پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام زمان

حوزه/ انتظاری که امید به تحقق بخشیدن ارزش‌ها، سبب تقویت روحیه صالحان و ریشه‌کنی ظلم و فساد می‌شود و به معنایی دیگر انتظار در معانی واقعی آن امید را در دل‌های انسان منتظر زنده می کند و در معنای واقعی ناامیدی در او وجود ندارد زیرا می‌داند وقتی مهدی موعود(عج) ظهور کند یک پایان روشن حتمی رقم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، انتظار واژه‌ای است که هرکدام از ما در طول زندگی در معنایی مختلف آن را تجربه کرده‌ایم، اما مهم‌ترین معنا و مفهوم انتظار امیدی است که برای آینده‌ای روشن، برپایی عدل و داد که نشاط و پویایی را در بردارد.

انتظاری که امید به تحقق بخشیدن ارزش‌ها، سبب تقویت روحیه صالحان و ریشه‌کنی ظلم و فساد می‌شود و به معنایی دیگر انتظار در معانی واقعی آن امید را در دل‌ها زنده می‌کند.

انسان منتظر در معنای واقعی ناامیدی در او وجود ندارد زیرا می‌داند وقتی مهدی موعود(عج) ظهور کند یک پایان روشن حتمی رقم می‌خورد.

در اصل انتظار باید به معاد و بازگشت به سمت خدا توجه کرد

دهقانی طلبه‌ای جوانی است که انتظار را برایم این‌گونه تعبیر می‌کند، انتظاری که سازنده، نگه‌دارنده، تعهدآور و نیرو آفرین و تحریک بخش است و بنا به تعبیری دیگر این انتظار به‌نوعی عبادت و حق‌پرستی است.

وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا تقویت باورها و اعتقادات در برابر سختی‌ها در زمان غیبت مقاومت کرد، اظهار داشت: انتظار مهدی، انتظار ظهور است و با آمدن او جهان آکنده از بیداد را از داد پر می‌کند و عدل خدایی در همه‌جا سرایت و رسوخ می‌کند.

طلبه جوان بیرجندی گفت: یک نکته در خصوص انتظار که باید به آن توجه کنیم این است که در اصل انتظار باید به معاد و بازگشت به سمت خدا توجه کرد و اینکه حضرت مهدی موعود (عج) به هنگام ظهور کیفر ستمگران را می‌دهد و ظالمان را به سزای اعمالشان می‌رساند و مؤمنان را عزیز می‌شمارد.

دهقانی افزود: از علائم حتمی فرارسیدن رستاخیز، ظهور مهدی(عج) است و تا او نیاید عمر جهان به سر نمی‌رسد و قیامت به پا نمی‌شود.

وی بیان داشت: این میدان وسیع است. هرکس که در باطن و قلب و دل و جان خود، با این بزرگوار مرتبط باشد، بهره خودش را خواهد برد. البته، توجه به کانون نور، باید توجه حقیقی باشد. لقلقه زبان در این زمینه تأثیر چندانی ندارد. اگر انسان، روحی متوجه و متوسل شد و معرفت کافی برای خود به وجود آورد، بهره خودش را خواهد برد. این یک میدان فردی و تکامل شخصی و معنوی است.

امام مهدی(عج) ذخیره امید بشریت است

حجت‌الاسلام نخعی پور نیز در همین زمین اظهار داشت: امام مهدی(عج) ذخیره امید بشریت است. اگر این امید در دل انسان وجود داشته باشد، به نظر او قدرت‌نمایی صوری قدرتمندان، پوچ و حضور قدرتمندانه آن‌ها در عرصه‌های بازیگری جهانی درخور استهزاء خواهد آمد؛ حقیقت قضیه هم همین است.

مهم‌ترین کارکرد مهدویت در جامعه کارکرد امیدبخشی است

وی افزود: مهم‌ترین کارکرد مهدویت در جامعه کارکرد امیدبخشی است یعنی جوامع را امیدوار می‌کند، این امیدبخشی تقریباً به وعده‌ای اشاره دارد که خداوند به انسان‌ها داده  است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی  گفت: از حضرت مهدی(عج) پرسیده شد که در پرده غیبت از وجود شما چگونه بهره ببریم که حضرت(عج) فرمودند: «چگونگی استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامی‌که ابرها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد.»، بنابراین، همه به برکت امام روزی می‌خورند و بقا دارند. در همین زمینه حضرت مهدی(عج) فرمودند: «اگر توجه من به شما نباشد، از بین می‌روید و دشمنانتان شمارا در هم خواهند کوبید.»

حجت الاسلام  نخعی پور افزود: اعتقاد به آمدن حضرت مهدی(عج) است و اینکه این وجود پربرکت، دنیا را از ظلم‌ها و جورها نجات خواهند داد. از طرفی هر جامعه‌ای برای رسیدن به مقصد، نیازمند رهبر و راهبر بوده و در پرتو امام غایب(عج) است که اثرات بسیاری شامل حال مؤمنین می‌شود.

وی بیان داشت: روایت داریم که علامه مجلسی از لسان امام زمان (عج) فرمود در زمان غیبت مردم چگونه از وجود شما فیض ببرند، و امام زمان (عج) فرمود: در زمان غیبت که مانند خورشید پشت ابر است مردم از وجود امام خود نفع می برند.»

معاون فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: بعضی‌ها برداشت خوبی کردند در منظومه شمسی همه دور خورشید می‌چرخند همانطور که هرکدام باذفاصله به دور خورشید بچرخد مردم باید دور امام بچرخند هر چه به امتم نزدیک‌تر شویم فایده‌اش بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام نخعی پور افزود: در زمان غیبت ما از دیدن چهره امام بهره نداریم امام مثل خورشيد پشت ابر است که  حتماً با چشم سر نیاز به دیدن  نیست، اگر اوج بگیریم با چشم دل امام را حس می‌کنیم بعضی از پشت ابرها رد شده امام را حس می‌کنند آن‌هایی که متوجه امام هستند بهره‌مند می‌شوند آن‌هایی که صاف‌تر هستند امام را بهتر می‌بینند مواظب باشیم اگر بخواهیم بار امام زمان باشیم آیینه دل خود را صاف‌تر کنیم.

کسی که به خودش ظلم می‌کند در ردیف عاشقان مولا قرار نمی گیرد

امام‌جمعه بشرویه در گفت‌وگو با حوزه اظهار داشت: یکی از راه‌های فراهم کردن بستر ظهور حضرت حجت ایجاد عدالت در زندگی فردی و اجتماعی است و آنگاه می‌توان ادعا کرد که از منتظران حضرت هستیم و بی‌شک کسی که به خودش ظلم می‌کند نمی‌تواند به‌خوبی در ردیف عاشقان مولا قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید افراد ابتدا خودشان متقی باشند گفت: امام زمان در جامعه‌ای که خواهان عدالت نیست ظهور نمی‌کند و افراد باید تقوا را از خودشان شروع کنند.

حجت الاسلام شمس‌الدین افزود: مسئله مهدویت و مصلحت و این‌که روزی باید در دنیا خیرخواهی که توانایی غلبه بر کل ستمگران جهان را داشته باشد تقریباً مورد اتفاق ادیان الهی و آسمانی است .

وی در ادامه با اشاره به این‌که از نسل پیامبر اعظم(ص) ابر مردی ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد می‌کند گفت: این مسئله را ادیان مختلف قبول دارند اما اکثریت اهل تسنن بر این باور هستند که شخصی که پیامبر(ص) نوید و مژده آن را داده است هنوز به دنیا نیامده و بعدها به دنیا خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

 امام جمعه شهرستان بشرویه افزود: اگر اکنون انحرافاتی در جامعه اسلامی وجود دارد، به این دلیل است که علائم آخرالزمان و ظهور را کاملاً منطبق بر آیات و روایات نشناختیم. بنابراین ما باید با شناخت علائم و وعده‌های آخرالزمانی از این مقطع به‌سلامت عبور کنیم و به آرمان‌شهر مهدوی برسیم.

اعزام ۴۳۵ مبلغ مهدوی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۴۳۵ مبلغ اعم از روحانیان مستقر بومی و اعزامی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان فعالیت تبلیغی خواهند داشت.

حجت الاسلام رضایی افزود: احیای امربه‌معروف و نهی از منکر، آسیب‌های اجتماعی، صله‌رحم، حجاب و عفاف، فرهنگ ایثار و شهادت، تعاون و همکاری و بصیرت بخشی و آگاهی به جامعه از برنامه‌های این ایام است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم افزایش جمعیت گفت: اقتصاد مقاومتی، گفتمان دینی، تفسیر، تحکیم خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی، بیان اهمیت مقابله با سبک زندگی غربی، کاهش مصرف انرژی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ از دیگر برنامه‌های این ایام است.

حجت الاسلام رضایی افزود: برگزاری نماز جماعت، بیان احکام، تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نام‌گذاری سال ۹۷ در رابطه با حمایت از کالای ایرانی، سخنرانی بیان سیره عملی و فضایل حضرت مهدی (عج) از برنامه‌های تبلیغی مبلغین در این ایام است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تبیین جایگاه ولایت و نقش ولی‌فقیه در جامعه، تبیین فرهنگ و مقاومت و فرهنگ از دیگر برنامه‌های مبلغین در این ایام است.

انتظار فرج، انتظار تحقق وعده‌های آخرالزمانی قرآن است

به‌راستی انتظار فرج، انتظار تحقق وعده‌های آخرالزمانی قرآن است. فهم جایگاه بسیار بلند و درک ارزش و فضیلت انتظار فرج نشان‌دهنده اهمیت شناخت وعده‌های آخرالزمانی قرآنی است.

شهید مطهری در بازشناسی وعده‌های آخرالزمانی قرآن و احادیث مشخصات اندیشه اسلامی مهدویت را جستجو می‌کند و عنوان جامع آرزوی همه وعده‌های آخرالزمانی، قرآن و حدیث را انتظار فرج می‌داند (قیام و انقلاب مهدی (ع) از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص14 و51 ). در این نوشتار از راه بیان فضیلت انتظار فرج بر اهمیت و ضرورت تحقیقات و مطالعات در مسئله وعده‌های آخرالزمانی قرآن تأکید می‌شود.

امام صادق (ع) فرمودند: هر منتظری از شما که در حال انتظار بمیرد همانند کسی است که در خیمه حضرت مهدی قائم آل محمد (ع) باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha