جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
كرسي آزادانديشي؛مدرسه علميه خواهران فاطمه الزهرا(س) تنكابن

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با موضوع «نسبت بین ولایت فقیه با ولایت ائمه(علیهم السلام)»، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) تنکابن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري حوزه از مازندران، حسین سلمی استاد ارائه کننده بحث طی سخنانی اظهارکرد: یکی از اولین اقدامات رسول خدا(ص)، پایه ریز ی و تاسیس حکومت اسلامی بوده و دین از سیاست جدا نبوده و حکومت اسلامی در زمره دین اهل بیت(علیهم السلام) خلاصه شده است.

وی در ادامه افزود:  ولایت فقیه در امتدا ولایت ائمه معصومین(علیه السلام) بوده و مانند آنان ولایت دارد، زیرا در سیره ائمه اطهار(علیهم السلام) تاکید شده که" شیعیان در زمان غیبت به حاکمان وافرادی که جانشینان ما هستند مراجعه نمایند" ؛ واین خود مطلب، جایگاه ولایت فقیه را اثبات میکند؛ همچنین امامان معصوم منصوب شده از طرف خداوند و ولی فقیه منصوب از طرف امام زمان (عج) است.

وی تصریح کرد: از سوی شارع مقدس تبعیین قوانین الهی واجرای احکام دینی ومدیریت جامعه اسلامی در عصر غبیت برعهده فقیه جامع الشرایط است که به عنوان راهنما وپیشوای مردم درحکومت اسلامی بوده و هنگام تزاحم احکام، ولی فقیه فصل الخطاب و برطرف کننده اختلافات است.

خانم عباسی استاد داور این کرسی در ادامه به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخته و اظهار کرد: براساس بررسی پیشنه حکومت اسلامی، ولایت فقیه ریشه در نصب امام معصوم(ع) دارد؛ لذا اطاعت از ولی فقیه براساس آموزه های دینی درحوزه اختیاراتی که برای ایشان در نظر و تعریف شده، امری ضروری و لازم در حکومت اسلامی بوده و محل نزاع در بحث ولایت فقیه ماهیت آن است که از دیدگاه موافقین، بنای ولایت بر تولی و نصب الهی بوده و از دیدگاه مخالفان، ماهیت ولایت بر مبنای تولیت و امری انتخابی است که از سوی مردم باید تعیین گردد. طبق مباحث متقن مطرح شده ثابت گردید که ولایت فقیه در امتداد ولایت ائمه (علیهم السلام) است.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha