جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد مرتضی

حوزه/ حجت الاسلام سید محمد مرتضی فرزند علامه مرتضی عاملی گفت: یکی از حکمت های حزب الله این بود که به ۶۷ نفر اکتفا کردند تا گروه های دیگر هم مشارکت داشته باشند و این بهترین وجه در تعامل سیاسی است، بنابراین جنگ داخلی در لبنان منتفی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز نشر و ترجمه آثار علامه سید جعفر مرتضی عاملی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عرضه آثار علامه عاملی مبادرت کرده است. خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه در خصوص تعاملات بین مولفان و انتشارات کشورهای مختلف و پیروزی حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی با حجت الاسلام محمد مرتضی مدیر این غرفه به گفت و گو پرداخت.

حجت الاسلام محمد مرتضی عاملی گفت: این غرفه مرکز نشر ترجمه آثار علامه سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی و نویسنده و پژوهشگر برجسته است و در سال های گذشته با نام های دیگر از لبنان همچون دار السیره، مرکز جهاد، المرکز الاسلامی للداراسات در نمایشگاه مشارکت می کرد. در حال حاضر این مجموعه در ایران تاسیس شده و بسیاری از کتاب های ایشان به عربی است که از جمله سیره پیامبر(ص) در 35 جلد تحت عنوان سیره نبی الاعظم، سیره امام علی(ع) که امسال کتاب سال شد در 53 جلد  و سیره امام حسین(ع) در 24 جلد در واقع ایشان و آثارشان از معرفی بی نیاز هستند و به قدر کافی شناخته شده هستند.

وی ادامه داد: مرکز نشر و ترجمه آثار علامه عاملی به این منظور تاسیس شد که کتاب های ایشان به فارسی ترجمه شود، چون مخاطب فارسی زبان زیاد است و نیاز به ترجمه فارسی متون تشیع در ایران بیش از کشورهای دیگر است، اما در ترجمه کتاب ها به مشکل برخوردیم؛  چراکه کتاب ها در فضایی بدون رقیب ترجمه می‌شد. اوایل که مترجمین ترجمه می کردند ملتزم به متن بودند، اما گاهی به جایی می رسید  که در کتاب تصرف می شد کم یا زیاد و تغییر ماهیت انجام می شد که ایشان بیانیه صادر می کردند و می گفتند کتاب من شهید شده است؛ کتابی که کتاب سال بود و معتبرترین در جهان تشیع محسوب می شود. بنابراین خودمان در عرصه کار وارد شدیم البته با مشکلات و سختی هایی که در این مقطع وجود دارد که کتاب خوان کمتر شده و مساعدت در زمینه حمایت از کتاب  هم نمی شود.

حجت الاسلام محمد مرتضی تصریح کرد: معمولا موسسه اگر بخواهد پیشرفت کند خودش باید خودش را تجزیه کند یک بخش تجاری و یک بخش علمی داریم . بخش تجاری نمی تواند بخش علمی را پشتیبانی یا تامین کند.

وی در خصوص ارتباطات بین غرفه ها در خصوص تعامل بین ملت ها و فرهنگ های مختلف گفت: متاسفانه ارتباطات بین غرفه ها از کشورهای مختلف و تعامل دو طرفه وجود ندارد. قبلا تعاملات بود مثلا انتشاراتی از کشور مصر از ما کتاب می گرفت ما هم از آنها کتاب می گرفتیم اما الان هر کس کتاب خودش را معرفی می کند و کتاب های تشیع در کشورهای عربی شناخته شده نیست، اما با فرایند سایت و وب سایت سعی می کنیم اطلاعات کتاب ها یمان را منتقل کنیم.

فرزند علامه عاملی گفت: امسال 100 عنوان کتاب چاپ بیروت داریم و حدود 200 عنوان کتاب زیر چاپ و یا تجدید چاپ شده در نمایشگاه ارائه کردیم.

وی در خصوص موفقیت حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی گفت: حکمتی که در حزب الله دیدیم باعث پیروزی حزب الله شد. حزب الله و در کل شیعیان معتقدند همه گروه های لبنانی باید در پارلمان مشارکت داشته باشند، اما طرف های دیگر می گویند حزب الله باید بایکوت شود و به حاشیه برود. آنها می گویند شما نباید حضور داشته باشید. ما می گوییم اگر آنها شریک نباشند خود آنها برای ما فشار چند برابری وارد می کنند و اگر می خواستیم پیروزی صد درصدی به دست آوریم چنین نتیجه ای می گرفتیم. در بیروت خود حزب الله از حدود 15 نفری که باید به پارلمان می فرستاد  اکتفا به 7 نفر کرد. چون می خواست از طرف مقابل هم وارد پارلمان شوند و الا بعد از انتخابات اگر پیروزی تمام عیار و صد در صدی برای حزب الله به وجود می آمد قطعا لبنان به جنگ داخلی کشیده می شد. یکی از حکمت های حزب الله این بود که به  67 نفر اکتفا کردند تا گروه های دیگر هم مشارکت داشته باشند و این بهترین وجه در تعامل سیاسی است.

وی تصریح کرد: بنابراین جنگ داخلی در لبنان منتفی است آنها می خواستند جنگ داخلی ایجاد کنند، اما الان طرف های مقابل مجبور به سازش و تعامل هستند و جبهه پایداری به وجود آمده است.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha