شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری در دومین روز از همایش بزرگداشت علامه قاضی نورالله شوشتری

حوزه/ نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند «اگر کسی عالمی را تکریم کند من را تکریم کرده است و کسی که من را تکریم کند، خدا را تکریم کرده است»، گفت: برخی به لباس حاج شیخ ایراد می‌گرفتند، ولی ایشان می‌فرمود «شخصیت عالم دین به عبا و عمامه نیست، بلکه به تبلیغ دین است».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»از یزد، آیت‌‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عصر امروز در آیین اختتامیه کنگره بزرگداشت آیت الله حاج شیخ غلامرضا یزدی(فقیه خراسانی) با تبریک ایام‌الله ماه شعبان اظهار داشت: سخن گفتن از انسان‌هایی که تمام هستی خود را صرف خدمت به دیگران کردنده اند، ساده نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با طرح این سؤال که چرا چنین کنگره‌ها و همایش‌هایی در تجلیل از عالمانمان برگزار می‌کنیم، بیان کرد: پاسخ سؤال این است که ما تاسی می جوییم به کلام خداوند، نبی مکرم اسلام و ائمه(ع) که خود بزرگداشت علما را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند «اگر کسی عالمی را تکریم کند من را تکریم کرده است و کسی که من را تکریم کند خدا را تکریم کرده است»، گفت: بر اساس این روایت، امروز ما تکریم حاج شیخ غلامرضا یزدی را نداریم، بلکه تکریم بزرگداشت پیامبر(ص) و خداوند متعال را برگزار می‌کنیم.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: از منظر کلام امام صادق(ع) عالمان پاسداران فکر، اندیشه و ارزش‌های جامعه اسلامی هستند و نقش عالمان دین این است که از شیطان‌های جنی و انسی جلوگیر می‌کنند که نتوانند به ضعفای شیعه تاثیر بگذارند.

آیت‌‌الله حسینی بوشهری، خداترسی را نخستین ویژگی عالمان دینی دانست و خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی همچون فقیه خراسانی یکی از ویژگی‌های دیگری که دارند تبلیغ دین و ویژگی بعدی آنها هدایت‌گری جامعه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به حضور آیت‌الله حاج شیخ در روستاهای یزد و مسیر مشهد، اظهار داشت: به حاج شیخ گفتند در یک روستا سه خانوار زندگی می‌کنند که ایشان فرمودند حتما باید به این روستا بروم و تبلیغ دین بکنم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: همین موضوع سبب می‌شود که نام این شخصیت بزرگ در نقاط مختلف ایران، عراق، عربستان، سوریه و نقاط مختلف جهان اسلام پرآوازه باشد.

وی تصریح کرد: برخی به لباس حاج شیخ ایراد می‌گرفتند که باید لباس خوب بپوشد، ولی ایشان می‌فرمود «شخصیت عالم دین به عبا و عمامه نیست، بلکه به تبلیغ دین است» و در بیرون از منزل و مسجد، کلاه نمدی بر سر می‌گذاشت.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: روزی به حاج شیخ اصرار زیادی کردند که حتما برای شاه سخنرانی کند و ایشان هم قبول کرد، ولی از ابتدا تا آخر سخنرانی یک کلمه از شاه نگفت و تنها از معاد و قبر و قیامت گفت و در پاسخ به این سؤال که نمی‌ترسی تو را بکشند، گفت باید تنها از خدا ترسید.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه هرچه درجه ایمانش قوی‌تر باشد، شیاطین قوی تری اطراف او هستند بیان کرد: در این زمینه این شخصیت الهی می‌فرمود که شیطان حاج شیخ، حاج شیخ شیطان‌هاست.

عضو شورای حوزه‌های علمیه، مسئولیت پذیری را یکی دیگر از ویژگی‌های عالمان دین دانست و گفت: این ویژگی در شخصیت آیت‌الله حاج شیخ موج می‌زد به گونه‌ای که همیشه دنبال تبلیغ دین بوده است.

آیت‌‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در یک روستا که حاج شیخ برای تبلیغ می‌رفته از مردم پرسید جایی برای استراحت هست که پاسخ منفی شنید و گفتند که در کاهدان جایی هست، ایشان هم شب زیر کاه‌ها خوابید و صبح آماده شد و سخنرانی کرد.

امام جمعه قم افزود: ویژگی بعدی عالمان دین زهد و تقواست که این موضوع هم سراسر وجود حاج شیخ غلامرضا یزدی(فقیه خراسانی) را گرفته بود و در طول عمر خود در این زمینه تلاش کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برگزاری چنین جلساتی قبل از اینکه برای شخصیت‌های عالی مقامی از جمله حاج شیخ تاثیر داشته باشد، برای ما مهم و با تاثیر است و می‌تواند زمینه‌ای برای هدایت ما باشد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که حاج شیخ را از دیگر افراد نمونه کرده بود، این است که زرتشتی و کلیمی هم به دنبال جنازه او اشک می‌ریخت و برای  ایشان مجلس عزاداری برگزار می‌کرد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: زرتشتی‌ها و کلیمی‌های زمان حاج شیخ وقتی با این سؤال مواجه شدند که شما چرا برای حاج شیخ گریه می‌کنید، گفتند در روزهای سخت قحطی کسی که به ما کمک کرد و جان ما را نجات داد مرحوم حاج شیخ بود.

وی خاطرنشان کرد: حاج شیخ به صورت کامل خود را از تعلقات دنیایی قطع کرده بود، به گونه‌ای که مردم بارها و بارها برای ایشان خانه خریدند و او چون چیزی برای خود نمی‌خواست، خانه‌ها را می‌فروخت و به طلبه‌ها و مردم کمک می‌کرد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با اشاره به اینکه دشمن امروز برای انحراف فکری نسل جوان ما تلاش می‌کند و در این زمینه‌ها هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهد، تصریح کرد: امروز مُبلغ دینی ما باید دارای سطح علمی و اخلاقی بالایی باشد تا بتواند با جذب جوانان آنها را از انحراف باز دارد.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha