چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ربانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ربانی با اشاره به چهل سالگی انقلاب و گذشت تلخ و شیرین دوران‌ها و تجربیات گذشته، تأکید کرد: ما باید برای دهه پنجم انقلاب، خودمان را آماده کنیم که این آمادگی، هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی و سازمانی و هر کس باید به اندازه شعاع وجودی خود به این مسئله توجه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی، اصل انقلاب را یک نعمت و معجزه الهی خواند و گفت: واقعاً به طرق ظاهری نمی‌بایست ما پیروز می‌شدیم اما عنایت و لطف خدا شامل حال ما شد و معجزه‌ای اتفاق افتاد؛ پس نگهداری این معجزه الهی با ما است.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از تهدیدات گوناگون در چهل سال گذشته سخن گفت و تصریح کرد: عنایت خدا، دعای خیر ولی‌عصر (عج) و هوشمندی حضرت امام و بعد هم رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری این انقلاب را تاکنون حفظ کرده است. هر کس اندک انصافی داشته باشد و تاریخ انقلاب را مرور کند اذعان می‌کند که بقا و حدوث این انقلاب واقعاً به فضل و لطف خدا بوده و معجزه‌وار تا بحال ادامه یافته است.

وی ماجرای عزل قائم مقام رهبری را یادآور شد و گفت: حضرت امام، چند ماه مانده به آخر عمرشان قصه را حل کردند؛ تصور کنید اگر امام نمی‌رسیدند این کار را بکنند چه بر سر انقلاب می‌آمد؟ نامه حضرت امام را خوانده‌اید اما گاهی این وقایع را فراموش می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی که در جمع مدیران ارشد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور سخن می‌گفت با تأکید بر آمادگی بیشتر برای دهه پنجم انقلاب، گفت: خود ما باید انقلابی باشیم و زمینه را به‌گونه‌ای آماده کنیم که نسل بعد از ما انقلابی بمانند و انقلابی ماندن یعنی که ما به اسلام ناب عمل کنیم.

وی با انتقاد از کسانی که مباحث انحرافی را در کشور مطرح می‌کنند اظهار داشت: گاهی می‌گویند «اسلام انقلابی»! این غلط است! اسلام، همان اسلام ناب است و در دل خود آن انقلاب را دارد. این که بخواهیم قرائت‌های دیگری را مطرح کنیم  صحیح نیست. آن اسلامی که ائمه و قرآن و رسول خدا بیان می‌کنند همین اسلام نابی است که امام مطرح فرمود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به عوامل و مسائل تضعیف کننده روح انقلابی پرداخت و تصریح کرد: ما باید این ضعف و رخوت یا سستی‌ها را ترمیم کنیم. روحیه انقلابی مثل ایمان، مراقبت و محافظت می‌خواهد والا تضعیف می‌شود همان گونه که می‌بینیم بعضی‌ها را جاذبه‌های دنیا گرفتار کرده است.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان این که سازمان ما باید در تقویت روح انقلابی پیشگام باشد، اذعان کرد: گویا بعضی از ما تحت تأثیر بعضی القائات، خجالت می‌کشیم بگوییم انقلابی هستیم! این خیلی بد است! برای این قضیه باید فکری کرد. این نهاد حقیقتاً باید پیشرو باشد و به فضل و یاری خدا باید افتخار کنیم به انقلابی بودن و بتوانیم حکیمانه و عالمانه، روح انقلاب را اول در خودمان، خانواده و بعد در مجموعه خودمان زنده کنیم. این یک ضرورت است.

وی با اشاره به فاصله گرفتن انقلاب‌ها در دنیا از روحیه انقلابی و مسخ و ضدانقلابی شدن آن‌ها گفت: روزی انقلاب کبیر فرانسه در دنیا سر و صدا کرد و چقدر به آن افتخار می‌کردند و در مقابل جریان‌های استکباری می‌ایستادند. «دوگل» افتخار می‌کرد که ما در دنیا در برابر آمریکا ایستاده‌ایم! اما الان ببینید چه شده.

حجت الاسلام ربانی با اذعان به این که حفظ انقلاب، کار آسانی نیست، با انتقاد از برخی انقلابی‌ها گفت: بعضی از دوستان، خودشان خوب هستند اما زیرمجموعه آن‌ها اگر انحراف فکری پیدا کرد، کاری ندارند. این خیلی بد است! اگر به خود آن فرد توهینی بشود بالاخره واکنش نشان می‌دهند اما ارزش انقلاب که از آن اشخاص خیلی بالاتر است. بعضی‌ها در مجموعه‌ها همسوی انقلاب نیستند. از غصه‌ها و غم‌های امیرالمؤمنین علیه‌السلام، همین بود که خواصشان به جای این که به اسلام و به خدا و پیامبر گرایش داشته باشند به هواهای دنیایی گرفتار بودند.

وی با یادآوری شرایط حساس و هجوم فراوان رسانه‌ها و تخریب‌های اثرگذار با پشتوانه‌های علمی دشمنان خارجی و عناصر داخلی، مقاومت و هدایت زیرمجموعه‌ها را راهکار پیروزی در میدان این مبارزه برشمرد.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در فراز دیگر صحبت، به خروج آمریکا از برجام پرداخت و آن را نمونه روشن تخلف بزرگ بین‌المللی و قانون‌شکنی دانست و با اظهار شگفتی از کسانی که سخن دشمن را تکرار می‌کنند گفت: در این چند روزه بعضی از روزنامه‌ها و بعضی از رسانه‌ها می‌نویسند «ما باید از خودمان بپرسیم که چرا آمریکا از برجام بیرون رفته»!؟ گویا ما مقصریم! این قدر وقیح! چطور این‌ها شرم نمی‌کنند؟ البته یکی از خصائص استکبار این است که خیلی پر رو هستند! دیکتاتور هستند و ادای آزادمنشی و آزادی درمی‌آورند. جانی هستند و ادای حقوق بشری در می‌آورند! در قضیه برجام، آمریکایی‌ها مقصر هستند، اما ما باید جواب بدهیم!؟ آدم باورش نمی‌شود برخی این گونه تعابیر و این گونه بحث‌ها را مطرح می‌کنند!

وی از سخنان انحرافی که انقلابی‌ بودن را افراط‌گری و تندروی، معرفی می‌کنند انتقاد کرد و سازش با ابرقدرت‌ها را محکوم دانست و گفت: این خیلی بد است که برخی این تحلیل‌ها را مطرح می‌کنند و برخی هم که خوب و انقلابی هستند و همراه هستند اما تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی، گفت: بدانید این قضایا از روزهای اول پیروزی انقلاب و پیش از آن هم بوده است. یادمان نرود آقایانی که ظاهراً متدین هم بودند و مسئولیت هم داشتند، اوایل انقلاب به امام نامه نوشتند و بسم‌الله هم ننوشتند! نوشتند «انقلاب ایران»! امام، نامه را پاره کردند و فرمودند چند مرتبه بگویم این اسلام است در این کشور نه ایران. انقلاب کاری نکرده، اسلام کاری کرده برای این ایران. این افراد حتی حاضر نبودند بگویند «انقلاب اسلامی». این قضیه هنوز هم ادامه دارد و البته شدت پیدا کرده است.  بعضی از فاصله‌ها و زاویه‌ها که الان دیده می‌شود نشانه، بروز و گسترش همان خط است؛ مردم متدین و مؤمن باشند یا نه برای این افراد مهم نیست.

وی به تأکید امام خمینی بر اسلام اشاره کرد و گفت: امام در نامه‌ به آقای منتظری نوشتند «اگر همه جهانیان مخالفت کنند من برای خدا در مقابل همه جهانیان می‌ایستم». امام راست می‌گفت. الان هم هجمههاها‌ها وسیع است اما برخی به جای این که دشمن را زیر سؤال ببرند، دشمن را محکوم کنند، حرف دشمن را تکرار می‌کنند! البته بعضی ابتدا دشمن را محکوم می‌کنند و بعد هم همان حرف‌ها را می‌زنند! که بله آمریکا کار بدی کرده چنین کرده اما ترامپ یک دیوانه است و ما باید عاقل باشیم! بعد نتیجه می‌گیرند ما باید تسلیم شویم! می‌گویند او دیوانه است و نمی‌شود با دیوانه سر به سر گذاشت! این حرف‌ها اثر می‌گذارد و به ظاهر، منطق خوبی هم دارد! این است که بیداری ما، روشن بودن ما و فهم ما را لازم دارد و بعد انتقال این روشنگری‌ها به زیرمجموعه‌ها را می‌طلبد.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، سخنان انحرافی عناصر داخلی را از روی وادادگی و ضعف ایمان دانست و افزود: روشن است وقتی بچه کسی در خارج درس می‌خواند و آنجا گرین کارت گرفته، ته دلش باید هوای آنها را هم داشته باشد تا به بچه‌اش آسیب نرسد. به دخترش به پسرش به فامیلش. این‌ها خواه ناخواه اثر دارد نمی‌شود این ها را آدم نادیده بگیرد.

وی اشرافیت را عامل دیگر وادادگی و انحراف فکری دانست و با یادآوری کودتای نوژه گفت: امام بعد از این کودتا که قرار بود همه کشور را نابود کنند نمی‌گوید کودتا خطر داشت! امام می‌گوید خطر در اشرافیت ما است! اگر مسئولان این کشور رو به دنیا بیاورند، خطر آنجا است! ببینید امام چه می‌دید! امروز بعضی از کارگزاران کشور، خودشان بزرگ سرمایه داران ایران هستند! این افراد بدون مبالغه نمی‌توانند به فقرا وفادار باشند. درد مردم فقیر را این ها خوب احساس نمی‌کنند. این فرمایش‌های امام، فراموش شده است. کسی که همه سرمایه‌اش از تجارت است، دلش می‌خواهد صادرات و واردات داشته باشد. صادرات که نه واردات! اگر انصاف به خرج بدهیم کمی هم صادرات! این شده که واردات ما هر روز بیشتر می‌شود. این اثر اشرافی‌گری است. به کجا داریم می‌رویم؟

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: لازم است انقلاب را بهتر بشناسیم، ویژگی‌ها و ارکان انقلاب را بشناسیم و حفاظت کنیم و خودمان را برای دهه پنجم انقلاب آماده کنیم. این  مجموعه باید یکپارچه باشد البته همه یکسان نیستند اما روح انقلاب و اسلام و ایمان ناب باید در آن‌ها باشد و قدر بدانند و خوشحال باشند که انقلابی هستند. افتخار کنند و از این که زاهدانه زندگی می‌کنند و تجمل‌گرا نیستند لذت ببرند و خدا را شکر کنند. همه ما باید این طور باشیم و این از ما شروع می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به آسیب اجتماعی منفی‌گرایی پرداخت و گفت: به طور طبیعی همه انسان‌ها این طور هستند و شاید ما در ایران کمی نگاه منفی بیشتری داریم و باید بیشتر مراقبت کنیم. مثلاً تلگرام بسته شده و برخی شبکه‌های داخلی درست شده است و چه بسا ضعیف هستند و قابل قیاس نباشند اما باید با یک نگاه مثبت، خدا را شکر کنیم  که چند مجموعه از جوانان کشور دارند کار بزرگی انجام می‌دهند. این واقعاً قابل افتخار است. باید حمایت کنیم و پیگیری هم بکنیم تا ضعفشان برطرف بشود. گویی نمی‌بینند عده‌ای از بچه‌های دانشمند همین کشور چنین کار بزرگی کرده‌اند که آسان نیست و برخی کشورهای پیشرفته هم در آن  موفق نبودند. نمی‌دانم چرا این گونه هستیم؟! عده‌ای فقط نق می‌زنند و عده‌ای هم به جای سپاسگزاری از این قدم بزرگی که جوانان برداشته‌اند، برای این که از قافله روشنفکری عقب نیافتند به همان حرف‌ها اضافه می‌کنند! البته این منفی‌بافی به همه ما مربوط است و همه باید مراقبت و علاج کنیم و می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین  ربانی در پایان سخنان خود به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف در سالروز نکبت و تأسیس رژیم اشغالگر قدس اشاره کرد و گفت: این شر بزرگ تا امروز ادامه دارد در حالی که بیشتر کشورهای اسلامی در جبهه دشمن قرار گرفته‌اند. از خدا می‌خواهیم که به فضلش به مردم فلسطین با این غربت و مظلومیتی که امروز دارند کمک کند تا مقاومت کنند و دلهایشان را محکم کند تا بر دشمنانشان پیروز شوند. امیدوارم خدا به آمریکایی‌ها مهلت ندهد و انتقامش را بگیرد تا سبب شادی مردم فلسطین و مسلمانان عالم بشود ان شاء الله!

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha