جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به جایگاه والای معلم و استاد در جامعه بشری، گفت: جوهر قلم عالم و معلم از خون شهید بالاتر است، چراکه شهید در سایه تعلیمات معلم به این درجه رسیده است.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان با اشاره به هفته معلم و جایگاه آموزگاران در جامعه، اظهار داشت: اولین آیات نازل شده بر پیامبر محتوایی دارد درباره تعلیم و تعلم و علم(آیات ابتدای سوره علق) وخدای متعال نیز خود را در جاهای مختلف قرآن به عنوان معلم(سوره علق ، سوره الرحمن و...) به بشر معرفی کرده و در مرحل بعد پیامبرانِ خود را نیز معلمان بشر معرفی کرده است (سوره جمعه و....) از همین جا می توان به اهمیت مسأله علم و دانش در اسلام پی بردو همین طور به اهمیت مسأله تعلیم و مسؤول آن یعنی معلم.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: بنابراین آن سخن معروف حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: «معلمی شغل انبیاء است» کاملا یک برداشت قرآنی است.  بلکه بالاتر از آن معلمی کار الهی است چرا که خدای متعال خود معلم بشر است.

این استاد حوزوی افزود: جامعه ای که برای معلم ارزش قائل باشد به سعادت می رسد چرا که معلم پرچم دار مبارزه با جهل است آن چه امروزه بر سر بشرآمده زاییده جهل و نادانی است. به گفته امیر المومنین علیه السلام: «الناسُ أَعدَاءُ مَا جَهِلُوا» مردم دشمن نادانسته های خود هستند. وقتی معلم مخاطب خود را از علم سیراب می کند در حقیقت پیش روی بشر را با علم روشن می کند دشمنی بشر با امور متعالیِ ناشناخته پایان می یابد و به کمال نزدیک تر می شود.

حجت الاسلام شریفی خواه ادامه داد: در اسلام به معلم جایگاه پدر داده شده است؛ در روایت وارد شده: «الآباءُ ثَلَاثَۀ أَبٌ وَلَّدَکَ وَأَبٌ عَلَّمَکَ وَأَبٌ زَوَجَکَ» همان حقی که پدر بر گردن انسان دارد معلم نیز، بلکه بالاتر چرا که پدر جسم انسان را رشد می دهد و تربیت می کند اما معلم با روح انسان کار دارد و آن را تعالی می بخشد لذا  امام حسین علیه السلام وقتی خواست از معلم فرزندش که به او سوره حمد را آموخته بود تشکر کند دهان و دامان وی را پر از گوهر و طلا می کند و این احسان را در خور شأن معلم نمی داند و اندک می شمارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: می دانیم شهید در دین اسلام مقامی بس بالا دارد که هیچ خیری بالاتر از قطره خون شهید  در را ه اسلام نیست، اما همین شهید در سایه سار علم و علماء به این درجه رسیده است، لذا در روایت وارد شده : «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» جوهر قلم عالم و معلم از خون شهید بالاتر است چراکه شهید در سایه تعلیمات معلم به این درجه رسیده است.

وی افزود: آن چه مهم است ارزش قائل شدن برای معلم در جامعه است، لذا در روایات ما تأکید فراوانی بر این مطلب شده است که: «تَوَاضَعُوا لِمَن تُعَلِّمُونَ مِنهُ» برای کسی که از او دانش می اندوزید فروتن وخاکسار باشید (چرا که با فروتنی و انس با معلم روح ها از علم او سیراب و جهات ها برطرف و زمینه تعالی بشر فراهم می شود)ما باید خود این مهم را عملی کنیم و به فرزندان خود منتقل کنیم .

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: معلمان جامعه نیز باید برای کار و موقعیت خود ارزش قائل باشند و روح متعلمان خود را با معارف بلند سیراب کنند تا مشکلات مادی و معنوی جامعه در سایه تعلیم اخلاق و علم برطرف گردد، اگر چه در این راه سختی ها وجود دارد که هر کس را توان ورود در این راه آن طور که باید نیست، لذا امیر المومنین علیه السلام می فرماید: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنَّاسِ إَمَامًا فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلِیمِ غَیرِه»ِ هر کس خود را در معرض رهبری مردم قرار می دهد باید قبل از آموزش دیگران خود را آماده سازد. در این صورت تعلیم او ، اخلاق او ، رفتار او در دیگران موثر خواه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha