پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خواهران

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) جویبار،کرسی آزاداندیشی با عنوان" نقش مهریه در رضایتمندی و استحکام زندگی زناشویی" برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم مریم رجبی استاد ارائه کننده بحث بیان کرد: مهریه به معنای صداق، نحله، هدیه و نشانه احترام و ابراز علاقه مرد به زن بوده که بین زن و مرد رابطه عاطفی ایجاد می کند البته به شرطی که کم باشد.

وی با بیان فلسفه و اهمیت مهریه در اسلام گفت: برخی از والدین، مهریه زیاد را ضامن دوام زندگی دختر خود می دانند، در حالی که طبق بررسی های انجام شده، این عامل نمی تواند مانع از طلاق ها در جامعه شود.

با طرح این سؤال که آیا مهریه زیاد می تواند در استحکام زندگی نقش داشته باشد و موجبات رضایتمندی در زندگی را فراهم آورد؟ پاسخ داد: رضایت از زندگی در گرو مهریه زیاد نیست، بلکه رضایت زن از شوهر زمانی حاصل می شود که همسرش او را شریک خود و اولویت زندگیش قرار داده، نیاز ها وخواسته های معقولش را برآورده ساخته، احترام گذاشته و محبت کند. همچنین رضایت مرد از زندگی زمانی حاصل می شود که  زن سبب آرامش وی شده، حریمش را حفظ و ابراز محبت کرده و مشکلات زندگی را تحمل کند.

در ادامه خانم بازیانی، استاد منتقد این کرسی، با انتقاد از مباحث مطرح شده گفت: مهریه بالا خوشبختی نمی آورد، ولی مهریه کم نیز آسیب هایی دارد که در برخی موارد موجب  طلاق زن به خاطر دلایل واهی می شود.

وی با تاکید بر اینکه مهریه به عنوان اهرم فشار برای رسیدن به خواسته زن ، همه جا کارایی ندارد، افزود: مرد می تواند با عاصی کردن زن، او را وادار به بخشش کند، البته مهریه زیاد در برخی موارد می تواند به عنوان ترمز وحربه ای در مقابل سوء استفاده مرد بوده و جلوی درصدی از طلاق ها را بگیرد.

خانم زهراپور؛ استاد داور این نشست ضمن بیان فلسفه ومیزان مهریه در اسلام گفت: سیستم اقتصادی اسلام کامل وعادلانه، ثروتها را تقسیم کرده و مهریه، سیتم اقتصادی است که خداوند برای زن قرار داده، اما امروزه  اشکال کار این است که احکام اسلامی را نیمه کاره اجرا می کنیم.

وی با مقایسه مهریه در زمان گذشته و حال اعلام کرد: اگر اسلام مهریه کم را مطرح می کند، از طرف دیگر پرداخت عندالمطالبه را قرار داده است؛ زیرا پرداخت مهریه هنگام عقد اثرات روانی خوبی داشته و موجب محبت زن به شوهر می شود.

استاد حوزه مازندران با تاکید بر آثار روانی و اقتصادی پرداخت مهریه هنگام عقد اظهار کرد: زن از همان موقع دریافت مهریه می تواند بسیاری از نیازها و وسایل زندگی اش را تهیه کند و با این کار حدود 80 در صد از اختلافات زندگی از بین خواهد رفت؛ زیرا بزرگترین تنشهای زندگی بر سر مسائل اقتصادی است که با پرداخت در هنگام عقد، این مشکل حل خواهد شد.

وی، میزان مهریه را براساس شانیت وعرف جامعه دانست و گفت: عرف جامعه، حد وسط کل افراد جامعه است که قانون110 سکه را مناسب قرار داده است.

زهراپور  با بیان این که مهریه کم زمانی توصیه می شود که به طرف مقابل اعتماد کامل وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: رضایت از زندگی به میزان مهریه بستگی ندارد؛ بلکه در قدرت جذب زوجین و وفاداری آنها نسبت به یکدیگر است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha