چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ تجلیل آیت الله اعرافی از دو روحانی جانباز

مدیر حوزه های علمیه، ضمن تأکید بر توجه همه مراکز علمی و دینی جهان، نسبت به مسائل کلان بشری، گفت: نهادینه سازی گفتگو و تعامل میان ادیان و مذاهب، از مهمترین توجهات رسالتی جامعه المصطفی العالمیه به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در دیدار "پروفسور سینانایکاگه گامینی" رئیس دانشگاه "روهونا" سریلانکا ضمن خوش آمدگویی به حضور میهمانان، به  فعالیت های جامعه المصطفی العالمیه اشاره کرد  و اظهار داشت: شهر مقدس قم یکی از  مهمترین پایگاه های علوم اسلامی- انسانی در ایران و منطقه است، این شهر ده ها مرکز علمی و پژوهشی را در خود جای داده است که جامعه المصطفی از مهمترین مراکز آن به شمار می رود.

وی در ادامه با بیان این که در شهر قم بیش از 10 هزار محقق و استاد در رشته های گوناگون علوم اسلامی و انسانی در حال تدریس و فعالیت های پژوهشی هستند، ابراز داشت: بیش از 200 رشته و گرایش در جامعه المصطفی در حوزه علوم اسلامی و انسانی ارائه می گردد.

رئیس جامعه المصطفی ضمن تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر، گام های بزرگی در توسعه علمی و فن آوری برداشته است، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی بیش از 2 هزار واحد دانشگاهی، علمی و موسسات تحقیقاتی را فعال نموده است؛ در مجموعه های علمی ایران، بیش از 1 میلیون دانشجو در عرصه تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران برای افق های پیش رو اسناد راهنمای مهمی را تولید نموده است، ابراز داشت: رتبه تولید و رشد علمی ایران اسلامی در منطقه در جایگاه اول قرار دارد؛ این کشور در راستای بومی سازی فنآوری های پیش رفته قدم های بزرگی برداشته است.

وی رشد و پیشرفت چشم گیر ایران را مرهون تلاش خود ایرانیان دانست و تأکید کرد: در زیر ساخت های اقتصادی و اجتماعی، بهداشت و درمان، صنعت، بخش های مختلف اجتماعی، حوزه برق، مخابرات و نیز جاده و راه، قدم های بزرگی برداشته است و به شاخص کشور های پیشرفته نزدیک شده ایم.

آیت الله اعرافی با بیان این که تلاش شده تا حوزه علوم اجتماعی و انسانی را از بستر غربی به بستر بومی و منطبق با نیازهای اجتماعی سوق داده، به شاخص های دینی و معرفتی نزدیک نماییم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم انسانی رشد و توسعه چشم گیری را هدف گذاری نموده، که بخش مهم آن بر عهده جامعه المصطفی است.

وی بر نزدیکی هرچه بیشتر و گره زدن علوم اسلامی و دینی با واقعیت های جامعه و مسائل انسانی و بشری تأکید نمود و ابراز داشت: بشریت در حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و اجتماعی با مسائل بسیار مهمی مواجه است که همه آدمیان با قطع نظر از جایگاه خود، باید بدان توجه داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه موضوعات خانواده، محیط زیست و صلح بشری را از مهمترین چالش های پیش روی بشریت عنوان کرد و اذعان داشت: همه مراکز علمی و دینی جهان باید به مسائل کلان بشری که انسان امروز با آن روبروست، توجه روز افزون تری داشته باشند..

آیت الله اعرافی با بیان این که پیروان ادیان باید با نگاه عقلانی بر گفتگو و تعامل تأکید نمایند، افزود: جامعه المصطفی ضمن تأکید بر تعاملات بین الادیانی، رشته های متعددی را در راستای نهادینه سازی نگاه عقلانی، در حوزه ادیان و مذاهب راه اندازی کرده است.

وی پرهیز از افراط گرایی دینی و تندروی مذهبی را از تأکیدات جامعه المصطفی العالمیه برشمرد و یادآور شد: نهادینه سازی گفتگو و تعامل میان ادیان و مذاهب، از مهمترین توجهات رسالتی جامعه المصطفی العالمیه به شمار می رود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که جهان در حال توسعه، باید توجه روز افزونی نسبت به ارتباطات علمی و فرهنگی ملت ها داشته باشد، تصریح کرد: مراکز علمی و دانشی جهان باید ضمن ترسیم جبهه علمی و دانشی واحد، در راستای تعمیق روابط علمی و فرهنگی ملت ها قدم های بسیار مهمی بردارند.

وی ضمن ابراز امیدواری بر این که بازدید دوستان سرآغازی بر تعمیق ارتباط و ترسیم تفاهم نامه های علمی میان مراکز دانشی ایران و کشور سریلانکا خواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم این رفت و آمد ها، زمینه ارتقاء روابط دو ملت را در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، به ویژه در حوزه های علمی و فرهنگی فراهم سازد.

آیت الله اعرافی در پایان به تحصیل جمعی از دانشجویان سریلانکا در ایران و جامعه المصطفی و نیز تأسیس واحد دانشگاهی المصطفی در این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: همواره قدردان همکاری و تعاملات علمی دولت و مقامات کشور سریلانکا و الطاف ایشان نسبت به نمایندگی جامعه المصطفی هستیم. امیدوارم این سفر سرآغاز فصل جدیدی در روابط علمی دو کشور ایران و سریلانکا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha