جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 449303
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
كرسي آزاد انديشي؛ مدرسه علميه الزهرا(س) جويبار

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) جویبار، کرسی آزاداندیشی با عنوان« نقش رفتار والدین بر تربیت فرزندان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم حمیدنژاد استاد ارائه کننده بحث گفت: «یکی از مسائل بسیار مهم که چتر آن بر تمامی مسائل زندگی انسان گسترده شده است، مسئله  عادات رفتاری والدین و نقش تربیتی آن است.

وی اعلام کرد: عادات پسندیده والدین در حیطه های اخلاقی، اعتقادی و عبادی در شکل گیری رفتار مطلوب در فرزندان نقش اساسی دارد؛ زیرا والدین نخستین الگوی تربیتی فرزندان هستند، لذا آموزش مهارتهای زندگی و سجایای اخلاقی در سالهای ابتدای زندگی همچون حکاکی بر روی سنگ ماندگار شده و فرزندان را در مقابل آسیبها حفظ خواهد کرد ودرسعادت وشقاوت آنان نقش  به سزایی دارد».  

استاد ارائه کننده بحث ضمن تاکید بر اصلاح رفتارهای نامطلوب قبل از ازدواج اظهار کرد: نیاز است والدین دوران انعقاد نطفه، بارداری، نوزادی، خردسالی ، نوجوانی وجوانی ؛ مراقب رفتارهای خود باشند و بر تغذیه حلال، رفتار خود وخویشاوندان با فرزندان نظارت کنند زیرا رفتار وعادات پسندیده آنها در ایجاد رفتارمطلوب  فرزندشان تاثیر به سزایی دارد.

وی در ادامه افزود: احترام و تکریم فرزندان، مشورت با فرزندان، توجه به زمان و شیوه آموزش مهارت های اخلاقی، دینی وزندگی در سنین مختلف از جمله رفتارهای موثر در تربیت فرزندان است..

 حمیدنژاد با تاکید بر این نکته که آموزش عملی رفتارهای اخلاقی، اعتقادی، عبادی در تثبیت رفتارهای مطلوب و تشخیص رفتارهای نامطلوب و دوری از آنها نقش اساسی دارد، تصریح کرد: اهتمام والدین به مسائل دینی از جمله  نماز خواندن والدین در خانه، مسجد رفتن ، روزه گرفتن، نقل داستان زندگی معصومین و همچنین نقل داستان های عبرت آموز از زندگی دیگران موجب شکل گیری عادات اعتقادی وعبادی فرزندان خواهد شد.

خانم بابایی به عنوان منتقد کرسی بیان کرد: بچه ها در دوران کودکی اغلب در ارتباط با پدر و مادر مشکل عمده ای ندارند، اما در دوره نوجوانی، اعلام استقلال می کنند .

وی اضافه کرد: رفتار والدین در تربیت فرزندان نقش اساسی دارد، همچنین محیط، شکاف بین نسل ها، وجود شبکه های اجتماعی، هجمه ها و رفتار متعارض خانواده واجتماع در تربیت فرزندان موثر است.

خانم باحشمت استاد داور جلسه ضمن جمع بندی مطالب گفت: صرف رفتار والدین موثر در تربیت فرزندان نیست؛ بلکه آمیزه ای از  رفتار و عملکرد والدین به اضافه فرهنگ غالب جامعه اعم از محیط های آموزشی و غیر آموزشی، صدا و سیما، فضای مجازی و غیره بر تربیت فرزندان تاثیر گذارند.

وی در ادامه اضافه کرد: رفتار والدین با همدیگر و خویشاوندان مهم ترین الگوی دیداری موثر بر تربیت است که در حافظه پنهان کودکان ماندگار می شود؛ همچنین اطاعت پذیری زن از شوهر، درحفظ اقتدار پدر نزد فرزندان به خصوص دختران جایگاه ویژه ای دارد .

وی در ادامه  صمیمیت بین  پدر و دختر را یکی از عوامل  برآورده شدن نیازهای عاطفی دختران دانست و خاطرنشان کرد: حفظ اقتدار پدر نزد دختر و صمیمیت بین  پدر و دختر در اطاعت پذیری دختر از پدر، نقش مهمی دارد که در این صورت توصیه به رعایت حجاب از جانب پدر به پذیرش  آن در دختر می انجامد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha