جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) در پژوهشگاه فقه نظام

حوزه/ به همت پژوهشگاه فقه نظام ، بیست و سومین کرسی آزاد اندیشی ترویجی این پژوهشگاه با حضور اساتید، صاحب نظران و طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، بیست و سومین کرسی آزاد اندیشی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع « مبانی فقه نظام خانواده » و با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم مدیر گروه فقه نظام خانواده پژوهشگاه فقه نظام  و نقد دکتر محمود حکمت نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و دبیری علمی محمد حسن براری فندری برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم با بیان اینکه خطبه متقین حضرت امیرالمومنین(ع) تفسیری برای آیات  63 تا 77 سوره فرقان است، گفت: حضرت به همام در این خطبه می‌فرماید افراد باتقوا کسانی هستند که تمام فضایل را در خود جمع کردند، سخنان گفتنشان جز ثواب نیست و کل زندگی آنها بر میانه روی استوار گردیده است.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) این افراد را طالب علم و کسانی می‌خواند که گوش‌های خود را تنها برای علم مفید وقف کرده اند و نمی‌گذارند چیز دیگری بر گوش آنها جای گیرد و در سختی ها و خوشی های زندگی در یک وضعیت هستند.

استاد حوزه در بخش دیگر سخنان خود به پنج آسیب کلیدی بحث سبک زندگی با توجه به موضوع خانواده اشاره کرد و بیان داشت: عنوان آسیب شناسی سبک زندگی در بستر نظام خانواده از منظر اهل بیت(ع) را می توان از دو جایگاه " سبک زندگی اجتماعی در قلمرو زندگی خانواده " و " نوع تعامل و روش برخورد در مباحث سبک زندگی در بستر نظام خانواده" بررسی کرد که مورد دوم به دلیل بررسی از لحاظ فردی و اجتماعی منطقی تر به نظر می‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم در تشریح اولین آسیب بحث سبک زندگی گفت: "مبهم بودن مفهوم و ماهیت اصطلاح سبک زندگی" جزو اولین آسیب های این بحث است زیرا در صورت وجود ابهام در اصطلاح سبک زندگی، هرگونه بحثی که بخواهیم پیش ببریم با یک چالش بزرگ درگیر خواهد شد.

وی دومین آسیب بحث سبک زندگی را " نگاه فردی به مسائل سبک زندگی " عنوان کرد و افزود: زندگی ما چه فردی و چه اجتماعی، فردی محض نیست و این آسیب بسیاری از مسائل است و نگاه فردی یا موضعی می تواند آسیب های زیادی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه  اظهار داشت: سومین آسیب این بحث، "مطالعه احکام افراد خصوصا بانوان بدون توجه به نظام خانواده " است و این مسله در مجلس شورای اسلامی هم مورد توجه قرار گرفته و مسئولین مشغول بازنگری قوانین هستند تا لایحه ای را در این زمینه به دولت تقدیم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم خاطرنشان کرد: یکی از ارگان هایی که به مسائل زنان اهتمام زیادی می ورزد طرحی با عنوان "میثاق زنان در اسلام" به مجلس عرضه کرد و ما نیز و ما براساس دیدگاه کلی تری، طرحی با عنوان "میثاق خانواده" به همان کمیسیون مجلس ارائه کردیم که این طرح به علت جامع بودن و نگاه به زن در بستر خانواده که عنصر اصلی تشکیل دهنده جامعه است، مورد قبول قرار گرفت.

وی آسیب چهارم مبحث سبک زندگی در بستر نظام خانواده را "توجه به احکام افراد یا خانواده بدون زیرساخت ها" دانست و عنوان داشت: نظراتی که زیرساخت های کلی سبک زندگی و نظام اجتماعی ما را در برمی گیرد شامل نظریه های اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و حقوقی می شود.

این استاد حوزه افزود: اگر این چهار نظریه را حذف و یا حتی به صورت شفاف نداشته باشیم، مطالعه ای ناقص و بدون زیرساخت خواهیم داشت.

وی پنجمین آسیب سبک زندگی را "مطالعه سبک زندگی چه فردی و چه خانواده ای بدون توجه به نظام های مرتبط" خواند و اظهار داشت: نظام های اخلاقی، تربیتی و حقوقی پشتوانه های نظام اجتماعی است و بررسی آن بدون توجه به سه نظام مرتبط آن، نگاهی ناقص خواهد بود که پیامدهای اخلاقی و حقوقی ناپسندی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حکیم در پایان با بیان اینکه اسلام از ما می‌خواهد نگاهی کلی داشته باشیم گفت: با دید جامع از وقوع حوادثی که امکان ترمیم آن وجود ندارد جلوگیری کنیم و قبل از انجام تصمیم های اجتماعی، تمامی آسیب های اجتماعی و تبعات را بررسی کنیم و در نهایت مسیر را انتخاب کنیم.

در ادامه دکتر محمود حکمت نیا نکاتی پیرامون مساله فقه نظام خانواده ارائه کرد و  حجت الاسلام و المسلمین حکیم به سوالات حاضرین پاسخ گفت.

انتهای پیام  /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha