پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: نگاه ها خواه به نوامیس مردم باشد و یا امور دیگرى که نگاه کردن به آن ممنوع است بر خداوندى که ذره اى از آنچه در آسمانها و زمین است از علم او مخفى نیست، پنهان نمى ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزای «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر امروز در کلاس اخلاف طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار، اظهار داشت: خداوند در سوره غافر آیه ۱۹ می فرماید: « یَعْلَمُ خَائِنَهَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ» نگاههاى دزدانه و آنچه را که دلها نهان مى‏ دارند، مى‏ داند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار گفت: این آیه یکى از اوصاف خدا را بیان مى کند که در ضمن توصیفى براى چگونگى قیامت است، مى گوید: خدا چشمهائى را که به خیانت گردش مى کند مى داند، و از آنچه در سینه ها پنهان است با خبر است(یعلم خائنه الاعین و ما تخفى الصدور).

این استاد حوزوی افزود: آرى خدائى که از حرکات مخفیانه چشمها و اسرار درون سینه ها آگاه است در آن روز درباره خلایق دادرسى و قضاوت مى کند و با این علم و آگاهى دقیق او روز گنهکاران سیاه و تاریک است .

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار تاکید کرد: در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم: هنگامى که از معنى این آیه از آن حضرت سؤال کردند، فرمود: «الم تر الى الرجل ینظر الى الشى ء و کانه لا ینظر الیه ، فذلک خائنه الاعین» آیا ندیده اى گاه انسان به چیزى نگاه مى کند اما چنین وانمود مى کند که به آن نگاه نمى کند؟ این نگاههاى خیانت آلود است !.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان داشت: آرى این نگاهها خواه به نوامیس مردم باشد و یا امور دیگرى که نگاه کردن به آن ممنوع است بر خداوندى که ذره اى از آنچه در آسمان ها و زمین است از علم او مخفى نیست پنهان نمى ماند، لا یغرب عنه مثقال ذره فى السموات و لا فى الارض(سبا – ۳).

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار گفت: در حدیث دیگرى آمده است : یکى از یاران پیامبر در کنار یکى از مخالفان سرسخت اسلام در محضر پیامبر(ص) نشسته بود، بعد از آنکه آن مرد مخالف از محضر پیامبر(ص) امان گرفت و بیرون رفت عرض کرد: چرا اشاره اى نفرمودید. تا بر خیزیم و گردنش را بزنیم پیش از آنکه از شما امان بگیرد؟! رسول خدا فرمود: «ان النبى لا تکون له خائنه الاعین» پیامبران نگاه مخفیانه و خائنانه ندارند!.

این استاد حوزوی ادامه داد: البته خیانت چشمها اشکال مختلفى دارد؛ گاه به صورت نگاه هاى دزدکى و استراق بصر نسبت به زنان بیگانه است و گاه به صورت اشاراتى با چشم به منظور تحقیر یا عیبجوئى از دیگران و یا اشاراتى که مقدمه توطئه ها و نقشه هاى شیطانى است.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: آرى از دیدگاه مؤمن واقعى، تمام عالم محضر خدا است و همه کارها در حضور او انجام مى گیرد، همین شرم و حضور براى دورى از گناهان کافى است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha