پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار سیاسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

المنار،خیانت محرمانه ریاض علیه بیروت را افشا کرد

فعالان اینترنتی سندی از عربستان را دست به دست می‌کنند که در آن برخی اقدامات پشت پرده عربستان برای تضعیف حزب‌الله در آستانه انتخابات روشن می‌شود.شبکه «المنار» اعلام کرد کاربران اینترنتی در حال دست به دست کردن سندی محرمانه هستند که حمایت عربستان از برخی متحدانش در لیست‌های انتخاباتی لبنان با هدف تضعیف حزب‌الله و کم کردن از محبوبیت مردمی این جنبش را شان می‌دهد.نامه مذکور که به امضای «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان رسیده، خطاب به «ولید البخاری» کاردار عربستان در لبنان نوشته شده است.در این سند آمده است وزارت خارجه (عربستان) دستور حمایت لازم از لیست‌های جریان المستقبل و حزب «القوات‌اللبنانیه» را در انتخابات پارلمانی لبنان می‌دهد تا در اولین فرصت در راستای ارائه پیشنهادی به پارلمان جدید لبنان برای مشروع کردن حضور آوارگان سوری بر اراضی لبنانی کار شود و بدین گونه ، اهرم فشاری بر حزب‌الله خصوصا در منطقه البقاع برای تغییر بافت اجتماعی و تحقق اهداف زیر باشد: اول: تضعیف نفوذ حزب الله در پایگاهش (منطقه البقاع)،دوم: ایجاد شکاف میان حزب‌الله و پایگاه‌های مردمی‌اش،سوم: خارج کردن منطقه، سوریه و بویژه مرزها از سیطره و نفوذ حزب‌الله در پایان این نامه آمده است، همچنین باید متعهد به تضمین‌هایی به مسیحی‌ها برای ایجاد اردوگاه‌های ویژه و ثابت مانند اردوگاه‌های سوری در ترکیه یا فلسطینی در لبنان و هر آنچه از کمک‌های بین‌المللی نیاز دارند، بود همانگونه که باید ملزم به انتخاب سمیر جعجع رییس حزب «القوات‌اللبنانیه» به عنوان رئیس‌جمهور دوره بعدی لبنان بود.

 

اتا،نفس آخر را کشید

سازمان "اتا" پس از ده‌ها سال مبارزه مسلحانه در راه جدایی منطقه باسک اسپانیا به طور رسمی انحلال کامل خود را اعلام کرد. در بیانیه رهبران گروه زیرزمینی "اتا" آمده است که این سازمان تمام ساختار تشکیلاتی خود را منحل می‌کند.سازمان زیرزمینی "اتا" که در منطقه باسک اسپانیا سال‌ها برای استقلال از دولت مرکزی مبارزه کرده بود، به طور کامل به فعالیت خود خاتمه داد.سازمان "اتا" که سال گذشته میلادی دست از مبارزه نظامی برداشته و سلاح‌های خود را تسلیم کرده بود در بیانیه‌ای خبر داد که این سازمان به هرگونه فعالیت تشکیلاتی خود نیز پایان داده است.دلیل انحلال "اتا" از سوی رهبران این سازمان "عدم توانایی در حل مشکلات و اختلافات سیاسی منطقه باسک" اعلام شده است."اتا" نام مخفف سازمان "یوسکادی تا آسکاتاسونا" Euskadi ta Askatasuna به معنی سرزمین باسک و آزادی است که ده‌ها سال برای ایجاد اقلیم مستقل باسک در شمال اسپانیا مبارزه می‌کرد.گروه "اتا" از زمان حکومت ژنرال فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیا، تاسیس شد و پس از کشتن جانشین او لوئیس کاررو بلانکو در سال ۱۹۷۳، در جهان شناخته شد. با مرگ دیکتاتور اسپانیا در سال ۱۹۷۵ این گروه جدایی‌طلب به مبارزه خود علیه دولت مرکزی همچنان ادامه داد.در طی حدود ۵۰ سال عملیات مسلحانه سازمان "اتا" که با هدف تشکیل کشور مستقل باسک در شمال اسپانیا تاسیس شده بود، بیش از ۸۵۰ نفر کشته شدند.

 

صدای خشم تهران،برجام را لرزاند

شبکه تلویزیونی سی ان ان در تحلیلی پیرامون اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره آنچه پیش روی توافق هسته ای است، گفت: به واقع شاهد صدای خشم تهران از وقایع اخیر بر سر برجام هستیم. ظریف تصریح کرد: اجازه دهید یک بار و برای همیشه این موضوع را کاملا روشن کنم؛ ما نه امنیت خود را برون سپاری می کنیم و نه بر سر توافقی که آن را از ابتدا با حسن نیت اجرا کرده ایم، مجددا مذاکره کرده یا چیزی بدان اضافه می کنیم.ظریف تاکید کرد: بنابراین به نفع ایالات متحده است که هر چه سریعتر اجرای تعهدات خود را آغاز کند در غیراین صورت این آمریکا - و تاکید می کنم تنها امریکا - خواهد بود که می بایست همه مسئولیت عواقب عدم اجرای تعهدات خود را بپذیرد.دونالد ترامپ قرار است 12 ماه مه برابر با 22 اردیبهشت تصمیم خود مبنی بر ماندن و یا خروج از توافق هسته ای ایران را اعلام کند.

 

خسته بند،دست های پشت پرده سکه ای را افشا کرد

حسن خسته‌بند با بیان اینکه بانک مرکزی و دولت اقدام خوبی برای جایگزین یورو و دلار انجام دادند، اظهار کرد: این کار باید مدت‌ها قبل انجام می‌شد، چراکه هر اتفاقی در ارتباط با نقل‌وانتقال دلار از طریق سیستم بانکی انجام بگیرد حتماً باید از مسیر بانک مرکزی آمریکا عبور کند در نتیجه این نقل‌وانتقالات همیشه برای ما مشکل‌ساز بود.خسته‌بند با بیان اینکه بیش از ۲۶ هزار سکه در آن روز‌ها افرادی خاص خریدند، گفت: این اتفاق کاملاً محسوس بود و بخشی از این‌ها دست‌هایی است که خارج از کشور هدایت می‌کند و معلوم است که می‌توانند در ارتباط با روند مسائل اقتصادی کشور تخریب ایجاد کنند.وی با اشاره به اینکه به شیوه یورو دیگر مسیری که بانک مرکزی از آمریکا عبور کند اتفاق نمی‌افتد، توضیح داد: با این روش نقل‌وانتقال بهتر انجام می‌گیرد و اتفاق خاصی در این بخش نیست، جز اینکه روان‌سازی همان کار در کشور‌های دیگر مانند روسیه، ترکیه و چین در حال انجام است.

 

مسکو،جایگزین های اتمی را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو جایگزینی ابزارهای بازرسی و تضمین آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را غیرقابل قبول می داند و آن را نمی پذیرد. وی خاطرنشان کرد: روسیه معتقد است که تمامی مسائل مربوط به راستی آزمایی آژانس در ایران باید دقیقا در چارچوب ابزارهای خود آژانس حل و فصل شود، هر مساله ای که مستقیما با روند اجرای برجام مرتبط باشد می تواند تنها توسط اعضای کمیسیون مشترک گروه 1+5 و ایران مورد بررسی قرار گیرد.زاخارووا تصریح کرد: روسیه به اجرای تعهدات خود در ارتباط به برجام ادامه خواهد داد و تا زمانی که دیگر اعضای این توافق به طور تمام و کمال به بندهای توافق و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند به این سیاست اصولی پایبند خواهد ماند.

 

مرجع عراق،پرچم سفید انتخاباتی را بدست گرفت

جت الاسلام شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی تاکید کرد: آیت الله سیستانی نسبت تمامی نامزدهای انتخاباتی موضع یکسانی دارند و استفاده از عنوان این مرجع یا هر عنوان مقدس دیگر برای دستیابی به آراء انتخاباتی را رد می کنند.حجت الاسلام شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی و امام جمعه کربلا در خطبه های نماز جمعه کربلا تاکید کرد: آیت الله سیستانی نسبت تمامی نامزدهای انتخاباتی موضع یکسانی دارند و استفاده از عنوان این مرجع یا هر عنوان مقدس دیگر برای دستیابی به آراء انتخاباتی را رد می کنند و خواهان مشارکت آزادانه در انتخابات هستند.

 

ششمین بازگشت،بدست تک تیرانداز ها افتاد

شمار مجروحین راهپیمایی بازگشت امروز فلسطینیان به 170 نفر رسیده است؛ در میان آنها شماری با گلوله جنگی مجروح شدند.هلال احمر فلسطین اعلام کرد: 80 فلسطینی بر اثر یورش نظامیان رژیم صهیونیستی در شرق نوار غزه زخمی شدند و 12 نفر از آنان به ضرب گلوله جنگی صهیونیست ها مجروح شدند پیش از این وزارت بهداشت فلسطین از احساس خفگی شدید براثر استنشاق گاز سمی در میان شماری از فلسطینیان خبر داده بود. بسام رجا نویسنده و خبرنگار فلسطینی اظهار داشت: اتحادیه اروپا تلاش می کند ملت فلسطین را تحت فشار اقتصادی قرار دهد، ششمین راهپیمایی بازگشت در همه محورهای تماس در نوار غزه ادامه یافت و این جمعه مخصوص حمایت از کارگران بودوی تاکید کرد: نرخ بیکاری در نوار غزه از مرز 60 درصد فراتر رفته است.در این گزارش آمده است: 500 هزار نفر از کارگران غزه به علت سیاست ها و اقدامات صهیونیست ها از کار بیکار شده اند.

 

CAAT،سومین قاتل موشکی را به دادگاه کشاند

دادگاهی در انگلیس با صدور حکمی که یک پیروزی برای فعالان ضد جنگ محسوب می شود، به طرح شکایت مجدد از لندن به دلیل فروش تسلیحات نظامی به عربستان رأی موافق داد. ر اساس حکم دادگاه، کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه (CAAT) به‌عنوان شاکی این پرونده قادر خواهد بود تا رأی سال گذشته دادگاه عالی انگلیس در موافقت با فروش سلاح به عربستان را به چالش بکشد.این نهاد ضد جنگ می گوید که دولت انگلیس با تعلیق نکردن فروش تسلیحات به عربستان غیرقانونی عمل کرده و در جنایت‌های صورت گرفته در یمن همدست است. بااین‌حال دادگاه عالی انگلیس تیرماه سال گذشته پس از بررسی شواهدی که آن را محرمانه خواند به نفع دولت انگلیس رأی داد.اندرو اسمیت سخنگوی کارزار تبلیغاتی علیه تجارت اسلحه پس از رأی صادرشده گفته، حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن هزاران کشته بر جای گذاشته است و یکی از وخیم‌ترین فجایع انسانی به شمار می‌رود. این در حالی است که رژیم آل سعود از سوی دولت انگلیس حمایت می‌شود. بر اساس یادداشت تفاهمی که در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به لندن میان دو کشور امضاء شد شرکت انگلیسی «بی.ای.ئی سیستمز» قرار است 48 فروند جنگنده تایفون به عربستان بفروشد. مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

 

سعودی ها در مارب و جوف زمین گیر شدند

ارتش و کمیته های مردمی یمن در دو عملیات بزرگ مواضع مزدوران متجاوز در صرواح در مأرب و المصلوب در جوف را در هم کوبیده و خسارت ها و تلفات شدیدی به آنها وارد کردند.در یمن یک منبع نظامی یمنی تصریح کرد که ارتش و کمیته های مردمی یمن با حمله به مواضع مزدوران در مناطق التبه الحمرا و مغربه شعب برط در صرواح چند خودروی نظامی آنها را منهدم کردند و تعدادی از تجهیزات آنها را به غنیمت گرفته و خسارات و تلفات سنگینی به آنها وارد کردند.این منبع آگاه گفت نیروهای یمنی به مواضع مزدوران متجاوز سعودی در منطقه وقز در المصلوب در جوف حمله کرده و خسارت ها و تلفات سنگینی به آنها وارد کردند.

 

اهرام مصر به ائتلاف پشت کرد

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که مقصود «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور از امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه، کشور مصر نیست. وزارت خارجه مصر اعلام کرد که هدف از اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه، این نیست که مصر هم در این ائتلاف شرکت می‌کند.مساله اعزام نیروهای مصری به سوریه در چارچوب طرح جایگزینی «نیروهای عربی» به جای نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه، چند هفته‌ای است که کشورهایی مانند آمریکا و عربستان آن را مطرح کرده‌اند.وزیر خارجه این کشور با حضور در مراسمی که موسسه الاهرام مصر آن را برگزار کرد، اعلام کرد که امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه وجود دارد، این در حالی است که مصر بارها مخالفت خود را با اعزام نیروهای مصری به سوریه اعلام کرده است.

 

پمپئو به مذکرات بد اعتراف کرد

وزیر خارجه آمریکا می گوید دولت دونالد ترامپ اشتباهات گذشته را در مذاکره با کره شمالی تکرار نخواهد کرد.مایک پمپئو در یادداشت توئیتری خود نوشت: ما فرصت بی نظیری برای تغییر مسیر تاریخ در شبه جزیره کره داریم، اما نتیجه آن مشخص نیست. وی تاکید کرد: با این حال، یک چیز قطعی است: دولت ترامپ اشتباهات گذشته را تکرار نخواهد کرد. چشمان ما کاملا باز هستند و یک معامله بد جزو گزینه ها نیست.وزیر خارجه جدید آمریکا که اخیرا افشا شد با رهبر کره شمالی هم دیدار داشته است، در شرایطی این اظهارات را مطرح کرده است که قرار است رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در آینده نزدیک (اواخر ماه مه یا اوائل ماه ژوئن) دیدار داشته باشند.علاوه بر آن قرار است دونالد ترامپ در 12 ماه مه درباره توافق بین المللی هسته ای ایران و گروه 1+5 تصمیم خود را اعلام کند. پمپئو همسو با رئیس جمهوری آمریکا، بارها این توافق را معیوب دانسته و بر اصلاح آن تاکید کرده است.

 

هلوکاست بازهم شاهرگ فلسطینیان را برید

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تسلیم فشارها شد و به خاطر سخنان خود درباره هولوکاست از یهودیان عذرخواهی کرد.رسانه های فلسطینی اعلام کردند که محمود عباس از سخنان خود در مراسم افتتاحیه شورای ملی فلسطین درباره یهودیان اروپا عذرخواهی و بر محکومیت هولوکاست و احترام به یهودیت تاکید کرد.وی پیشتر در سخنانی گفته بود که کشتار جمعی یهودیان اروپا توسط هیتلر به دلیل یهودی ستزی نازی ها نبوده بلکه به دلیل فعالیت فاسد اقتصادی آنان در غرب بوده است.این رسانه ها اعلام کردند که ابومازن در بیانیه ای به زبان انگلیسی، هولوکاست را به عنوان زشت ترین جنایت تاریخ محکوم کرد.در بیانیه ابومازن آمده است: در صورتی مردم و بویژه یهودیان از سخنان من رنجیده خاطر شده اند، می گویم که چنین قصدی نداشته ام و من دین یهود را مانند دیگر ادیان، محترم می شمارم.رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: به طرح تشکیل دو کشور و همزیستی در امنیت و صلح پایبندم.

 

امارات هم به جنگ چند دامنه پیوست

نیروهای اماراتی فرودگاه و بندر سقطری را اشغال کردند.نیروهای اماراتی در فرودگاه جزیره سقطری با خروج اعضای دولت تحت حمایت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن مخالفت کردند.یک منبع نیزدیک به دولت رئیس جمهور فراری یمن گفت: آنچه که امارات در سقطری انجام داد اقدامی خصمانه است، عربستان قول داد کمیته ای را به سقطری اعزام کند تا تحولات اخیر را بررسی کنند

 

زاخاروا دروغ لندن در "قضیه اسکریپال" را افشاء کرد

ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه، گفته که بریتانیا در قضیه مسمومیت سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق سازمان مرکزی اطلاعات ارتش روسیه، به فریب و دروغ متوسل شده است.بنابر گزارش اسپوتنیک، زاخاروا در صفحه  خود  در فیسبوک نوشته، "دروغ اول دولت "ترزا می" این بود که کارشناسان بریتانیایی کشور تهیه کننده ماده شیمیایی گویا مسموم کننده اسکریپال و دخترش را معلوم کرده اند چون خود رئیس لابراتوار پورتون داون از طرف کارشناسان بریتانیایی این ادعا را رسما رد کرد".زاخاروا دروغ دوم را با استناد به این موضع لندن که گویا "روسیه در رابطه با رفتار بد کشور ما در طول تاریخ دارای انگیزه برای مسموم کردن اسکریپال و دخترش بوده است" عنوان کرد. سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه این ادعا را رد کرده و از جمله چند انگیزه واضح لندن برای چنین دسیسه ای را که به نفع لندن است، ذکر کرده است.دروغ سوم لندن توسط میلوش زمان، رئیس جمهور چک افشا شده است. وی به تازگی اعتراف کرده که ماده فلج کننده اعصاب А234 در کشور وی ساخته و نگهداری شده است. پیشتر بریتانیا اعلام کرده بود که این ماده سمی دارای خاستگاه روسی است اما روسیه ادعا می کرد که هیچگاه این ماده شیمیایی را در اختیار نداشته است.سرگئی اسکریپال، مامور سابق سازمان اطلاعات ارتش روسیه و جاسوس بریتانیا و یولیا، دخترش روز 4 مارس در شهر سالزبری بریتانیا مسموم شدند. طرف بریتانیایی ادعا می کند که دولت روسیه در مسمومیت اسکریپال با ماده А234 دست داشته است اما مسکو این اتهام را اکیدا رد می کند.

 

قاهره،لانه افراطی ها را سوزاند

وزارت اوقاف مصر از بستن ۲۰ هزار مسجد که از آنها به لانه های افراط گرایان یاد کرده، خبر داد.«جابر طایع» سخنگوی وزارت اوقاف مصر با اعلام این خبر گفت: اوقاف ۲۰ هزار مسجد کوچک را که لانه های افراط گرایان به شمار می رفتند، بست. برگزاری نماز جمعه، سخنرانی، دروس دینی و هر نوع فعالیتی به غیر از نماز در این مساجد ممنوع است.وی افزود: براساس قوانین همه مساجد در مصر وابسته به وزارت اوقاف هستند و به محض انتصاب محمد مختار جمعه به عنوان وزیر اوقاف، کلمه مسجد محلی از قاموس حذف شد.

 

تجمع خطرناک در مرز،دوشنبه را تکان داد

فرمانده نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان از تجمع 7 هزار شبه نظامی طالبان در مناطق شمالی افغانستان و هم‌مرز با این کشور خبر داد. «رجبعلی رحمانعلی» فرمانده نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان از تجمع 7 هزار شبه نظامی طالبان در مناطق شمالی افغانستان و هم‌مرز با این کشور خبر داد.وی در مراسم پانزدهمین سالگرد اجرای برنامه مدیریت مرزهای کشورهای آسیای مرکزی گفت: این گروه افراطی تصمیم گرفته اکثر اردوگاه‌های آموزشی خود را از جنوب افغانستان به شمال این کشور منتقل کند.رحمانعلی تصریح کرد: طبق اطلاعات موجود 6 هزار و 825 شبه نظامی حرفه‌ای این سازمان در یک یا 2 کیلومتری مرز تاجیکستان در استان‌های «قندوز»، «تخار» و «بدخشان» مستقر و عمدتا شامل نمایندگان ملل کشورهای منطقه آسیای مرکزی می‌باشند.

 

رئیس خودگردان باز هم بر صندلی ساف تکیه زد

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بار دیگر به عنوان رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) انتخاب شد.عزام الاحمد عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین که همپیمان عباس بود، گفت: برادران کمیته اجرایی به من گفتند که میان خود مشورت کرده و تصمیم گرفتند که ابومازن (محمود عباس) به عنوان رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین انتخاب شود.بیست و سومین نشست شورای ملی فلسطین به ریاست محمود عباس در رام‌الله با بیش از 100 غائب برگزار شد.عباس درباره طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی موسوم به معامله قرن گفته بود که ما هرگز معامله قرن را نخواهیم پذیرفت و نمی‌پذیریم که آمریکا میانجی مذاکرات صلح باشد.وی اظهار داشت: معامله قرن یک «سیلی» به پایان صلح است زیرا می‌خواهد مسائل قدس، آوارگان و شهرک‌سازی را از مذاکرات خارج کند.جلسات منظم و عادی شورای ملی فلسطین که نهاد قانونگذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» یا پارلمان آن به شمار می‌رود و اعضای کمیته اجرایی ساف را انتخاب می‌کند از سال 1996 تا کنون برگزار نشده و فقط در سال 2009 جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد؛ این در حالی است که شورای ملی فلسطین باید هر 2 سال یک بار تشکیل جلسه دهد.شورای ملی فلسطین در سال 1948 تاسیس شد و عالی‌ترین مرجع رهبری ملت فلسطین در داخل و خارج آن به شمار می‌رود. تمامی گروه های فلسطینی به استثنای جنبش های حماس و جهاد اسلامی نمایندگان و اعضایی در شورای ملی فلسطین دارند.

 

مک گورک بر طبل نبرد آخر علیه داعش کوبید

نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی مقابله با داعش از عملیات جدید این اعتلاف علیه داعش در مرزهای سوریه و عراق خبر داد.به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، برت مک‌گورک، نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی مقابله با داعش در گفتگو با شبکه "الحره" آمریکا اظهار کرد: مرحله آخر مقابله با داعش  دشوار و طولانی خواهد بود.مک‌گورک افزود: این عملیات به منظور آزادسازی مناطق تحت سلطه داعش در مرزهای مشترک عراق و سوریه و همچنین در شرق سوریه که عناصر تروریستی در آنجا مخفی شده‌اند، انجام می‌شود.از سوی دیگر، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه از آغاز عملیات مشترک با نیروهای دموکرات سوری و نیروهای مشترک دیگر به منظور آزادسازی آخرین مناطق تحت تسلط داعش در عراق وسوریه خبر داد.

 

صهیون ها،نتیانیاهو را هو کردند

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به واکنش‌ها نسبت به اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در محل وزارت دفاع این رژیم درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: این مطالب آنقدر بی‌ارزش است که حتی رسانه‌های رژیم اشغالگر قدس هم آن را به سخره گرفتند.بروجردی هدف نتانیاهو را از این گونه سخنان درباره برنامه هسته‌ای کشورمان جلب‌نظر آمریکا و متقاعدسازی این کشور نسبت به نقض برجام از سوی ایران دانست و گفت: رژیمی که خود، 200 کلاهک هسته‌ای دارد و تن به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نمی‌دهد با هدف جلب توجه جهانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند.نتانیاهو که تعداد زیادی پوشه و لوح فشرده به نمایش گذاشته بود، ادعا کرد که دولت متبوعش موفق شده است که 55 هزار فایل و صفحه پیدا کند که مربوط به برنامه هسته‌ای نظامی ایران است.فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این سخنان بنیامین نتانیاهو گفت که تا این لحظه در سخنان آقای نتانیاهو دلیلی برای ناسازگار بودن، یعنی سر باز زدن ایران از تعهداتش در قبال توافقنامه (هسته‌ای) ندیده‌ام.

 

بروکسل،میزبان صلح یمن شد

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور بحران های منطقه ای، پس از نشست با هلگا اشمید معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی و مدیران کل سیاسی و امنیتی وزارت خانه های امور خارجه ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلستان در رم، اعلام کرد ادامه گفتگوها پس از ماه مبارک رمضان در بروکسل انجام خواهد شد.جابری انصاری افزود: در این گفتگوها، در خصوص ابعاد مختلف بحران یمن به ویژه وخامت وضعیت انسانی در این کشور، و گام های اولیه اعتمادساز برای حل بحران یمن رایزنی و تبادل نظر شد.مطابق توافق نشست امروز رم، دور سوم گفتگوها پس از ماه مبارک رمضان در نیمه دوم ژوئن ۲۰۱۸ در بروکسل مقر اتحادیه اروپایی، با میزبانی این اتحادیه برگزار خواهد شد.جابری انصاری همچنین صبح امروز در رم با لوکا جان سانتی مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه ایتالیا دیدار و در خصوص بحران های منطقه ای و همکاری های دو کشور در زمینه حل این بحران ها گفتگو و رایزنی کرد. 

 

باز هم تبادل جاسوس ها،مقدمه گفت وگو شد

دستیار رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کره شمالی به زودی سه زندانی آمریکایی را آزاد می کند.رودی جولیانی، امروز جمعه با اعلام خبر آزادی قریب الوقوع سه امریکایی در کره شمالی، افزود: آمریکا کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را برای آزادی این سه زندانی به اندازه کافی تحت فشار قرار داده است.سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: آزاد کردن این زندانیان، نشانه ای از حسن نیت پیونگ یانگ پیش از نشست برنامه ریزی شده آمریکا و کره شمالی است.رسانه ها گزارش داده بودند این سه امریکایی که کره شمالی آنها را به عنوان جاسوس شناسایی و بازداشت کرده، از محل بازداشتگاه خود به یک هتل منتقل شده اند.قرار است سه تا چهار هفته آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، یکدیگر را ملاقات کنند.کیم هاک سونگ، تونی کیم و کیم دونگ چول سه شهروند آمریکایی هستند که گفته می شود قرار است آزاد شوند.پس از تحولات روزهای اخیر، ژاپن نیز خواهان آزادی چند ژاپنی شد که گفته می شود در بند کره شمالی هستند، اما پیونگ یانگ اعلام کرده است 5 تن از آنها در سال 2002 آزاد شدند، 8 تن مرده اند و 4 نفر دیگر هم اصلا وارد کره شمالی نشده اند.ترامپ در تازه ترین توئیت خود درباره این سه زندانی نوشت: همانطور که همگان آگاهند، مدت ها پیش دولت قبلی (آمریکا) آزادی سه گروگان (آمریکایی) را از اردوگاه کار کره شمالی خواستار شده بودند، اما کارساز نبود، منتظر باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha