پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به حوادث اخیر پیرامون مسجد الاقصی خاطرنشان کرد: بنیانگذار مسجد الاقصی حضرت سلیمان بوده است، درواقع تعبیر قرآن کریم از مسجد الاقصی نیز همین مسجد کنونی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عصر امروز طی سخنانی در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار داشت: مسجد از ماده سجد گرفته شده و به معنای محل سجده و عبادت است.

وی با تاکید بر اینکه عبادتگاه مسلمین را خداوند به نام مسجد نامگذاری کرد، افزود: بهترین حالت انسان در عبادت، هنگامی است که سر انسان به سجده رفته و بر روی خاک گذاشته می شود از این رو خداوند عبادتگاه را به نام مسجد نامگذاری کرده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه، مسجد را محل خطبه خوانی و عبادت پیامبر(ص) دانست و  تصریح کرد: در طول تاریخ بسیاری از امور اجتماعی در مساجد برگزار می شد و نام مسجد و مشتقات آن حدود 28 بار در قرآن کریم ذکر شده است، درواقع گاهی لفظ مسجد در آنان به کار برده نشده، اما محتوای آن به معنای مسجد بوده است.

وی جایگاه مسجد را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: جایگاه مسجد در مصداق، کانون پویش فرهنگی و بلندگوی اسلام است، به نوعی اگر نگاه قرآنی به مساجد داشته باشیم، می توانیم بسیاری از امور را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به حوادث اخیر پیرامون مسجد الاقصی خاطرنشان کرد: بنیانگذار مسجد الاقصی حضرت سلیمان بوده است، درواقع تعبیر قرآن کریم از مسجد الاقصی نیز همین مسجد کنونی است.

وی ادامه داد: اگر خداوند هر از چند گاهی جلوی ستمگران را به وسیله برخی از بندگان نگیرد دیرها و مساجد نیز از بین خواهند رفت.

معاون آموزش حوزه های علمیه تاکید کرد: بنیان گذار مسجد الحرام حضرت آدم است، هنگامی که حضرت ابراهیم، هاجر و اسماعیل را به بیابان بی آب و علف می آورد از آیات قرآن بر می آید که پایه های مسجد الحرام از قبل وجود داشته و بعد از آن به دست حضرت ابراهیم تجدید بنا شده است.

وی آداب و ویژگی های مساجد را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: یکی از ویژگی ها، مسجد مطلوب این است که پایه ریزی آن بر اساس تقوا باشد درواقع برای خود نمایی بنا نشده باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مسجد محل انسان سازی است، ادامه داد: مسجد مطلوب باید از فضایی معنوی برخوردار باشد که موجب طهارت قلب انسان ها شود.

وی به ویژگی متولیان مساجد نیز اشاره و عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید افرادی که رابطه مناسب و مطلوبی با خداوند دارند و از کسی جز خداوند ترسی ندارند مسئول آبادی مساجد هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha