جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: یکی از راه های آشتی دادن مردم با کتاب و کتاب خوانی، حرکت به سمت ساده نویسی و مختصر نویسی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که مقوله کتاب و کتاب خوانی سابقه دیرینه ای به اندازه تاریخ بشریت دارد، اظهار داشت: همان طور که می دانیم خداوند متعال در قرآن کریم به کتاب و قلم، سوگند یاد کرده و این نشان از جایگاه والای کتاب در ادیان توحیدی به خصوص دین مبین اسلام دارد.

وی با تاکید بر این که از این منظر حاکمیت اسلامی باید در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه بکوشد، گفت: در حال حاضر آمار و ارقامی که نسبت به سرانه مطالعه و کتاب خوانی ارایه می شود چندان مناسب و در شان نظام و حاکمیت دینی نیست و لذا این مساله می طلبد که متولیان و مسئولان مرتبط با کتاب و کتاب خوانی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه ،همت و تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: تقویت و توسعه کتابخانه های عمومی در مناطق مختلف،حمایت از مولفان و محققان و پژوهشگران ، ارایه تسهیلات مناسب برای خرید کتاب به خصوص به خانواده ها از جمله راهکارهای ترویج کتاب خوانی است که باید لزوماً به آن ها توجه ویژه تری داشت.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی این است که متاسفانه بسیاری از کتاب ها متناسب با ذوق و نیاز جامعه تولید و منتشر نمی شود، چنان که به تعبیر برخی کارشناسان، کتاب ها، کتاب های اهل قلم است نه کتاب های اهل امت و ملت به خصوص در عرصه مباحث دینی و فرهنگ دینی که این مساله بیشتر مشهود می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی خاطرنشان کرد: از این حیث لازم است که ما به سمت ساده نویسی، مختصر نویسی در نگارش کتاب حرکت کرده و آثاری تولید و عرضه کنیم که جذاب و همه فهم باشد.

وی گفت: بسیاری از کتاب های تخصصی برای افراد متخصص اهل فن نیاز است اما همین ها را می توان صورت ساده و مختصر برای عموم جامعه به ویژه نسل جدید بیان کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در خاتمه سخنان خود افزود: بنابراین توجه به شرایط و اقتضائات روز و نیازهای مخاطب از جمله مهم ترین عواملی است که به آشتی دادن مردم به کتاب و کتاب خوانی کمک می کند، چنان که بزرگان ما همچون شهید مطهری آثار و کتاب هایی برای اقشار و سنین مختلف نوشته اند و این مساله باید الگوی نویسندگان امروز به خصوص حوزویان باشد.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha