پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سلسله نشست های آشنایی با اندیشه های شهید صدر

حوزه‌نیوز/ چهارمین نشست از سلسله‌ نشست‌های آشنایی با آرا و اندیشه شهید صدر با موضوع « حکمرانی عادلانه در نظریه اقتصادی شهید صدر» در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، عضو هیأت علمی دانشگاه قم در سلسله نشست های آشنایی با آرا و اندیشه شهید صدر که در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: اندیشه شهید صدر اندیشه جامعی است. جامع به این معنا که وقتی نظریه پردازی می‌کند نگاهش فقط به جامعه آن روز و جهان اسلام آن روز محدود نبود و درباره کل بشریت بحث می‌کند.

علی سعیدی تصریح کرد: به اعتقاد شهید صدر، مهم‌ترین دغدغه انسان ها برای زندگی جمعی دست یافتن به برنامه‌ای است که انسان را به سعادت برساند، شهید صدر از سطح محفوظات ذهن به لایه های عمیق‌تر فکری دست پیدا کرده بود بنابراین در حوزه های مختلف علمی چون فقه، اصول، اقتصاد، جامعه شناسی، منطق و فلسفه که وارد می شد، حرف تازه و نو می زد و نوآوری داشت.

وی خطاب به دانشجویان گفت: اگر صرفا به حفظ کردن و مدرک گرفتن بیندیشید خلاقیت و نوآوری در علم خود ندارید اما ممکن است کسی که هیچ تحصیلات به ظاهر آکادمیک ندارد، مباحثی را در علمی مطرح کند که شاخه های آن علم را جهت و پارادایم آن را تغییر ‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: شهید صدر با جریان های غالب آن روز؛ مارکسیسم، لیبرال و سرمایه‌داری وارد مبارزه رودرو و مبنایی می‌شود، نظریات آن‌ها را به لحاظ فلسفی و روانشناختی زد می‌کند، مکتب پیچیده مارکسیسم را از زوایای مختلف تبیین و رد می‌کند؛ حرف ها و ادعاهای آن ها را با مبانی خودشان مورد نقد قرار می دهد اینکه یک مکتب را مبانی خود آن بتوان به چالش کشید نیاز به تبحر و شناخت کامل با ادبیات آن دارد که شهید صدر این علم را داشت.

وی افزود: کسانی که طرفدار نظام سرمایه‌داری بودند که بعدها به آنها نوکلاسیک‌ها اطلاق شد درباره حیطه های مختلف بازار کالاها که شکل گرفت، بحثی نکردند و از آنها ایرادی نگرفتند بلکه در یک فضایی انتزاعی مبتنی بر ریاضیات و علم فیزیک فضایی را ترسیم کردند که در آن انسان‌هایی عقلانی انتخاب‌ها و تقاضاهایی هایی دارند و به دنبال آن توابع عرضه و تقاضا شکل می گیرد در نتیجه در یک مکانسیم بازار با شرایط رقابت کامل بهترین فرصت توزیع امکانات در آن اتفاق می‌افتد.

دکتر سعیدی با اشاره به اینکه شهید صدر اندیشه توحیدی و وحیانی داشت، اظهار کرد: در کنار مباحثی که بشر ممکن است با عقل ناقص خود به آن برسد یانه، معارف و علوم دینی را هم داریم، بنا به آیات خداوند پیامبران را فرستاد تا گنجینه های عقول را بارور کند یعنی دین عقل را انکار نمی کند، بلکه قصد بارور کردن آن را دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم متذکر شد: کسی که به مبنای مادی گرایی معتقد باشد نتیجه آن چیزی پوچ‌گرایی نیست در حالی که اگر بخواهیم زندگی ما معنای پیدا کند باید با یک عالم ماورایی وصل شویم که در نهایت منظور ذات خدا است یه طور کلی یعنی غیر از عالم ماده، عالم دیگری را بپذیریم.

وی افزود: در مجموعه دین یک سری آموزه های وحیانی و آیات قرآنی وجود دارد که ناظر به حوزه های مختلف زندگی ما مباحث و حکمت هایی را مطرح کرده است، کار ما این است به اندازه نیاز خود از آن بهر ه ببریم پس در نگاه دینی کار جعل مبنا نیست، کشف معنا است ما باید متون عدالت از مبانی دینی کشف کنیم که وارد فضای اجتهادی می‌شود که در آن فقهایی فتواها و نظریاتی ارائه کرده‌اند.

دکتر سعیدی ادامه داد: در حکمرانی عادلانه با فتواهای داده شده به قاعده رفتاری و سیاست‌گذاری می‌رسیم؛ وقتی مبنا را جعل کنیم پله پله مراتب را چیده و در سطوح مختلف این مبنا را در نظر می‌گیریم و بر اساس عدالت منافع کشور ثروت، معادن، نفت، خدمات بهداشتی و ... به طور مساوی بین همه تقسیم کنم و همه جا معیار مساوات را مدنظر قرار می‌دهیم حتی در تقسیم ارث بین وارثان.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم عنوان کرد: در حکمرانی عادلانه از پایین به بالا می رویم که خروجی آن به نفع و سعادت جامعه است، سراغ دریایی از معارف می‌رویم که در حوزه بیت المال که ملک عموم مسلمین است به صورت کاملا مساوی باید تقسیم شود ولی در انفال یعنی ثروت هایی طبیعی که به بهره برداری نرسیده است، سواحل، جنگل‌ها، دریاها و زمین رها شده در اختیار حکومت و حاکم اسلامی است که تقسیم بندی های متعددی دارد مثال بخشی از آن برای رفع فقر جامعه، بخشی برای بهره‌ور کردن منابع و .... باید مصرف شود.

گفتنی است، سلسله‌ نشست‌های آشنایی با آرا و اندیشه‌های شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر از سوی انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و انتشارات به‌نشر برگزار شد.

در این نشست‌ها به عرصه‌های مختلفی از اندیشه این اندیشمند کم‌نظیر پرداخته و ضمن بررسی دیدگاه‌های وی حاضران به پرسش‌وپاسخ و نقد و بررسی این دیدگاه‌ها می‌پردازند و به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهی پایان‌دوره اعطا خواهد شد.

انتهای پیام

313/28

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha