چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 449388
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
«روز ملی مساجد» در بوسنی و هرزگوین برگزار شد

حوزه/ در روز ملی مساجد که دیروز در بوسنی و هرزگوین برگزار گردید، نشست های متعددی در سرتاسر این کشور برای آشناسازی مردم و نسل جوان با تاریخچه تخریب مساجد به دست نیروهای صرب در جنگ بوسنی برپا گردید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، مراسم روز ملی «مساجد» روز گذشته در بوسنی و هرزگوین بزرگ داشته شد و نشست های آموزنده زیادی در این رابطه در سرتاسر این کشور برپا گردید.

این کشور کوچک مسلمان نشین در بالکان اروپا که نسل کشی های وحشتناکی را در سال های 1990  و نسل کشی سارایوو در 1995 را پشت سر گذاشته روز هفتم 7 می را به عنوان روز «روز مساجد» درنظر گرفته است. این روز مصادف با سالگرد تخریب مسجد فرهادی در شهر بانجا لوکا است که توسط صرب ها انجام گرفت. این مسجد نماد فرهنگی این کشور محسوب می شد اما در سال 1993 خسارات وسیعی با استفاده از دینامیت متحمل گردید. با این حال این مسجد تنها مسجدی نبود که در طول جنگ خسارت دیده یا تخریب شد.

در این روز، نشست های متعددی در شهر های مختلف بوسنی برپا گردید و اطلاعات مفیدی درباره صدها مسجد و مراکز اسلامی که دست نیروهای صرب در جنگ بوسنی در سال های 1992 تا 1995 تخریب شدند، به نسل جوان منتقل گردید.

به گفته اتحادیه اسلامی بوسنی، 614 مسجد، 218 نمازخانه و 69 مرکز آموزش قرآن، همچنین 4 کلبه و اقامتگاه درویشان، 37 مقبره و 405  قطعه آثار باستانی متعلق به بنیادهای اسلامی در این  جنگ از بین رفتند.

تخریب 80 درصد مساجد بوسنی به دست صرب ها

534 مسجد در قلمرو تحت کنترل نیروهای صرب و 80 مسجد نیز در سرزمین های تحت کنترل کروات ها نابود شدند. به گفته اتحادیه 80% از 1هزار و 144 مسجد در بوسنی در این جنگ خسارت دیده یا تخریب شدند. به علاوه تخریب مساجد و دیگر ساختمان های دینی، بیش از 1 صد امام جماعت نیز به دست نیروهای صرب وکروات به قتل رسیدند.

براساس آمارها امروز کشور بوسنی و هرزگوین 1 هزار و 912 مسجد دارد. از میان مساجد تخریب شده، 789مسجد و نمازخانه بازگشایی شده اند و 89 مسجد دیگر نیز در انتظار بازسازی و بازگشت از خاکسترها هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha