پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسین اخوان علوی - پارک علم و فناوری قم

حوزه/ رئیس پارک علم و فناوری استان قم تصریح کرد: تشکیل بانک ایده های حوزوی و شبکه سازی در این باره ، بسیار ضروری می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سید حسین اخوان علوی، ظهر امروز طی سخنانی در نخستین رویداد شتاب ایده پردازی و کارآفرینی در حوزه علوم و معارف اسلامی که در سالن همایش های مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان این که یکی از عوامل توسعه دهنده دانش ، تاکید بر گفتگو و مباحثه میان اندیشمندان ادیان و تمدن های مختلف است، اظهار داشت: از همان ابتدای شکل گیری تمدن ها، به موازاتش هم بحث گفتگوی تمدن ها وجود داشته و هم جنگ تمدن ها و این برمی گردد به تلقی و نگاه انسان ها به این مسایل.

وی افزود: درست است که جنگ های نظامی و فیزیکی گاهی مواقع رخ می داده اما همیشه جنگ های فناوری و اقتصادی میان همه حکومت ها به شکل های مختلف در جریان بوده و امروز نیز چنین است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان این که می بایست حوزه پژوهش و فناوری را پیوسته و در یک ظرف کلان تاریخی مورد بررسی قرار داد، گفت: در وضعیت فعلی آنچه قابل توجه است این که فناوری های نرم و سخت نه فقط سبک زندگی انسان بلکه سبک کسب و کار بشر را هم مدیریت کرده و به آن شکل خاص خود را داده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به رتبه نخست ایران اسلامی در نرخ رشد علمی در سال گذشته میلادی ابراز داشت: کشورمان در سال 2018 میلادی توانست رتبه 16 مقالات علمی را به دست آورد و این موفقیت بزرگی به شمار می رود.

اخوان علوی همچنین با گلایه از ناکارآمدی و غیر کاربردی بودن بسیاری از مقالات و پژوهش های صورت گرفته در کشور افزود: در ژاپن به ازای 10 مقاله یک پتنت جهانی به ثبت می رسد اما در ایران از هر هزار مقاله تنها یک پتنت به دست می آید که این آمار جالبی برای کشور ما نیست.

وی با تاکید براین نکته که یکی از مزیت های کشور ما برخورداری از علوم اسلامی است، گفت: به خصوص در روزگار کنونی بسیار لازم است که در حوزه های علمیه، تولید علم در زمینه معارف دینی به سمت رشد و توسعه تجاری و فناوری برود.

وی خاطرنشان کرد: از این منظر نیاز ضروری است که بانک ایده های حوزوی و نیز شبکه سازی در این خصوص تشکیل شود.

گفتنی است نخستین رویداد شتاب ایده پردازی و کارآفرینی در حوزه علوم و معارف اسلامی که با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه و به همت مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی پارک علم و فناوری استان قم برگزار شد، طی فراخوانی با ثبت 70 ایده، 10 طرح را گزینش کرده و در نهایت 3 طرح و ایده برگزیده مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha