پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اختتامیه سلسله نشست های آشنایی با آرا و اندیشه های شهید صدر

حوزه/ اختتامیه سلسله نشست های آشنایی با آرا و اندیشه های شهید صدر با حضور جمعی از پژوهشگران، استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، اختتامیه سلسله نشست های آشنایی با آرا و اندیشه های شهید صدر، با عنوان «نابغه‌ای که نمی شناسم» با حضور جمعی از پژوهشگران، استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی در دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

ابتدای این مراسم معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: هر کسی که بتواند در تحول علوم انسانی در فضای دانشگاه و حوزه به ما کمک و نظریه پردازی کند ما باید بیشتر از اینها درباره عقاید و آرا آنها تحقیق و بررسی داشته باشیم.

حجت الاسلام طلابیگی افزود: تحولی که در علوم انسانی صورت بگیرد در واقع بومی جامعه و مشکل گشای مشکلات است بنابراین هر کسی که بتواند در این راستا قدمی بردارد و کاری انجام دهد برای ما مفید و سودمند است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد برای برگزاری نشست و مناظرات در علوم انسانی توسط این نهاد اعلام آمادگی و ابراز کرد: امید است که بتوان فضای برگزاری اینگونه جلسات را در فضای دانشگاه ارتقا داد.

در بخش دیگری از این همایش ژولین پلیسینه، نویسنده و پؤوهشگر فرانسوی بیان کرد: اسلام همچنان مطرح است و هرکس حرف و ادعایی دارد در محافل مختلف دانشگاهی می تواند مطرح کند، شهید صدر چند ماه قبل از انقلاب اسلامی جزواتی درباره سیستم مالی اسلامی نوشته است.

مترجم فرانسوی کتاب «اقتصاد بدون ربا» با اشاره به اینکه کتاب ترجمه شده با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد، افزود: در واقع کتاب شهید صدر پاسخی به سفارش وزارت کوی در قالب وچارچوب ربوی بود؛ کار شهید صدر برای ما قابل توجه و استناد است زیرا هر فردی که بخواهد درباره اقتصاد اسلامی تحقیق و پژوهش داشته باشد آثار شهید صدر در این عرصه جزو منابع آن خواهد بود.

مکتبی بودن رمز تفکر شهیدصدر است

سپس دکتر رافائل، شرق شناس و صدرپژوه ایتالیایی به نحوه آشنایی با آثار شهید صدر در اروپا پرداخت و گفت: درباره آشنایی بیشتر اروپائیان با آثار شهید صدر در مقایسه با خاورمیانه و دلایل مهجوریت شهید صدر باید گفت: شهید صدر دو ویژگی حائز اهمیت دارد؛ یکی اهمیت دادن به نظریه پردازی و دیگری اهمیت به نظر و عمل است.

شرق شناسی ایتالیایی متذکر شد: وقتی می خواستم درباره اقتصاد اسلامی کارکنم در ایتالیا با امام موسی صدر آشنا شدم، از آن دوره به بعد من صدرپژوه شدم و درباره خاندان صدر کارکردم که  از جمله مردان و زنان آنان نقش مهمی در تمدن اسلامی داشتند.

وی با بیان اینکه دانش پژوهان برجسته اروپایی درباره این خاندان کارهای بسیاری انجام داده اند، اظهار کرد: امکان درک و اندیشه موثر شیعه و اسلام را نمی توان داشت مگر اینکه با شهید صدر آشنا شویم و از طرفی هر کاری که ما می خواهیم انجام دهیم باید نظریه پردازی باشد.

دکتر رافائل بیان کرد: شاخص ممیز مکتب اقتصادی که شهید صدر مطرح می کند، عدالت‌طلبی است، مکتبی بودن رمز تفکر شهیدصدر است که چون نابغه و خیلی خاص درعین حال حوزوی و فرزند شیعه، شریعت، فقه و حتی فرزند امام خمینی(ره) بود، باید آن را یک حرکت همه جانبه دید؛ این حرکت علمی است و قطعا ادامه دارد.

سلسله نشست های آشنایی با و آرا و اندیشه شهید به همت انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد صدر در فروردین و اردیبهشت ماه امسال برگزار شد.

28/313

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha