جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: این مرکز نقطه ثقل خود را در روایات اهل بیت(ع) نهاد راه اندازی مرکز نور گام بزرگی در عرصه تحول بود و رهبری بنیانگذار این تحول شد در واقع این مرکز مادر تمامی مراکز تحقیقاتی در علوم انسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیداحمد خاتمی ظهر امروز در آیین رونمایی از پایگاه جامع احادیث اهل بیت(ع) اظهارداشت: مرکز کامپیوتری نور از برکات با ارزش وجودی آیت الله خامنه ای است، وقتی در خرداد 68 به رهبری منصوب شدند در مرداد 68 از دفتر رهبری تماس گرفتند و گفتند هیئت امنایی است که عضویت در آن را پذیرا باشم و من پذیرفتم.

وی بیان کرد: در آن روز هنوز کامپیوتر شناخته شده نبود و آن را به منازل بزرگان می بردند و کاربردهای آن را بیان می کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این مرکز نقطه ثقل خود را در روایات اهل بیت(ع) نهاد، راه اندازی مرکز نور گام بزرگی در عرصه تحول بود و رهبری، بنیانگذار این تحول شد در واقع این مرکز مادر تمامی مراکز تحقیقاتی در علوم انسانی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:در آن زمان کمیت را مدیریت کرده و کیفیت را ارتقاء دادیم در حال حاضر خروجی مرکز پایگاههای اینترنتی و نرم افزارهای مختلف است.

آیت الله خاتمی بیان کرد:مجموعه نرم فزارهای مختلف بخشی از آثار و فرآورد ه ها می باشد، مهم تر از آن حضور فرهختگان در تولیدات کامپیوتری است.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: متخصصیان بزرگی در این مرکز فعال اند که می توان آن ها را به دنیا معرفی کنند و در عرصه های مختلف حرف اول را بزنند امروز بر نخبگان طلبه می بالیم که در صنعت پیچیده ،دقیق و عالمانه وارد می شوند.

وی گفت: تلاش ارزنده ای برای راه اندازی این پایگاه صورت گرفته است و پژوهش های زیادی برای تولید نرم افزار به ثمر نشسته که موجب مباهات است. پایگاه جامع الاحادیث در برگیرنده سرمایه های شیعی به زبان دانش روز است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دوره های پژوهش در تاریخ تشیع، تلاشی با ارزش از سوی بزرگان را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: عصر معصومین(ع) اولین دوره در امر پژوهش است و گرفتن پیام آن ها و ثبت و ضبط را شامل می شد و آثاری که سرمایه شیعی بوده برجای مانده است این بخش از دوره امام صادق(ع) آغاز شد.

وی تصریح کرد: دوره دوم تدوین اصول بوده است در عرصه تدوین حدیث شیعه برکات زیادی در پی داشت همچنین دوره سوم تلاش برای استنباط این سرمایه ها می باشد از این دوره تعمیق آغاز می شود که در آن علامه حلی آیتی از تعمیق است.

آیت الله خاتمی بیان کرد:سپس به دوره تحول در استنباط می رسد و بزرگانی بنیانگذار تحول در این حوزه بوده اند به یاری خداوند در این دوره به سر می بریم و بزرگان زیادی در تاریخه تشیع آمدند تا اینکه به مرحوم آیت الله خمینی(ره) و آیت الله خویی و شهید صدر رسید

وی خاطرنشان کرد:این بزرگان همانند چشمه جوشانی در فقه و اصول و استنباط بودند و عمر خود را در این راه صرف کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد:دوره ششم دوره عصر ماست؛ یعنی دوره تسهیل در مراجعه به متون احادیث در صد سال اخیر دوره ای نداشتیم که به این سهولت در دسترس قرار بگیرد.

وی گفت:در دوره ما داستان کامپیوتر به زندگی آمد و این عرصه را زیر و رو کرد یک عمر زمان صرف شد تا این کتاب ها نوشته شود و کامپیوتر در کوتاه ترین زمان آن را در دسترس قرار داد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha