جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ گردهمایی مفسران و اساتید قرآن و نهج البلاغه اصفهان

حوزه/ دبیر ستاد اقامه نمازکشور با اشاره به این که کتاب های معارف دانشگاه جذابیتی برای نسل جوان ندارند، گفت: در بیان تفاسیر قرآن خود برای مردم حتما به چند نکته از جمله مخاطب شناسی، خلاصه گویی و زبان ساده توجه کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه سه شنبه در  گردهمایی مفسرین و اساتید قرآن و نهج البلاغه در حسینیه دیانی اصفهان، اظهار کرد: ما برای قرآن چقدر آمادگی داریم؟ جایگاه قرآن در جامعه‌ ما چیست؟ این قرآنی که خودش دو مرتبه فرموده «خذ الکتاب بقوّه»؛ قرآن را جدّی بگیریم، هویّت ما به قرآن است.

وی با بیان اینکه یک سِری  از مشکلات ما شاید به‌خاطر این باشد که قرآن برای ما کتاب اصلی نیست، گفت: خدا به پیغمبر اسلام می گوید اگر می خواهی سخنرانی کنی، باید براساس قرآن صحبت کنی؛ آیه‌اش این است: لتبیّن للنّاس ما نزّل‌؛ یعنی تبیّن ما نزّل،

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خطاب به ائمه جماعات و روحانیون افزود: شعر و خواب و تحلیل سیاسی هم اگر هست باید براساس قرآن بیان شود، اگر آنها متصل به قرآن باشد، ارزش دارد.

وی عنوان کرد: مخاطب شناسی در تفسیر قرآن و در امر خطابه بسیار حائز اهمیت است. در قرآن هم این امر بسیار رعایت شده و مورد تاکید بوده، در حال حاضر کتاب های معارف دانشگاه جذابیتی برای مخاطب خود یعنی نسل جوان ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: امروز من به شخصه متوجه شده ام  که سخنرانی های طولانی و عمومی سودی ندارد، بهترین روش تبلیغ چهره به چهره است.

وی ابراز کرد: تفسیر قرآن در حوزه های علمیه باید ترویج پیدا کند تا پس از آن در جامعه تسری پیدا کرده، بیان تفسیر ضرری به درس های حوزوی نمی زند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: مبلغین و مفسرین قرآن سعی کنند که علوم دینی  و معارف را به زبان ساده برای مردم بیان کنند. یکی از مهمترین ویژگی های تفسیر نور و حتی وجه تمایز ان نسبت به دیگر تفاسیر این نکته است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه از  اصطلاحات علمی و ثقیل در بیان مطالب و تفاسیر خود روی منبرها برای مردم پرهیز کنیم، گفت: باید مهارت طلاب و وروحانیون در حوزه های علمیه تقویت شود.

این مفسر قرآن در پایان اذعان کرد: مبلغین سعی کنند تمام استدلال های دینی خود را براساس قرآن  برای مردم بیان کنند چرا که هم تاثیرگذار تر  و هم قدرت نفوذش بیشتر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha