جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام حسن مجتبی(ع)

حوزه/ روزی امام حسن مجتبی علیه السلام در یکی از باغستان های شهر مدینه قدم می زد، که ناگاه چشمش به یک غلام سیاه چهره افتاد که نانی در دست دارد و یک لقمه خودش می خورد و یک لقمه هم به سگی که کنارش بود می داد تا آن که نان تمام شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «چهل داستان و چهل حدیث» اثری از آقای عبدالله صالحی است که برای هر کدام از ۱۴ معصوم در کتابی مستقل، به بیان داستان های گوناگون پرداخته که منتخبی از این داستان ها در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می گردد.

* نتیجه خوشحال کردن سگ

روزی امام حسن مجتبی علیه السلام در یکی از باغستان های شهر مدینه قدم می زد، که ناگاه چشمش به یک غلام سیاه چهره افتاد که نانی در دست دارد و یک لقمه خودش می خورد و یک لقمه هم به سگی که کنارش بود می داد تا آن که نان تمام شد.

حضرت با دیدن چنین صحنه ای ، به غلام خطاب کرد و فرمود: چرا نان را به سگ دادی و مقداری از آن را برای خود ذخیره نکردی ؟

غلام به حضرت پاسخ داد: زیرا چشم های من از چشم های ملتمسانه سگ خجالت کشید و من حیا کردم او این که من نان بخورم و آن سگ گرسنه بماند.

امام حسن علیه السلام فرمود: ارباب تو کیست ؟

پاسخ گفت : مولای من ابان بن عثمان است .

حضرت فرمود: این باغ مال چه کسی است ؟

غلام جواب داد: این باغ مال ارباب و مولایم می باشد.

پس از آن حضرت اظهار داشت : تو را به خدا سوگند می دهم که از جایت برنخیزی تا من باز گردم .

سپس حضرت حرکت نمود و به سمت ارباب غلام رفت ؛ و ضمن گفتگوهایی با ابان بن عثمان، غلام و همچنین باغ را از او خریداری نمود؛ و سپس به جانب غلام بازگشت و به او فرمود: ای غلام ! من تو را از مولایت خریدم .

پس ناگاه غلام از جای خود برخاست و محترمانه ایستاد.

سپس حضرت در ادامه سخنان خود اظهار نمود: این باغ را هم خریداری کردم ؛ و هم اکنون تو را در راه خداوند متعال آزاد نموده ؛ و این باغ را نیز به تو بخشیدم.

منبع: تاریخ ابن عساکر ترجمة الامام الحسن علیه السلام : ص ۱۴۸، ح ۲۴۹، احقاق الحقّ: ج ۱۱، ص ۱۴۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    1 3
    باسلام واحترام من یک معلم هستم این داستان درکتاب دوم دبستان بود.شما چه طور داستان را تغییر دادید؟ امام حسن به آن سگ غذا می دادند ....واقعا جای تاسف دارید
    • به ۱۴:۲۸ IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      1 0
      هر دو داستان درست هستند. هم امام حسن علیه السلام خود به حیوانات غذا می داد و هم کسانی که به حیوانات محبت می کردند را اینگونه تشویق می نمود.
  • اهورامزدا IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    0 0
    چقدر جالب
  • ایرانی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    تو سایت *الف* گفتن امام یه لقمه خودش میخورده و یه لقمه به سگ میداده و شما هم که نوشتین غلام... جریان چیه؟ شبهه ها اینجوری میان وسط..
  • محمدامین IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    سلام عزیزم این دو واقعه است که هر دو اتفاق افتاده هم طعام امام حسن علیه السلام به سگ که یک لقمه حودش می خورده ویکی به سگ میداده وهم داستان غلامی که حضرت دیدند به سگ طعام میداده بنابراین جای تردیدی نیست