پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی از شناسایی دروس خارج فقه و اصول در برخی استان ها خبر داد و گفت: علاوه بر مراکز استان ها باید مشعل درس خارج فقه و اصول در شهرها هم روشن شود، امسال نیز ۲۰ تا ۳۰ درس خارج در برخی استان ها اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، ظهر روز سه شنبه در دیدار جمعی از اساتید حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در پی گزارش عمکلرد حوزه های علمیه فرمودند با وجود کاهش نیمی از بودجه و اعتبار حوزه های علمیه، همین مقدار کارهایی هم که صورت گرفته جای تعجب دارد.

وی با اشاره به 500 طرح بزرگ و کوچک در حوزه های علمیه تصریح کرد: 20 سند جامع کلان حوزه های علمیه نهایی شده که اولین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه نیز در ماه های آتی نهایی شده و امسال نیز 100 خرده سیستم ذیل سند جامع عملیاتی می شود.

آیت الله اعرافی همچنین با اشاره به برخی تغییرات مدیریتی و آموزشی در حوزه های علمیه ابراز داشت: حوزه های علمیه استان ها و شهرستان ها باید روی پای خود بایستند و در جهت رشد و پیشرفت علمی تلاش کنند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: امتحانات شفاهی برای پایه های ۳، ۶، ۸و 10 برگزار می شود که در همین راستا امتحانات شفاهی استان ها به اساتید واسپاری شده است.

وی از شناسایی دروس خارج فقه و اصول در برخی استان ها خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر مراکز استان ها باید مشعل درس خارج فقه و اصول در شهرها هم روشن شود، امسال نیز 20 تا 30 درس خارج در برخی استان ها اضافه خواهد شد.

آیت الله اعرافی از پرداخت شهریه های هدفمند به طلاب و اساتید حوزه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شهریه ویژه برای اساتیدی که عضو هیات علمی نیستند، اما مشغول تدریس در حوزه های علمیه هستند پرداخت می شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه اظهار داشت: مدیران و اساتید حوزه های علمیه استان، عملکرد مدرسه علمیه سفیران هدایت را نقد کرده و نتیجه آن را به قم ارسال کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، مهدویت را از مقوله های مشترک آموزه های ادیان و مذاهب دانست و گفت: انتظار و مهدویت از منظر عام، ریشه های فطری انسانی دارد، اما هنوز بیش از نیمی از جهان در خارج جرگه ادیان توحیدی و ابراهیمی هستند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: مقوله انتظار در سطح اسلامی دین، معین تر بوده و در سطح شیعی، انتظار یک نقشه است و انقلاب اسلامی آمده تا این نقشه زندگی را احیا کند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه عاشورا و مهدویت و غدیر امروز در دنیا جهانی شده است، افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران و خون شهدا به شکل باورنکردنی امواج فکری و معرفتی حوزه های علمیه در دنیا در حال انتشار است.

لزوم رسمی شدن برگزاری کلاس های کارگاهی در مدارس

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی نیز در ابتدای این دیدار ابراز داشت: مدارس علمیه استان آذربایجان شرقی با کمبود نیرو مواجه هستند و خواستار افزایش نیروی کادر مدارس برای ارائه خدمات بهتر به طلاب هستیم.

وی همچنین خواستار رسمی شدن برگزاری کلاس های کارگاهی در مدارس علمیه شد و اظهار داشت: امیدواریم فرهنگ حفظ محوری در مدارس علمیه از بین برود و فرهنگ تقریرنویسی و مباحثه در حوزه های علمیه گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل از برگزاری دوره تکمیلی مشاوره برای مدیران و اساتید حوزه های علمیه آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: دوره مقدماتی مشاوره نیز برای تعدادی از طلاب و روحانیون مدارس علمیه این استان برگزار خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha