جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رونمایی از کتاب

حوزه/ معاون پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان گفت: حادثه عاشورا برای عالم انسانی، یک ظرفیت بالاست. باید نگاهمان را نسبت به این واقعه عوض کنیم. تاکنون چیزی حدود یک‌هزار کتاب درباره سیدالشهداء (ع) تدوین شده که ۹۵ درصد این کتاب‌ها بیشتر به موضوع مصائب و عزاداری‌های می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام سیدعلی بطحائی در آیین رونمایی از کتاب «سیدالشهدا (ع) تجلی عبودیت» و معرفی ترجمه قرآن اثر استاد حسین انصاریان، در سالن کتاب‌نمای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهارداشت: موسسه علمی تحقیقاتی دارالعرفان از حدود 20 سال پیش فعالیت خود را با انتشار کتاب آغاز و در سطح بعد به موسسه فرهنگی ارتقا پیدا کرد و در مسیر تحول خود به موسسه علمی تحقیقاتی رسید.

وی افزود: پاسخگویی به سوالات و شبهات نسل جوان و پژوهش، دو بازوی اصلی موسسه به‌شمار می‌روند. این مرکز در 6 حوزه پژوهشی به فعالیت مشغول است که عرفان روایی یا عرفان اهل‌بیت (ع) یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. هدف از انجام پژوهش در این حوزه این است که ببینیم مذاق عرفانی موجود در آیات و روایات چیست؟ ما عرفانی می‌خواهیم که معصومانه و بر پایه وحی باشد. در این راستا «آیات العرفان» یکی از کلان‌پروژه‌های ما است. دومین محور احیای تراث بوده به این سبب که ما نسبت به میراث گذشتگان خود حساس هستیم  و در این زمینه کتاب‌هایی ارزشمند همچون «ملکه اسلام»، شرح خطبه حضرت زهرا(س)، «آداب نماز شب» و همچنین مجموعه 11 جلدی «عنصر شجاعت» که به قلم میرزا خلیل کمره‌ای از سوی موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان تالیف شده است.

معاون پژوهشی موسسه دارالعرفان، ادامه داد: سومین محور پژوهشی موسسه، تفسیر قرآن به روش‌های مختلف همچون تفسیر ترتیبی و موضوعی است؛ از شاخه تفسیرهای موضوعی «تفسیر محسنین» از کارهای خوب سال گذشته موسسه بوده است. مکتوب‌سازی آثار، خودارزیابی و خودنقدی و تاسیس کتابخانه تخصصی امام سجاد (ع) از دیگر محورهای پژوهشی موسسه دارالعرفان هستند. این کتابخانه ارزشمند، تابلویی دقیق از پژوهش درباره امام سجاد (ع) را در مسیر پژوهشگران قرار می‌دهد. از دیگر کارهای ویژه‌ای که در موسسه صورت می‌گیرد، ترجمه اصیل‌ترین منابع شیعی همچون قرآن کریم، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و اصول کافی است که سعی شده در آن‌ها واژگان کاملا روان فارسی مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام بطحایی همچنین با اشاره به کتاب «سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت» گفت: حادثه عاشورا برای عالم انسانی، یک ظرفیت بالاست. باید نگاهمان را نسبت به این واقعه عوض کنیم. تاکنون چیزی حدود یک‌هزار کتاب درباره سیدالشهداء (ع) تدوین شده که 95 درصد این کتاب‌ها بیشتر به موضوع مصائب و عزاداری‌های می‌پردازند؛ به‌ویژه در دوره قاجار بیشتر به صفحه سیاه عاشورا توجه شده است. استاد انصاریان دو سال پیش نیز کتابی با عنوان «آئین اشک و عزا» نوشته است. مبحث عزاداری برای امام حسین (ع) بسیار محترم و ارزشمند است، ولی عاشورا سرشار از لحظاتی است که برای انسان درس‌های اخلاقی و زندگی‌ساز دربر دارد.

وی تصریح کرد: از جمله قرائت‌هایی که استاد انصاریان بارها در سخنرانی‌های خود به آن تکیه کرده، بخش عبودیت است. باید برای موضوع عبودیت در پاسخ به سوال‌های نسل جدید پاسخ‌های مناسب داشته باشیم. وقتی امام حسین (ع) را به‌عنوان تجلی عبودیت معرفی کنیم در دل آن اخلاق و تربیت هم وجود دارد و قرائت انسانیت غربی لایه‌های‌ خود را از دست می‌دهد.

معاون پژوهشی موسسه دارالعرفان در معرفی مختصری از این کتاب، افزود: در بخش نخست، لایه‌های عبودیت بررسی شده و اینکه این موضوع چه مولفه‌ها و شاخصه‌هایی دارد و چگونه می‌توان به عبودیت رسید. در بخش دوم شاخصه‌های فردی عبودیت مطرح شده؛ عبودیت سکه طلایی است که هیچ جعلی در آن وجود ندارد، در دل عبودیت انسانیت هم دیده می‌شود. دو بخش بعدی کتاب به مسئله مولفه‌های اجتماعی عبودیت و راه رسیدن به ربوبیت از عبودیت اختصاص دارد.

در ادامه این نشست با حضور فرهیختگان و جمعی از اصحاب رسانه از این اثر گرانسنگ رونمایی شد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha