سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام ملک زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تداوم اشتباه محاسباتی آمریکا و غرب نسبت به ایران تصریح کرد: برخلاف خواست نظام سلطه، موقعیت امروز ایران در منطقه مستحکم تر از قبل است.

حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که پس از فروپاشی شوروی، بسیاری از سیاستمداران و اندیشمندان آمریکایی، رویای شکل گیری نظام تک قطبی به رهبری آمریکا و ایجاد قدرت بلا منازع آن کشور در جهان را در سر می‌پروراندند، اظهار داشت: تصور آنان بر این اصل قرار داشت که با فروپاشی نظام دو قطبی، آمریکا بدون هیچ مانعی خواهد توانست ضمن یکپارچه سازی قدرت جهانی و تاسیس یک نظام سیاسی در جهان، خود را در راس آن نظام قرار دهد.

وی افزود: بر مبنای این تفکر که بیشتر از سوی قشر دانشگاهیان ایالات متحده ارائه می‌گردید، در وضعیت جدید آمریکا همچون اسب مسابقه‌ای بود که تنها رقیبش از ادامه مسابقه باز مانده بود و اینک تنها اسب میدان مسابقه بدون هیچ رقیب جدی به سوی هدف می‌تازد تا آمال و آرزوهای دیرین روسای جمهور پیشین آمریکا را در رهبری جهان تحقق بخشد.

وی اضافه کرد: در همین راستا چراغ سبز آمریکا به عراق برای حمله به کویت و سپس وقوع حملات سازمان دهی شده یازدهم سپتامبر، بستر مناسبی برای خیال پردازان کاخ سفید به وجود آورد تا به بهانه مبارزه با تروریسم، به گسترش قلمرو آمریکا در خاورمیانه و سپس سایر مناطق جهان روی آورند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم بیان داشت: این حوادث در واقع فرصت‌هایی برای آمریکایی‌ها به حساب می‌آمدند تا در جایگاه مسئول بازگرداندن صلح و امنیت برای جهانیان، خلاء ناشی از فروپاشی جهان دو قطبی را در مناطق مختلف جهان پر کرده و بی‌وقفه تلاش کنند تا ایالات متحده آمریکا، به عنوان تنها ابرقدرت جهانی باقی بماند.

وی گفت: البته برخی از نظریه پردازان آمریکایی نظیر ساموئل هانتیگتون با ناهموار یافتن مسیر هژمونی آمریکا توصیه کردند که آن کشور برای تصرف جایگاه رهبری و حفظ آن نخست باید مانع قدرتهای منطقه‌ای را در مناطق مختلف جهان از میان بردارد. بر اساس این دیدگاه از آنجا که در هر بخشی از جهان قدرتهایی وجود دارند که حوزه قدرت مشخصی برای خود تعریف نموده‌اند، آنان برای حفظ قدرت خویش ناگزیر به پذیرش سیستم چند قطبی می‌باشند و با سیاست تک قطبی آمریکا همراهی نخواهند کرد.

حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: به طور مشخص در رابطه با منطقه غرب آسیا و جمهوری اسلامی ایران، سالهاست که ایالات متحده تلاش نموده از طریق اتحاد با کشورهای درجه دوم نظیر عربستان و اعراب مرتجع و رژیم اشغالگر قدس، به مقابله با قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران برخاسته و آن را به پذیرش رهبری خویش وادارد اما سیگنال‌های نادرست عربستان و کشورهای مرتجح عربی به آمریکا در تعارض با ایران نه تنها موجبات هژمونی آمریکا در این منطقه را فراهم نیاورده ، بلکه با شکست سیاست‌های آمریکا و هم پیمانانش در عراق و سوریه، هژمونی آمریکا روندی نزولی به خود گرفته است.

وی افزود: در رابطه با رژیم غاصب اسرائیل نیز کاخ سفید از هیچ حمایتی در دشمنی با ایران کوتاهی نکرده است اما روز به روز ضعف و درماندگی این رژیم نامشروع در برابر ایران و نیروی مقاومت در منطقه آشکارتر می‌گردد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: تحلیلگران بین المللی به اشتباه بودن محاسبات ایالات متحده، اعراب مرتجع و رژیم صهیونیستی در مورد ایران اذعان دارند که اتحاد این جریانات علیه جمهوری اسلامی نه تنها به تضعیف و سازش ایران با آمریکا منجر نشده بلکه در پی این اتفاقات نشانه‌های آشکاری بر افزایش قدرت ایران مشاهده می‌شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha