چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی با بیان اینکه نظریه" انتظار" یک نظریه جامع، اسلامی و انسانی است، گفت: ذات انتظار یعنی دائم آماده بودن و متذکر بودن و این نقطه مقابل بی تفاوتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، آیت الله اعرافی در اجلاسیه سالانه اساتید حوزه علمیه استان تهران که در سالن شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با گرامی داشت سالروز شهادت استاد مطهری و فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت ولیعصر(عج) به تبیین موضوع مهدویت در روایات اسلامی پرداخت و اظهار داشت: انتظار مهدومیت یک نظریه جامع، کلان و حاکم بر بسیاری از بخش های اندیشه اسلامی است.

وی افزود: از همان ابتداء که مقوله مهدویت در اندیشه اسلامی تبیین شد گویا پیشاپیش انحرافات کج راهه هایی که در این باره متصوّر بود، پیش بینی می شد و نظریه به گونه ای ارائه شده که در مسیر آن انحرافات قرار نگیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به کج راهه هایی که در طول تاریخ برای تضعیف اندیشه مهدویت از طرف دشمنان اسلام ایجاد شده است، عنوان داشت: برخی افکار انحرافی در طول تاریخ بوده اند که اساس مهدویت را به اشکال مختلف نفی می‌کردند. در حالی که مقوله مهدویت و انتظار مسئله ای است که به درازای اندیشه بشری و الهی و توحیدی سابقه دارد و همه تفاسیر آن نیز موجود است.

وی ادامه داد: برخی اندیشه های انحرافی نیز اندیشه مهدویت را مبهم و نامتعین معرفی می کنند. تفاوتی مهدویت شیعی با مهدویت در مذاهب و ادیان دیگر است این است که مهدویت شیعی یک مهدویت متعین، متشخص با نقشه جامع و تعریف شده دارد، ولی دیگر اندیشه های مهدویت نامتعین است و گفته می شود یک آخرالزمانی و تحولاتی در مقطع پایانی رخ می دهد لمل اینکه توسط چه کسی و چگونه معلوم نیست.

آیت الله اعرافی با اشاره به گسترش مهدویت های ابداعی و دروغین آن را از دیگر مصادیق مهدویت انحرافی عنوان کرد، و افزود: وقف بر امامان پیشین و نفی وجود امام زمان(عج)، نیابت های خاص دروغین، انتساب های دروغین، ادعاهای دروغین تشرف و رویت امام، تعیین زمان ظهور، غفلت و بی تفاوتی نسبت به انتظار و مهدویت، نفی نیابت عامه و نفی ولایت فقیه و مراجع تقلید از دیگر کج راهه هایی است که در مسیر اندیشه مهدویت توسط دشمنان ایجاد شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علیمه کشور با بیان اینکه نظریه انتظار یک نظریه جامع، اسلامی و انسانی است، گفت: ذات انتظار یعنی دائم آماده بودن و متذکر بودن و این نقطه مقابل بی تفاوتی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با اشاره به شکوه و عظمت حوزه قدیم تهران، عنوان داشت: امروز انتظارات فراوانی از حوزه علمیه تهران وجود دارد و این حوزه مورد عنایت مقام معظم رهبری است. ما در مدیریت حوزه‌ها معتقدیم همه حوزه‌های سراسر کشور باید در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اثرگذار باشند.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به نقاط قوت و ضعف مدارس علمیه سراسر کشور، گفت: ما همچنان برای رسیدن به اهداف والا و متعالی راه زیادی در پیش داریم و راه رسیدن به این اهداف، تعالی هر مدرسه در هر شهری است و این هدف در سند چشم انداز جامع حوزه‌های علمیه مورد توجه جدی قرار گرفته است که با حضور و مشارکت فعال اساتید مدارس علمیه قابل تحقق خواهد بود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha