جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علميه خواهران

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این نکته که گاهی افراد در جلسه های اخلاق مدام در حال ذکر هستند نه به سخنان واعظ توجهی دارند و نه قلبشان متوجه ذکر است، گفت: بهترین نوع ذکر آن است که آنچه در قلب است به زبان جاری شود .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، زهره آخوندی مکه ای عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان پیش از ظهر امروز در نشست اخلاقی که با موضوع «سبک زندگی نبوی در ارتقای روح» با حضور طلاب در مركز تخصصي فقه و اصول النفيسه اصفهان برگزار شد، با اشاره به آیات 29سوره مبارکه قلم و 35سوره نور گفت: صحبت از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و اهلبیت علیهم السلام ایشان ،در واقع اعتراف به عجز و عدم شناخت ما از این بزرگواران است، با وجودی که خداوند متعال در آیات زیادی زبان به ستایش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گشوده است .

مدیر مسئول مرکز مشاوره تسنیم با اشاره به مناقب پیامبر اذعان داشت: خلوت گزینی و تفکر کردن، از ویژگی های پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم قبل از بعثت است که در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم خداوند اهل بیت را به "كَلِمَةً طَيِّبَةً "مثال زده،که می فرمایید «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ »، ما اگر بخواهیم به شجره طیبه دست یابیم باید اهل تفکر شویم.   

این مبلغ و پژوهشگر با بیان شرح احوالات عارف بالله علامه سید علی قاضی طباطبایی عنوان کرد: ایشان از اوتاد بودند با وجودی که جسمشان روی زمین بود اما در برزخ و قیامت سیر می کردند، در زمان اقامتشان در شهر نجف، هر روز بعد از نماز صبح بمدت 5 ساعت در وادی السلام، بدون اینکه ذکر و دعایی بگویند به تفکر مشغول می شدند.

وی با بیان این نکته که گاهی افراد در جلسه های اخلاق مدام در حال ذکر هستند نه به سخنان واعظ توجهی دارند و نه قلبشان متوجه ذکر است، خاطر نشان کرد: بهترین نوع ذکر آن است که آنچه در قلب است به زبان جاری شود، در مجالسی که وارد می شویم گاهی باید چشم و زبان را ببندیم و گوش قلب را باز کنیم.

استاد دانشگاه، ثمره این قوت قلب را در سیره پیامبر(ص)، مدارا با دشمنان برشمرد و گفت: با وجودی که فرد یهودی خاکستر بر سر مبارک حضرت می ریختند ایشان در زمان بیماری و به جهت عیادت و دلجویی از او به منزل آن یهودی رفتند.

وی یکی از علتهای آشفتگی و بی قراری افراد را عدم تمرکز بر نفس و نداشتن خلوت، بر شمرد و گفت: با خلوت گزینی و تفکر، انسانها می توانند بر مشکلاتشان فائق آیند .

مشاوره حوزه خانواده به سحر خیزی طلاب قبل از اذان صبح توصیه کرد و گفت: امکان ندارد کسی اهل باطن بشود ولی سحر خیز نباشد، سجده طولانی در سحر موجب از بین رفتن آشفتگی های درون می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha