شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
معاون پزوهش حوزه هاي علميه خواهران؛ نشست پژوهشي در مديريت حوزه علميه خواهران مازندران

حوزه/ با توجه به اینکه رسالت حوزه های علمیه، الگوسازی برای سبک زندگی اسلامی و معرفی آن به سایرین است؛ لذا یکی از برنامه های ما در مسیر پژوهش، نظریه پردازی و تولید علم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، نشست هم اندیشی اساتید دوره آموزشی با رویکرد منابع و متون درسی با حضور  برخي از مسئولين پژوهشي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران در مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل برگزار شد.
حجت الاسلام علی غفاری  مدیر حوزه  علمیه خواهران مازندران در این نشست ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: مازندران به واسطه سابقه دیرین در حوزه و حضور علمای سلف از ظرفیت های بی شماری برخوردار است که در سایه طرح های قوی  پژوهشی که از مرکز تدارک دیده می شود باید پاسخگوی نیازها و کاستیهای موجود باشد.
حجت الاسلام والمسلمین علي اكبر حصاری معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: بی شک برای هر اقدامی باید نقطه عزیمتی را انتخاب کرد که ظرفیت و آستانه تحمل این نقطه در جامعه مخاطب حائز اهمیت می باشد.
وی با مروری بر برنامه های گذشته و نیز نگاهی به چشم انداز آینده پژوهش گفت: باید در گام اول تحقیق و پژوهش را برای طلبه آسان کرد؛ لذا شعار(هر طلبه یک پژوهشگر) با توجه به اینکه طلبه برای حداقل ترین کارها به پژوهش نیاز دارد، در راستای همین هدف است.
معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران ، شعار "پژوهشگری و جنبش علمی" را گام دوم برای پژوهش خواهران  در سالهای 97 تا 1400 عنوان کرد و افزود: خواهران در زمینه تحقیق و شرکت در میادین رقابتی چون جشنواره علامه حلی پیشگام بوده و گوی رقابت را در برخی از استانها از برادران ربوده اند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رسالت حوزه های علمیه الگوسازی برای سبک زندگی اسلامی و معرفی آن به سایرین می باشد؛ لذا گام سوم در مسیر پژوهش "نظریه پردازی و تولید علم" است؛ که ایجاد رشته های پژوهش محور در سطح 4 موجب پیشبرد هر چه بهتر این امر می شود.
حجت الاسلام  والمسلمین حصاری در ادامه گفت: ارائه دروس فقط از طریق شنیداری، نقطه ضعفی در تدریس است؛ لذا تنوع بخشی به روش های تدریس و ارائه دروس می تواند در بهبود و کارایی تدریس موثر باشد
وی بررسی و تجدید نظر در چاپ سرفصلهای کتب درسی را برنامه آتی مرکز عنوان و اعلام کرد: برنامه ما این است  عناوینی که لازم نیست در دوره تحصیل تدریس نشود، از همان ابتدا حذف شود .
وی خاطر نشان کرد: در نظام آموزشی سه ضلع برنامه - متن ، طلبه و استاد مطرح است؛ و متاسفانه تکنیکها در برنامه رعایت نشده و از نگاه زنانه و ظریف و جنبه های زیبا شناختی نیز غفلت شده و نیز اساتید غالبا بر روش سخنرانی بسنده کرده و طلاب نیز صرفا به روش های حفظی تکیه می کنند.
لازم به ذکر است در ادامه این نشست نمایندگان اساتید در دروس مختلف از جمله فقه و اصول، تاریخ، اخلاق، فلسفه و منطق، ادبیات عرب و... نسبت به متون درسی نظرات و انتقاداتی را بیان  داشته و در پایان از تعدادی از طلاب برتر پژوهشی تقدیر بعمل آمد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha