پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 نقش زنان

حوزه/ نشست پژوهشی نقش زن در تأمین بهداشت روانی خانواده در مرکز تخصصی زینب کبری(سلام الله علیها) تنکابن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم طرقی استاد حوزه در این نشست، بیان کرد: سلامت هر جامعه در گرو سلامت خانواده آن بوده و تحقق خانواده سالم نیز به وجود افرادی است که با یکدیگر رابطه سالم داشته و با توانمندی های اجتماعی، اقتصادی، روحی و معنوی مشکلات را مدیریت می کنند.

وی افزود: بهداشت روانی به معنای ایجاد تعادل شخصیتی در درون و برون بوده و تمامی اعضای خانواده در ایجاد بهداشت روانی نقش دارند، اما نقش زنان به علت قابلیت های وجودی شان پررنگ تر است.  در متون دینی  ما، وظایف زنان در تأمین بهداشت روانی خانواده را احترام و تکریم به شوهر، اظهار محبت در خانواده، پاسخگویی به نیازهای مشروع خانواده، همدلی وهمراهی با شوهر، شاکر بودن و قناعت پیشگی، پرهیز از عیب جویی و غیره بیان کرده است.

این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: گفتن برخی از اذکار نیز باعث تعادل می شود و ازجمله ذکرهایی که می تواند خانواده را آرام کند ذکر صلوات است. همچنین خانم ها باید به تغذیه درسبک زندگی اسلامی توجه ویژه داشته باشند، زیرا با توجه به آیات قرآن عمل صالح از خوردن طیبات به دست می آید؛ لذا علاوه بر جداسازی غذای حرام از حلال، باید از غذاهای طبیعی استفاده کنید.

وی ادامه داد: اگر مردان در خانه احساس بی کفایتی کنند، باعث عدم اعتماد به نفس آنان می شود و اگر نقش پدر را تنزل دهید احساس اتکای فرزند به پدر فرو ریخته و احساس ناامنی در فرزند ایجاد می شود. همچنین نباید بین پدر و مادر تضاد رفتاری و گفتاری باشد، زیرا الگوسازی در بچه ها به هم خورده و تربیت آنها سخت می شود؛ لذا اسلام به هماهنگی بین گفتار و رفتار اشاره دارد.

طرقی در پایان با اشاره به راهکارهای دیگر تأمین بهداشت روانی خانواده خاطر نشان کرد: به دست آوردن مهارت هایی در فضای مجازی، استفاده از شادی و نشاط در بین اعضای خانواده(مثل خرید یک شاخه گل)، مهمانی دادن و مهمانی گرفتن، به دامان طبیعت رفتن( کنار دریا،جنگل) از جمله این راهکارها است.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha