پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی نهاوندی

حوزه/ فیلمساز حوزوی و مشاور قائم مقام صدا و سیما با تاکید بر این که نظام فرهنگی و رسانه ای کشور، موتور محرکه حمایت از کالای ایرانی باید باشد، برندسازی فرهنگی و رسانه ای را لازمه حمایت از کالای وطنی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که یکی از الزامات مهم تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت جدی و عملی از کالای ساخت داخل است، اظهار داشت: البته حمایت از کالای ایرانی صرفاً ناظر به بُعد اقتصادی نیست بلکه به خصوص باید از منظر فرهنگی به طور جدی سلسله کارها و اقداماتی را انجام داد تا انشاالله شاهد ثمرات عینی این مساله در میدان عمل باشیم.

لزوم ظرفیت سازی فرهنگی برای حمایت از تولید ملی

وی افزود: از سویی هر تحولی که در جامعه بخواهد رخ دهد ، باید ظرفیت فرهنگی قبل از آن ایجاد شود و برای شکل گیری این ظرفیت نیاز به تلاش عمومی در بدنه جامعه است به خصوص این که رسانه های جمعی وارد عرصه شده و به نقش آفرینی مستمر خویش بپردازند.

مدیر گروه فلسفه هنر مجمع عالی حکمت اسلامی همچنین گفت: اساساً یکی از کارکردهای اصلی و مهم رسانه این است که ضرورت ها را به آحاد جامعه و به خصوص نسل جوان و مولد متذکر شود و در این مقطع حساس یکی از ضرورت های فراروی جامعه ما اهتمام به مساله تولید ملی و نیز ترویج حمایت از خرید کالای ایرانی است.

وی اضافه کرد: به همین خاطر است که مقام معظم رهبری بارها و مکرر تذکر داده اند که می بایست از ابزارهای فرهنگی و رسانه ای به منظور پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نهایت استفاده را کرد تا جامعه به سمت آن افق های مورد نظر حرکت کرده و به تدریج به اهداف متعالی خود دست پیدا کند.

باید غیرت و تعصب ایرانی به خرج دهیم

مسئول سابق مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما همچنین یادآور شد: تقویت جریان اقتصاد ملی و موضوعات مرتبط با کار و تلاش همگانی و به خصوص در سال جاری بحث حمایت از کالای ایرانی نیازمند غیرت و تعصب فرهنگی است که ما باید این را نشان دهیم و برای این مساله نیازمند انسجام و هماهنگی و مشارکت عمومی هستیم.

وی افزود: این که رهبر فرزانه انقلاب در سخنان ابتدای سال در حرم مطهر امام رضا(ع) در تبیین این مساله به مثال علاقه مندی جوانان به تیم های فوتبال اشاره کردند حکایت از این دارد که ما باید تعصب و حس پیروزی را با ابزارهای فرهنگی به جامعه منتقل کنیم چون کار در این میدان مبارزه سخت است و نیاز به حس عاطفه عمومی احساس می شود.

لزوم خلاقیت و برندسازی در عرضه محصولات فرهنگی و رسانه ای

مشاور قائم مقام سازمان صدا و سیما همچنین ابراز داشت: در زمینه حمایت از کالای ایرانی همان طور که اشاره شد هم به تعصب و غیرت ملی نیاز است و هم خلاقیت داشتن در تولید و عرضه محصولات فرهنگی و رسانه ای با این موضوعات که در هر دو عرصه ما باید فعال تر از قبل شده و از ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در اختیار داریم، استفاده حداکثری کنیم.

وی گفت: نکته حایز اهمیت دیگر این که در فعالیت های فرهنگی و رسانه ای، برندسازی یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید رخ دهد و طبعاً این مساله خود متوقف بر گفتمان سازی است و این که بکوشیم برندسازی ایرانی تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی خاطرنشان کرد: سال گذشته شاهد بودیم که در قالب برنامه پرمخاطب خندوانه یک تبلیغ مناسب نسبت به محصولات گروه اسنوا صورت گرفت که اتفاقاً نتیجه خوبی هم در برداشت و این طور کارها می تواند با خلاقیت های بهتر و جذاب تر در عرصه رسانه ملی ادامه داشته باشد.

ضرورت تحقق انسجام و هم افزایی در میان دستگاه های فرهنگی

وی افزود: از سوی دیگر در این عرصه ها ما نیازمند هم افزایی ، انسجام و هماهنگی فکری و اجرایی میان نهادها و دستگاه های فرهنگی هستیم و این که در فعالیت های هنری نیز همین خط و تفکر با درنظر گرفتن اقتضائات خاص خود دنبال شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه به عقیده بنده در این خصوص همچنان خلا برنامه ریزی منسجم و خط مشی گذاری لازم وجود دارد و حتی  گاه برنامه های میان مدتی در دستگاهای فرهنگی و رسانه ای ما به آن صورت به چشم نمی خورد.

باید از ایده های نو و خلاقانه حمایت کنیم

این فیلمساز و مستند سازی حوزوی همچنین بیان داشت: البته در این خصوص نباید از اهمیت و ضرورت ایده پردازی و حمایت از ایده های نو و خلاقانه غافل شد که در این جا نیز باید دستگاه های فرهنگی و رسانه ای وارد گود شده و به رسالت تاریخی خود جامه عمل بپوشانند.

وی گفت: همچنین می بایست در این باره از ظرفیت قابل توجه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده کنیم که پیش از آن البته این مساله مستلزم وجود یک مدیریت واحد فرهنگی در کشور است.

لزوم توجه جدی تر به ارتباط اقتصاد و فرهنگ و هنر

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حمایت از کالای ایرانی با استفاده از ظرفیت های هنری و فرهنگی و رسانه ای به تقویت تولید و به تبع آن اشتغالزایی پایدار در کشور می انجامد، خاطرنشان کرد: ما نباید از اهمیت ارتباط میان اقتصاد با فرهنگ و هنر غافل شویم و در این خصوص همان طور که عرض شد، توجه به مساله برندسازی یکی از اقدامات کاربردی می تواند باشد و این که ما بتوانیم در این عرصه ها تیم ورک هایی ایجاد کنیم که در آن چهرهای فرهیخته و موثر رسانه ای نیز حضور داشته و ایده و پیشنهاد بدهند.

وی گفت: اگر حقیقتاً ما به دنبال تحقق شعار ارتقای تولید با هدف افزایش صادرات هستیم و می خواهیم که کالای ایرانی در رقابت های جهانی حضور موثری داشته باشد و مدام کیفیت خود را افزایش دهد، نیاز به این تیم ورک ها کاملا امری ضروری است کما این که در دنیا نیز مشاهده می کنیم که در کنار فعالیت های تولیدی و تجاری، تیم ورک های فرهنگی و هنری از جمله شرکت های فیلم سازی و انیمیشن سازی و تبلیغات و روابط عمومی های دقیق و پیچیده وجود دارد و آن ها از این کارها نتایج لازم را به دست آورده اند که امروز در دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارند.

گفتگو از:‌سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha