جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر توکلی

حوزه/ این روزها با کشف یک جنازه مجعول ما رضا شاه را زنده کرده و شروع به تقدیس او کردیم، جوانان استادیومی برای او هورا می کشند، افرادی که فکر نکنم اصلا یک خط راجع به اقتصاد ایران در عصر پهلوی خوانده باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدجواد توکلی، عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشت کوتاهی، در خصوص کشف جنازه منسوب به رضا شاه آورده است :

آیا رضا شاه به اقتصاد ایران خدمت کرد؟

از نگاه تاریخی سنگ کج اقتصاد ایران از اواخر قاجار  بنیان گذاشته شد، در دوره پهلوی اول و دوم مشکلات اقتصاد ایران تثبیت شد و بعد از انقلاب به ما به ارث رسید. ما هرچند در اصلاح امور کوتاهی داشتیم، ولی ما عملا در چهار دهه گدشته با چند شوک اساسی از جمله شوک هزارمیلیارد دلاری جنگ و شوک تحریم های اقتصادی روبرو بودیم و هستیم.

 برگردم به اقتصاد دوره رضا شاه. در این دوره پایه های اقتصاد مونتاژ بنا شد و اقتصاد مونتاژی با اقتصاد نفتی گره خورد و ما تبدیل شدیم به مونتاژ کار. پسر رضا شاه با اصلاحات ارضی کشاورزی ایران را هم نابود کرد و میراث پدر در رفتن به سمت صنعت مونتاژ را تقویت کرد و وضعیت ما همین است که می بینید.

 البته نقد ساختاری اقدامات رضاشاه به معنای نادیده گرفتن اقدامات مثبت او نیست، بلکه نکته در داشتن نگاه جامع و بزرگ نکردن بیهوده پیشینیان است.

 اینکه شخصیتی مثل رضا خان را  به شکلی کور  تقدیس کنیم مشکلی از مشکلات ما حل نمی کند. ما باید انباره دانش اقتصادی مردم و مسئولان را ارتقا بدهیم که دچار مرده پرستی نشویم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha