پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین باطنی-جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین باطنی گفت: باقی ماندن در برجام به امید دیگر کشورها یک اشتباه استراتژیک است، چراکه برجام دو طرف اصلی داشت ایران و آمریکا، کشورهای اروپایی نقش اصلی ندارند و با خروج آمریکا برجام «کان‌لم‌یکن» می شود و دولت نباید به سایر اعضا دلخوش کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی در  گفت وگو با خبرنگار «حوزه»در اصفهان با اشاره به اقدام اخیر آمریکا و اعلان خروج رسمی آمریکا از برجام عنوان کرد: این اتفاق جدیدی نیست و از آمریکا با خوی استکباری و ایران ستیزی جز این انتظار نمی رفت.

وی با بیان اینکه در توافق برجام باید به طور وسیع بررسی شود که چه امتیازاتی دادیم و چه چیزی دریافت کردیم، اظهار کرد: با این وجود هر بار که ما تحریم شدیم ذهن جوانان ایرانی فعالانه خلاهای موجود را پر کرده و ما را به خودکفایی رسانده است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: درهایی که دشمنان به روی ما بسته اند با اعتماد به توانایی داخلی و سرمایه های انسانی ارزشمند خودمان پر می شود.

وی تلاش آمریکا برای خروج از برجام را یک مانور سیاسی دانست و افزود: هیمنه آمریکا در دنیا و به خصوص در منطقه ما و حتی برای کشورهای که همواره به آمریکا تکیه میزدند دچار تزلزل و شکست شده و هم پیمانان آمریکا نیز دیگر نمی توانند به آمریکا اعتماد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اشاره به اینکه آمریکایی ها به دنبال احیای اعتبار از دست رفته خود نزد حاکمان وابسته منطقه بودند، تصریح کرد: آمریکایی ها در منطقه ما ضربه سختی خوردند چنانکه به گفته رهبر معظم انقلاب۴۰سال پیش آمریکایی ها را از ایران بیرون کردیم و امروز آنان را از منطقه اخراج کرده ایم، بنابراین تحمل این شکست برای آمریکا سخت و دشوار است و در پی جبران این امر برای مقابله به پاره کردن برجام روی آوردند.

وی در خصوص پیامدهای خروج آمریکا از برجام، ابراز کرد: این امر شرایط جدیدی را از لحاظ بعد روانی ایجاد می کند، اما به لحاظ عینی آمریکایی ها هیچ گاه تحریم را برنداشتند حتی در ساعات اولیه تصویب برجام تحریم های جدیدی وضع کردند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در دولت اوباما ساختار تحریم ها حفظ شد، تاکید کرد: امروز با پاره شدن برجام اتفاق جدیدی نیفتاده است و لازم است رویکرد قوای سه گانه و مسئولان مختلف در قبال این بد عهدی ها شفاف و روشن باشد و اقتصاد مقاومتی که در صدر مطالبات رهبری است عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه باقی ماندن بقیه کشورهای ذیل این توافق نامه بر توافق ارزشمند نخواهد بود، عنوان کرد: این یک اشتباه استراتژیک است، چراکه برجام دو طرف اصلی داشت که چون ما حاضر به صحبت مستقیم با آمریکا نبودیم، پای اروپا به میان کشیده شد وگرنه کشورهای اروپایی نقش اصلی ندارند و با خروج آمریکا برجام کان‌لم‌یکن می شود و دولت نباید به سایر اعضا دلخوش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی افزود: دولتمردان باید بدانند سایه آمریکا بر سر کشورهای اروپایی وجود دارد و اقتصاد آنان وابسته به آمریکاست، براین اساس اتحادیه اروپا نمی‌تواند تصمیم مستقل از آمریکا اتخاذ کند و سیاست های آنان در راستای همان سیاست های خصمانه آمریکا خواهد بود.

وی در ادامه هشدار داد: اگر با اظهاراتی از قبیل انتظار برای تصمیمات مابقی اعضا مواجه شویم واکنش سریع خود را از دست داده ایم و این نرمش چراغ سبزی به اروپایی ها است که آنان نیز قدم در نقض این توافق بردارند و ما مجبور به تحمل شویم براین اساس آنچه را که به خاطر برجام نقد دادیم و وعده های نسیه محقق نشد را برگردانیم و دانشمندان خود را به کار برگردانیم و سطح غنی سازی را به روال سابق برگردانیم و چرغ تاسیسات را فعال کنیم.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در پایان تاکید کرد: ملت ما ثابت کردند هر کاری را که اراده کنند به یاری خدا توان انجام آن را دارند و دست خدا بالاترین دست ها است.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha