پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مركز تخصصي نورالزهرا(س) ساري

حوزه/ نشست علمی با موضوع "عوامل ظهور فرهنگ خرافه و روش مبارزه با آن از منظر قرآن کریم" در مرکز تخصصی حوزوی نور الزهراء(س) ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران،حجت الاسلام سید حسن آقا بابایی، استاد حوزه مازندران در این نشست، خرافه و آثار نامطلوب آن بر فرد و اجتماع را از موضوعات مهم جامعه قلمداد کرد و گفت: این موضوع همیشه ذهن روشنفکران دین و مصلحان اجتماع را به خود مشغول ساخته است.

 وی در ادامه با اشاره به ارتباط مستقیم بین خرافه و انحطاط و عقب ماندگی جوامع  خاطر نشان کرد: تمام جوامعی که به هر علتی گرفتار ذهن گرایی و اوهام شده اند و از عمل گرایی و منطق فاصله گرفته اند در دام خرافات افتاده اند.

وی همچنین اظهار داشت: خرافات و خرافه پرستی، دیرزمانی است که در فرهنگ همه جوامع در سرتاسر جهان رسوخ کرده و بمانند پوستینی وارونه واقعیت ها را تحریف نموده است.

 استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این پدیده منحصر به یک جامعه انسانی خاص نبوده و در پنج قاره این کره خاکی در بین ملل و اقوام مختلف از گذشته تا به امروز حضور و نمودی آشکار و پنهان داشته است.

وی با اشاره به این مطلب که خرافات و خرافه پرستی ارتباط مستقیم با بی سوادی و کم سوادی دارد، اظهار داشت: شخصی که آگاه به مسائل اجتماعی و مذهبی و آشنا به فرهنگ بومی خود باشد، باتوجه به دانستنی های خود هیچ گاه در دام خرافه نمی افتد.

استاد حوزه مازندران در پایان یکی از عوامل و بستر رواج خرافات در جوامع مذهبی را  انحطاط و جهل و افول نقد و گفتگوهای دینی و رواج تقلید مستقیم و غیرمستقیم در حوزه عقاید دانست و گفت: شناخت علل و درمان صحیح و مستندگویی و طرح درست عقاید و رفتارهای منطقی و معقول، پژوهش های مستمر توسط عالمان  روشن اندیش، بازنگری مداوم در یافته ها از جمله راه های درمان خرافه پرستی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha