شد، عنوان کرد: فتوایی که از سوی آیت الله العظمی سیستانی شش روز پس از حمله داعشی ها به کشور ما صادر شد، عراقی ها را در کنار هم قرار داد  باعث شد تا آنها خون خود را در راستای اعتلای عراق ناچیز بشمارند.در این بیانیه آمده است: شما برادران در آستان های مقدس حضرت عباس (علیه السلام) و حضرت امام حسین(علیه السلام) شعار بزرگی را اتخاذ کردید و آن هم بهار شهادت است؛ بهار پایان می یابد اما بهار شهید همواره هست. ما همواره برادر بودیم و هستیم و خواهیم بود.

 

 

مرجعیت عراق به همه هشدار دادند

موضعگیری گروه‌های حشد شعبی درباره مسایلی از جمله شرکت در روند سیاسی با یکدیگر متفاوت است، ‌آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت عالی قدر شیعیان با شرکت شبه‌نظامیان درانتخابات مخالف است و گروه‌های نزدیک به او از جمله تیپ نظامی "العباس" اعلام کردند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما برخی دیگر از گروه‌های حشد شعبی لیست‌های انتخاباتی را تشکیل داده‌اند. یک گروه نزدیک به آیت الله العظمی سیستانی افزود: با تشکیل یک گروه حقوقی و اداری پیشنهادات مهمی به ریاست هیئت دادیم،این پیشنهادات برای تسهیل اجرای دستور دیوانی، تشکیل ساختاری جدید برای نیروها و فرماندهان حشد، برقراری حقوقی برابر برای حشد شعبی، تضمین حرفه‌ای بودن این نهاد، بی‌طرفی در تشکیل نیروها در ساختاری جدید به شکلی عادلانه و اختیاری بود.دولت در مارس گذشته دستوری برای بازسازی ساختار نیروهای حشد شعبی صادر کرد به نحوی که این هیئت وابسته به نهادهای دولت بوده و مدیر جدیدی برای آن انتخاب شود.این امر با مخالفت برخی گروه‌های حشد شعبی که می‌خواهند هیئت به همین شکل باقی بماند، مواجه شد.مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز با هشدار نسبت به سوء استفاده از نام  حشد شعبی در انتخابات، در پاسخ به سوالی درباره موضعگیری‌اش نسبت به این امر گفت: سوء استفاده از نام حشد شعبی در انتخابات ممنوع و بلکه حرام است.صدر تاکید کرد: ما به این افراد توصیه می‌کنیم که در مقابل مرجعیت نایستند، چراکه این امر به آوازه مذهب تشیع و اسلام آسیب می‌زند.

 

آیت الله گرگانی،تباهی برای ظهور را تباه کرد

آیت الله علوی گرگانی گفتند: خداوند در این روزگار موقعیت های قرار داده و لازم است این فرصت ها را غنمیت شمرد و یکی از این فرصت ها تعلیم و تعلم نسبت به ظهور حضرت حجت(ع) است.ایشان افزودند: لازم است برای ظهور آن حضرت بستر و فرهنگ سازی کرد و در این رابطه به مردم و جوانان آگاهی داد.معظم له بابیان اینکه ظهور حضرت، وعده الهی، حتمی و قطعی است، ولی باید برای این ظهور، به مردم آگاهی داد، اظهار داشتند: در این رابطه نقش مبلغین توانمند و هنرمند بسیار اثرگذار است و می توانند با بیان شیوا و رسا، فرهنگ سازی کرد و ذهن های مردم را آماده برای پذیرش و وعده الهی کرد.آیت الله علوی گرگانی گفتند: اما متأسفانه بعضی ها به بهانه زمینه سازی ظهور حضرت، جامعه را با افکار آلوده به تباهی و فساد می کشانند.ایشان افزودند: این دسته معتقدند باید جامعه به سوی فساد برود تا آن حضرت ظهور کند، درحالی که واقعیت چیز دیگری است؛ واقعیت این است که برای ظهور آن حضرت، ذهنها را آماده کنیم؛ نه اینکه جامعه را به فساد و تباهی بکشانیم تا حضرت بیاید و جامعه را از فساد پاک کند.

 

مهدویت هم به حوزه راه پیدا کرد

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی  با اشاره به اینکه، اساس دین و ایمان و ولایت، مهدویت است افزود: مسأله ولایت حضرت ولی عصر(عج)، مسأله‌ای بسیار بسیار با اهمیت است، لذا همه باید در این مقام باشیم که این مطلب هر چه بیشتر در بین مردم شایع بشود. همیشه باید یاد آن حضرت باشیم و مردم را با یاد ایشان مأنوس کنیم؛ استاد اعظم ما حضرت آیت الله العظمی بروجردی به طلابی که برای تبلیغ می رفتند توصیه می کردند که در همه حال به یاد حضرت باشند و به مردم هم توصیه کنند که در همه حالات یاد حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف فراموش نشود. وی با اشاره به هجمه دشمنان علیه معارف دین بخصوص مهدویت، ابراز داشت: همه بخصوص حوزویان باید خود را مجهز به سلاح علم و عمل کرده تا بتوانند در مقابل این هجمه ها، از دین و معارف مکتب دفاع کنند و همیشه آماده پاسخگویی به شبهات باشند.این مرجع تقلید بیان کرد: مباحث مهدویت در حوزه های علمیه باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و بعنوان یکی از دروس اصلی، مطرح شود و کتاب های معتبر مهدوی بعنوان کتاب درسی مورد استفاده طلاب و فضلا معرفی شود.وی تصریح کرد: توفیقاتی که برای انسان در احیای امر حضرت به دست می‌آید، نشأت گرفته از توجهات خداوند و حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. این توفیق را به هر کسی نمی‌دهند، باید قدردان آن بود. ان‌شاء الله موفق و مؤید باشید.

 

علمای افغانستان،زنگ تحریم را به صدا درآورد

شورای علمای شیعه افغانستان به دنبال حادثه تروریستی اخیر کابل، طی بیانیه ای شرکت مردم در انتخابات آتی این کشور را تا برقراری امنیت همه جانبه تحریم کرد.این گزارش حاکی است، شورای علمای شیعه افغانستان پس از رخداد خونین یکشنبه این هفته که بر اثر یک حمله انتخاری در کابل 96 تن از شهروندان جان باختند این بیانیه را بعد از یک نشست اضطراری صادر کرده اند.یکشنبه دوم اردیبهشت ماه جاری یک عامل انتحاری خود را در صف مراجعین به یک دفتر توزیع شناسنامه در غرب شهر کابل واقع در دشت برچی منفجر کرد که علاوه بر کشته شدن دهها زن وکودک بیش از 120 تن از شهروندان را مجروح کرد.علت این تراکم مراجعین در محل، ناشی از ضرورت داشتن شناسنامه برای امکان انجام ثبت نام در مراکز نام نویسی از رای دهندگان برای انتخابات آتی افغانستان بود.و حوادث مشابه از جمله حادثه سوم اردیبهشت استان بادغیس، بغلان، غور و ننگرهار ابراز تاسف شده است. بیانیه در پایان می افزاید که دولت جمهوری اسلامی افغانستان باید در جهت تأمین امنیت مردم توجه جدی را مبذول نموده و همچون گذشته در حفظ جان و امنیت مردم کوتاهی ننماید تا بنیان‌های مردم‌سالاری دینی آسیب نبیند.تا زمان انتشار این خبر واکنشی از سوی دولت یا دیگر شخصیت های سیاسی برجسته افغانستان در مورد این بیانیه گزارش نشد.برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای استانی افغانستان برای مهرماه امسال برنامه ریزی شده و ثبت نام از رای دهندگان که عملیات اجرایی آن از 25 فروردین ماه گذشته در مرکز 34 استان آغاز شد به عنوان گام نخست این انتخابات محسوب می شود.

 

بازداشتی های بحرین به اعیاد شعبانیه هم رحم نکرد

مقامات بحرینی، حاج حسن خمیس نعیمی، مداح اهل بیت(علیهم السلام) را به دلیل مدیحه‌سرایی در روز میلاد امام حسین(علیه السلام) و بیان اشتیاق خود برای زیارت کربلا بازداشت کردند.این بازداشت پس ازانتشار مقالهای تحریک‌آمیز توسط سوسن الشاعر، نویسنده روزنامه«الوطن» بحرین وتوصیف این شعر به عنوان نشانه‌ای از عدم عرق ملی در شهروندان شیعه بحرین صورت گرفت. این در حالی است، شهروندان بحرینی قرار بازداشت موقت 15 روزه این مداح اهل بیت(علیهم السلام) به منظور بازجویی از وی را در راستای اقدامات تبعیض‌آمیز مقامات بحرینی علیه شهروندان شیعه این کشور توصیف کردند.

 

آیت الله نجفی به دولت های تنش زا هشدار داد

 آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با جمعی از مبلغان کشور ساحل عاجل دیدار و گفت وگو کردند.ایشان در این دیدار به تبیین نشانه های دولت و جامعه مورد نظر در دین اسلام اصیل محمدی پرداختند.این مرجع تقلید تصریح کردند: اگر حاکمان کشورهای مختلف جهان توصیه امیرمومنان علی(ع) به مالک اشتر مبنی بر اینکه مردم به دو دسته برادر در دین و برابر در آفرینش تقسیم می شوند را اجرایی کنند شاهد تحقق برادری در سراسر جهان خواهیم بود.آیت الله نجفی خاطرنشان ساختند: اگر دولت ها به این شعار عمل می کردند جنگ ها میان ملت ها متوقف می شد.ایشان ادامه دادند: برخی دولت ها درصدد گسترش تنش و آشوب در جهان و ضربه زدن به امنیت و صلح و ثبات میان ملت های جهان هستند تا بدینوسیله به تحکیم تسلط خود بپردازند.این مرجع تقلید تأکید کردند که علما و اندیشمندان و عقلا وظیفه دارند نقش خود را در این زمینه به صورت فعال ایفا کرده و فرهنگ صلح را میان جهانیان ترویج دهند.هیأت مهمان نیز در بخش پایانی این دیدار به بیان آخرین تحولات در جامعه آفریقا پرداخته و از این مرجع تقلید به دلیل دیدار و ارائه رهنمودها و توصیه ها تقدیر و تشکر کردند.

 

مقتدی صدر،فتوی حرمت انتخاباتی را صادر کرد

سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در پاسخ به سوالی نسبت به سوء استفاده از نام بسیج مردمی در انتخابات پارلمان این کشور به شدت هشدار داد.یکی از یپروان جریان صدر پرسیده بود که «بسیاری از چهره هایی که قبلا ناکارآمدی خود را به نمایش گذاشته و از عوامل فساد در کشور هستند از نام بسیج مردمی سوء استفاده کرده و می خواهند بدینوسیله مردم را فریب دهند. نظر شما در این باره چیست؟»مقتدی صدر نیز پاسخ داد: سوء استفاده از نام بسیج مردمی برای انتخاباتی نه تنها ممنوع است بلکه حرام به شمار می آید.وی افزود: به این افراد و گروه ها توصیه می کنم در برابر مرجعیت نایستند و با چنین مسائلی به جایگاه مرجعیت توهین نکنند.رهبر جریان صدر تصریح کرد: این مساله سبب مخدوش شدن چهره مذهب و اسلام می شود بنابراین باید مصالح عمومی را بر مصالح خصوصی مقدم بشمارند. گفتنی است در انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت 97 عراق در مجموع 143 حزب در قالب 27 ائتلاف با هم رقابت دارند.به دلیل این که انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی کامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان های سیاسی داخل عراق و کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می شود که این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha