سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ مراسم سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بهجت و  بزرگداشت آیت الله ایمانی  در مسجد اعظم

حوزه/ مراسم نهمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی بهجت و بزرگداشت مرحوم آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه فقید شیراز با حضور مراجع تقلید و علما پنج شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  در این مراسم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، حضرت آیت الله سبحانی، حضرت آیت الله نوری همدانی، حضرت آیت الله علوی گرگانی و آیات جنتی، علوی بروجردی، امینی، اعرافی و اعضای جامعه مدرسین و مسئولان اداره ها و نهاد های شهر قم و هم چنین اقشار مختلف مردم شهر قم حضور داشتند.

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در این مراسم، با اشاره به مقام والای عرفانی آیت الله العظمی بهجت و هم چنین با یادآوری مجاهدت های خستگی ناپذیر مرحوم آیت الله ایمانی گفت: طبق روایات ما عبادت و تقرب به درگاه الهی بر سه پایه استوار است. عده ای از ترس جهنم خداوند متعال را عبادت می کنند، عده ای به شوق بهشت و عده دیگری از روی شکر. مرتبه اعلی در بین این مراتب، مرتبه شکر است، اما در برخی دیگر از روایت، مرتبه عشق و حب الهی به عنوان سومین و عالی ترین مرتبه عبادت ذکر شده است.

ایشان در ادامه با بیان ویژگی های آیت الله بهجت افزود: دو مرتبه اول مراتب بندگان معمولی است، اما بندگان صالح خداوند متعال و بزرگان ما، خدا را از روی عشق و حب عبادت می کردند و مرحوم آیت الله بهجت به واقع اینگونه بودند. وقتی ایشان بعد از نماز صبح به حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) مشرف می شدند، نور الهی در وجود ایشان موج می زد. عبادت ایشان عبادتی عاشقانه و عارفانه بود و گویی اگر بهشت و جهنمی هم نبود، ایشان خدا را همین گونه عبادت می کردند.

مدیر حوزه های علمیه با ششاشاره به  نشانه های محبت الهی در روایات را بیان داشت: از نشانه های محبت الهی این است که انسان را از همه محبت های دیگر رها می کند و اگر عشق خدا در وجودی جای بگیرد، یاد خدا در آن وجود تجلی می یابد. از دیگر نشانه های محبت الهی انس به خلوت با خداست.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان خاطراتی از مرحوم آیت الله بهجت گفت: از فرمایشات آن عارف الهی این جمله بوده است که «اگر انس با خدا باشد، خدا هم نشین انسان می شود و اگر خدا هم نشین کسی بشود، آسمان ها و زمین را مسخر او قرار می دهد، اما آن که خدا را دارد، آسمان و زمین به چه کارش آید.»

وی با بیان روایتی از امام صادق (علیه السلام) یکی از مصادیق این روایت را مرحوم آیت الله بهجت دانست و گفت: اگر عشق و محبت الهی بر درون شما تابید، آن گاه شما را از همه بندها آزاد خواهد کرد. عاشقان خدا درونی پاک تر از همه انسان ها دارند و راستگو ترین افراد هستند و بر پیمان خود استوار می مانند. کسی که به این جایگاه رسید، ملائکه الهی نزد پروردگار به مناجات او افتخار می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha